Apatisk efter kastrering
Jag har en kaninkille dvärgvädur som är 8 månader. Han har alltid varit glad nyfiken busig och aktiv. På senare tid (nån månad) har han varit lite lynnig, nafsat, skvätt urin lite överallt i lägenheten osv men det berodde ju på att han blivit könsmogen. Jag fick rådet att åka till veterinär o kastrera honom.
I fredags förra veckan blev han kastrerad och sedan dess har han inte varit sig lik. Han har slutat småskvätta överallt och slutat nafsa. Men han har också slutat att vara aktiv och busa. Han är nästintill apatisk.
Jag har inte åkt till veterinär igen för det är inte akut eftersom han äter och dricker och går på toa. Men annars ligger han JÄMT och vilar i sitt hus inuti sin bur.
Han är innekanin men buren hans har jag öppen flera timmar varje dag så han brukar skutta ut och in i buren själv som han vill. Men nu kommer han aldrig ut. Jag lyfter ut honom tillslut men då far han under något bord eller soffa och lägger sig där istället. Ligger och ser likgiltig ut tills han blir hungrig eller toanödig. Då äter han sen hoppar in i sitt hus och vilar i timmar igen.
Han var ju så fartig tidigare. Kommer han vara så här jämt nu? Ska jag ändå kontakta veterinär?
Jag kastrerade min hane i maj och han var också väldigt "dyster" efter åt i några dagar. Men nu är han sig själv igen. :)
Avvakta några dagar till så kanske han blir sig själv igen. :)
-' Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt
Försök få honom på bättre humör, gå ut i sele, ge honom leksaksbollar med godis i, busa med honom
//Joanna

Han har genomgått en operation och har troligen ont. Låt honom vara ifred och ge honom de bästa förutsättningarna för honom att återhämta sig - bra mat, gärna lite extra fett, en sval plats att vila på och lugn och ro! Efter ett par veckor brukar hanarna bli som vanligt igen efter en kastrering.
Emelie,
Proximas Dvärgkaniner
Kastration är en operation som påverkar kaninen och gör ont. Be din veterinär att skriva ut metacam till dig, jag propsar alltid på att mina kaniner självklart ska ha smärtstillande, men det är få som tänker på det. Om du inte bor i närheten av veterinären, be dem skicka hem receptet eller skicka det till apoteket elektroniskt. Håll även extra koll så att det inte på något sätt blivit inflammerat :)
Är sällan här så kontakt finns på http://tussilagons.blogg.se/ :)
Nu är han som vanligt igen! Fast snällare :)