Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 324 ggr
Klasselover
0

Behöver foderhjälp!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har 3 kaniner, en är normalstor (Stampe), en är överviktig (Zirre) och en är smal (Bounty). Bounty och Stampe bor tillsammans i en rasthage på 7 m2. Jag har satt Zirre på lite diet, bara frukt och hö, och han springer i rasthage varje dag (och går ut ibland), men han håller samma vikt. Bounty är väldigt undergiven och bor med Stampe, som 'bossar' lite med honom. Han är hoppkanin och springer väldigt mycket, när han leker med Stampe. Dom får man 2 ggr om dan, pellets och hö på morgonen och fruktblandning på kvällen. Eftersom Bounty och Stampe bor tillsammans, äter tillsammans, sover tillsammans, så tror jag att Stampe äter mer än Bounty. Är det en bra idé att jag tar ut Bounty ur rasthagen ett tag och ger honom en till portion pellets på eftermiddagen, eller hur ska jag göra? Och hur ska jag få Zirre att gå ner i vikt?

Ps. Zirre är dvv. blandning och rätt så stor, de andra är blandraser med väldigt stora. (På bilden ser du Stampe och Bounty i jämförelse med min katt).

Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

Tina-A
0

Vilka raser rör det sig om? Du skriver blandraser, vilka? Eller vad väger dom? :)

Kan inte ta dom på foder men är väldigt nyfiken. Dom är söta!

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Klasselover
0

Tack! Jag vet inte vilka raser, Jag köpte två 'honor' av en uppfödare, fick inte veta något mer (Var 10 år och bara intresserad av sällskapskaniner), men fick då Bounty helt oväntat en dag (och 5 andra ungar). Men vi tror honan hade rex i sig (hon dog i förlossningsförlamning vid tredje kullen). Har inte vägt dom, Zirre är dvärgvädur och samma mamma som Bounty (rexkorsning). Dom är tunga i alla fall! ;D

Ps. Vill inte ge ut dom på foder :)

Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

callo
0

#1 Med foderhjälp menar hon nog tips? hur hon ska utfodra dem med maten för dem ska gå upp/ner i vikt:P

Du kan ju låta Zirre bara gå på en hödiet, alltså inte frukter grönsaker eller annat heller. Sen mkt Motion förståss och vatten. Detta tills du ser lite skillnad, då kan du börja ge han pellets lite då och då i små mängder.

Och Bounty, är han för smal? Det är normalt att kaniner är ganska spänstigt uppbyggda om dem inte är överviktiga. Men om du anser han är för smal så kan du alltid öka på hans pellets en aning, och vad du menar med fruktblanding vet jag ej. Flera olika frukter? Pellets/frukt blandning? Du kan iallafall anatgligen ge honom pellets på kvällen också, sne mkt grönsaker och frukt då och då!

Klasselover
0

Men fruktblandning menar jag frukt och grönsaker (fruktsallad :D)

Tack för hjälpen!

callo
0

Fast du kan börja med att ge Zirre bara hö en dag och hö/pellets resten av veckodagarna, sen ökar du långsamt dagarna han bara får hö tills det är varje dag i veckan, sen börjar du igen att ge honom pellets så långsamt dag-för-dag när han gått ner i vikt. Detta så hans tarmar vänjer sig:P!

Nicolina
0

Just frukt är nog inte så bra att ge i stora mängder, det innehåller mycket fruktsocker vilket kanske kan bidra till att han är tjock. Bättre att bara ge grönsaker och bar ge nån liten fruktbit ibland!

Tina-A
0

Hahha, ja ^^ Jag läste ju ditt inlägg, hur kunde jag snurra bort mig? ^^

Mycket hö och lite pellets skulle jag säga.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

KajsaM
0

Mycket hö, Lagomt med pellets, grönsaker och Motion.

Klasselover
0

Tack för tipsen! Han motionerar 3-4 timmar per dag i rasthage, och jag går ut rätt så ofta. Han får ca 1/2 dl pellets på morgonen, och hö, och på kvällen ex. en äpplebit, sallad, morotsbitar och hö.