Odla eller blanda eget kraftfoder?
Någon som gör det?
Vill helst inte ge kaninerna pellets, men nu lutar det mot en ras som behöver lite extra utöver höet. Så vad odlar ni eller blandar ihop?
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Mina kaniner får en blandning av Edel pellets och Rabbit Royal. När jag odlar något blir det oftast havregräs under vinterhalvåret. //Linda
Kollat på detta: http://www.ronnbacks-kaniner.se/salu.html
? Det e ju massa naturliga saker, vilket ger typ samma effekt som egenodlat.
Funderar själv på att blanda lite jr-farm -örter i höst som en del av kraftfodergivan
Vi ger ju havre som kraftfoder, däremot är det ju sällan dom behöver kraftfoder (som du kanske vet så har jag ju gottisar) men ska man ge det ofta förstår jag att havre kan vara för fett.
Men om man blandar kanske man kan "komma undan" med en liten del?
kanske torkade nässlor för vitaminernas skull och sen nått mer fibrigt? Förr ska man visst i England ha gett kortklippt hö som kraftfoder till tex mjölkkor (har sett victorian farm m.m. nu ett tag) kanske nått sånt funkar också.
nån slags "müsli" med en liiiiten del havre (kanske tillsatt endast då dom behöver extra tex vid di), en del nässlor och kanske annat bladgrönt och kortklippt hö funkar?
jag tänker att ofta så man läser på pellets verkar det ju vara vitaminberikat pressat gräs/hö.
det kan vara jättedålig ide men jag är ändå intresserad av vilka svar du får 🙂
l'm back
Tack för svar. Jag är lite mer ute efter att barfa kaninerna.
Edel är det jag ska ge fram till nästa odlingssäsong då jag bor relativt nära tillverkaren.
De torkade örterna ser jättefräscht ut, kruxet är att de inte har någon ingredienslista samt att det inte är producerat i Sverige.
Nässlor finns det gott om här, tänkte odla persilja, havre, vete (eventuellt durumvete), luzern, ärtor och korn. Ser det bra ut? Vilka proportioner ska man blanda dessa?
.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Jag är lite inne på samma grej. Målet är att kunna ta bort pelletsen, samtidigt som jag vill att kaninerna ska få möjlighet att få varierat och naturligt foder som möjligt. Därför sitter jag och försöker lära mig vad/när/hur kaniner äter i det vilda. Hur tarmar fungerar. Näringsbehov m.m. Förhoppningsvis känner jag mig så pass trygg i det hela att jag kan börja till våren.
Men varför vill du hoppa över pelletsen och börja Barfa genom att ge spannmål? Spannmål är något som många kaninägare försöker undvika i pelletsen då detta inte är naturlig föda egentligen. Då känns det bakvänt att välja att barfa med spannmål? Eller har jag missat något i resonemanget här? :)
#5 Delvis som sysselsättning genom att hänga upp en kärve, men även som energitillskott vintertid. Ska ändå odla sånt till hönsen.
#7 Tack, det var intressant läsning.