Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 805 ggr
Oriel
0

Kaninfråga!

Jag undrar lite om kaninungar..

För vi har en hona (Sunny) och en hane (Curry) Vi köpte dom smatidigt (men inte från samnma kull!!) Dom är födda någon gång i Juni 06. Dom har bodde tillsamans i några veckor men sedan delade vi på buren. Men när det blev kallt så fick dom bo tilsammans igen för att Curry är så liten och har ingen tjock päls. Så dom bodde tillsamans tills den 1 mars 07. Då jag upptäckte ett sår på min hona Sunnys öra! och hon hade dragit av all sin päls på magen och laggt den i burens "sovrum". Så nu är dom skilda åt igen och hon verkar dräktig.. hennes mage är litte uppsvullen och hon har nästan ingen päls på magen kvar. Jag har sett att när de bodde tilsammans så parade Curry sig med Sunny men hon lixom parade sig tillbaka.

Så jag tror att hon är dräktig.. fast jag är inte riktigt säker än men hur ska vi göra när hon får ungar?? Det e ju kallt ute!

Jag skulle uppskatta om någon hjälpte mig med mitt problem!

-' Rebecca Johansson

Oriel
0

Ingen som vill svara?

-' Rebecca Johansson

myriis
0

Jag tror nog hon är dräktig! Antinge det eller skendräktig?. Dem verkar ju vara könsmogna båda två.

Sätt kaninerna i varsin bur. I Sunnys bur sätter du ett stort hus (så att hon får plats med ungarna) och så avvaktar du. Ge henne extra mycket halm och hö (om du har det) Sen läser du på jättemycket om kaninavel och ungar.

Lite oansvarsfullt att ha dem i samma bur, när dem är av olika kön..

Oriel
0

Jag vet men asså curry är så liten och han har nästan ingen päls men vi visste att dom skulle få ungar!

-' Rebecca Johansson

myriis
0

#3: Men det är väl självklart att om du sätter en hona och hane i samma bur så får dem ungar? xD Hört ordspråket "Dem förökar sig som kaniner?"

Oriel
0

okej.. men vi va lite dumma då.. men kul att få ungar :Dmen hur ska vi göra för det är lite kallt ute klarar dom det?

-' Rebecca Johansson

myriis
0

#5: Har hon tillräckligt hö/halm ute så klarar dem sig säkert =). Hon verkar ju bädda duktig och så med sin päls! Har du kanske något foto på henne? (så man kan se om hon är lite "rund")

Oriel
0

Inte på denna datorn men jag kan fota imorgon och lägga in här…  men hon har lixsom plattat till all halm så det ligger platt i "sovrumet" skall jag lägga mer? för det ligger ju päls där oxså..

-' Rebecca Johansson

myriis
0

#7: Det är nog ingen fara. Kaniner brukar veta hur dem ska bädda. =)

Låter hon dig hålla på i boet när hon är där? Isåfall är honnog en mycket snäll kanin =)

Oriel
0

ja :D hon är snäll och så hon slickar en på handen och i anskiktet när man håller henne :D Men jag försökte hålla henne idag och hon lixom sprang iväg och ville absolut inte att jag skulle ta upp henne

-' Rebecca Johansson

myriis
0

#9: Du ska försöka med att inte ta upp henne speciellt mycket, och inte lyfta henne, då kan hennes små ungar skadas ;)

Jag föreslår att du gör rent buren (om den inte är nystädad). Man ska nämligen inte störa honan när hon fått ungarna ;)

Oriel
0

okej :D men jag har sagt till alla i familjen att dom inte ska ta upp henne :D och jag ska städa hele buren imorgon.. men hur skall jag städa hennes bo då?

-' Rebecca Johansson

twinnie
0

Boet fixar hon själv! Du kanske borde ta reda på mer fakta ? Det är viktigt att man är förberedd!

myriis
0

#11: Boet ska du låta bli. Det blir nog inte så super stökigt, för om hon är dräktig kommer ungarna förhoppningsvis snart =)

Om du har msn kan du ju mejla mig här på iFokus, så kan jag berätta mer där? =)

Oriel
0

okej.. vi har en bok men det står inget om det i den.. internet sidor?

-' Rebecca Johansson

myriis
0

#14: sök på google och "kaninavel" =)

Oriel
0

okej :D Tack för all hjälp!

-' Rebecca Johansson

myriis
0

#16: Det är lugnt ;)

Tina-A
0

Har det blivit några kaninungar? Det finns annars en del artiklar här som man kan läsa!

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Oriel
0

#18 Nej det har inte blivit det än…

-' Rebecca Johansson

Klasselover
0

Våra 'honor' (vad uppfödaren sa) fick ungar helt plötsligt en dag i oktober, det var rätt kallt ute, men det gick bra och hon fick 6 ungar, varav en var dödfödd (Hade bara ett öra :S). Så det blev delning direkt! :)

Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.