Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 1636 ggr
FlutterShy
1

Varför började du avla?

Hej, kan inte alla som föder upp kaniner skriva varför de började avla på kanin och allmän information om sin uppfödning? 🙂
En liten mall:
Vad avlar du på för ras(er) och färger/teckningar?
Varför började du avla?
Mål med aveln?
Framtids planer i uppfödningen?
Hur många avelsdjur har du?
Hemsida/FB grupp?

Uppfödning av Belgisk Jätte, chinchilla.
http://utsiktenskaniner.weebly.com/

"The language of the heart can be understood by everyone"

tlover
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Gotlandskaniner, altså inga speciella tekningar då man inte får gå efter sånt.

Varför började du avla?

Jag blev intresserad av dom gamla lantraserna och ville hjälpa att bevara dom. Nu älskar jag lantraser och får se upp så att jag inte drar på mih fler genbanksdjur än jag har tid med (förutom kaniner är det på g att bli genbank för hedemorahöns vi står också på kö för lappgetter)

Mål med aveln?

Bevara en ras med stora variationer, men just vi är särskilt noga med temperament, särskilt hos honor med ungar. Tyvärr är den absolut bästa avelshonan borta för det.

Vi har 4 avelsdjur (2 honor och 2 hanar) och kommer antagligen inte öka eftersom försäljningen av dom funkar inte alltid så bra (dom är ju ingen regelrätt goskanin så småungar som ska ha sitt första djur är inte intresserade). Däremot är målet att ta 2 kullar/år på varje hona så att man har lite variation på ungarna (tex våra två kullar nu är obesläktade så man kan köpa et avelspar härifrån)

och såklart att fortsätta med bevarande av ras.

som jag hann säga innna 4 st, 2 av varje kön

Hemsida/FB grupp?

Det finns säkert en FB grupp för gotlandskaniner men jag har inte FB så..

vi har en egen blogg där en hel del kaninprat hamnar och så finns ju såklart föreningens hemsida där man kan läsa om lantraskaniner

B kullen som visar variationen ganska bra

l'm back

[RC1393]
0

Jag föder upp dvärgvädur i liten skala. Teckningen är japantecknad och färgerna lite olika då avelsdjuren bär på blå/vitt, blå/gult, svart/vit, viltgul, vit rödögd och svart, men främst gul/svart.

Varför började du avla?

Jag tyckte det verkade roligt och köpte mig en stamtavle hane (tysk jättescheck) till min hona (som saknade papper, men jag hade fått henne av en vän så jag hade träffat föräldrarna x antal gånger).

Mål med aveln?

Målen är idag att få fram trevliga dvärgvädurar som är rastypiska och passar till hoppning. 

Jag vill utöka min uppfödning (antalet avelsdjur), skaffa mig en kaninbod och ha alla där, men det lär inte bli förrän jag flyttat hemifrån.

Just nu har jag en hona och en hane, men jag har ytterligare en hane på ingång och jag ska spara en hona ur kommande kull. 

Hemsida/FB grupp? 

knaftens.weebly.com

FlutterShy
0

- Belgisk jätte främst i chinchilla men även viltgul, viltgrå och vit rödögd.
Varför började du avla?
- Det började med när jag var liten och vi hade kaniner men sedan tog vi en ganska lång paus från kaniner tills jag skaffade min första rex kanin för ett par år sedan. Sedan har jag alltid drömt om en kaningård ända sedan jag var liten. Jag började avla för att jag tycker det är roligt att pyssla med kaniner helt enkelt!
Mål med aveln?
- Mitt främsta mål är att få fram snälla och fina Belgisk Jätte kaniner i chinchilla. Även såklart snälla och trevliga i humör.
- Att utöka uppfödningen med ett kaninstall och fler avelsdjur.
- 4st just nu men fler kommer.
Hemsida/Facebook grupp?

Uppfödning av Belgisk Jätte, chinchilla.

"The language of the heart can be understood by everyone"

lovemysack
0

Vad avlar du på för raser? Just nu är jag i full gång med att få fram friska och duktiga hoppkaniner. Varför började du avla? För att jag tycker det är roligt att se och följa ungarna från när dom föds till att dom är ute på banorna och plockar pinnar för fullt. Sen är ju kaniner så trevliga djur. Mål med aveln? Att få fram snygga fina hoppkaniner som är snälla friska och glada. Framtids planer i uppfödningen? Ska börja med att skaffa ett gårdsnamn och sen bara fortsätta att utveckla. Hur många avelsdjur har du? Just nu har jag tre honor och två hanar.

Uppfödare av Hoppkaniner i Dalarna :)
Läs mer på min hemsida.
Lundens Hoppkaniner.

Peak303
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag avla på dvärgvädurar i vit rödögd och rysstecknat.

**Varför började du avla?
**Första kullen jag tog var av anledningen att spara 2 kaninungar, en till mig och en till min bror. Blev sedan att jag fortsatte med kaniner då jag hittade bra avelsmaterial. Bytte sedan ras ett tag tills att jag idag har mina renrasiga dvärgvädurar.

**Mål med aveln?
**De målet jag har med aveln idag är att få fram fler fina och rastypiska dvärgvädurar i färgerna vit rödögd och ryssteckning för utställning med bra temperament.

**Framtids planer i uppfödningen?
**Få fram bra avels material i dessa 2 färger. Då det inte finns många utav dem idag.

**Hur många avelsdjur har du?
**1 hona av var färg och en vit rödögd hane.

**Hemsida/FB grupp?
**www.snowflakeskaniner.weebly.com
http://www.facebook.com/pages/Snowflakes-Kaniner/190399504383340

-'  Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt