Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1975 ggr
Zippizen
0

Presentera kaniner för varandra

Hej

Behöver er hjälp här.

Jag köpte en kastrerad hane på annons för ett år sedan drygt (världens goaste kanin) 

Igår köpte vi en liten hona som sällskap till honom och hon sitter i en egen bur bredvid hanns så att dom lär känna varandra innan dom får gå tillsammas.

MEN… Han är VÄLDIGT intresserad av att få tillfälle att snusa henne i baken. Är detta ett normalt beteende hos en kastrerad hane?

Jag är rädd för att han ska våldföra sig på henne när vi sätter dom tillsammans o hon är ju bara en bebis :S

Om han har kullorna kvar borde väl detta kännas tydligt?

Tacksam för alla svar

Ninwe
0

Om han är kastrerad så ska väl inte kulorna finnas kvar (eller). Jag skulle tro att det är någon form av dominansbeteende. 😉

Hälsningar,
Ninni :-)

Zippizen
0

Nä men blir osäker på om han verkligen är kastrerad. JAG personligen tycker ju inte där är några kullor :)

[Mi-rand-a]
1

Min kastrerade hane sniffar min hona i rumpan, oftast innan han ska försöka para sig med henne, inget dom tar skada av och min hona låter honom göra de så inget jag orkar försöka sära på nå mer. 

Om han blivit kastrerad lite för sent kan deras haniga beteende sitta kvar, men de kan även bero på individen i sig. 

Du borde vänta tills din hona blivit lite äldre innan du sätter ihop dem då han annars kan råka skada henne.

Zippizen
0

Hur gammal bör hon vara innan jag sätter ihop dom? Vill ju inte hon kommer till skada på något sätt

Ninwe
2

Jag skulle säga minst 6 månader. 🙂

Hälsningar,
Ninni :-)

Zippizen
0

Oj! 😃 Då blir det skaffa en bur till då (om han försöker något) Får se hur det går när jag sätter ihop dom. Tänkte dom skulle stå så här idag med och i morgon släpper jag ut dom i rastplatsen tillsammans så dom verkligen får träffas

VildaVittra
0

Tänk på att rubriken ska tydligt ange vad tråden handlar om. "Hjälp" är ett ord som flertalet trådar har som rubrik dagligen.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

ninor
2

Jag har en kastrerad hane, och hans icke kastrerade dotter. 

De flyttade ihop i samma bur i typ..slutet på november/början på december 2012. Kan tillägga att honan inte var några 6 månader, utan hon var född 22 september samma år. De blev bästa kompisar direkt, hon putsade på honom och de verkade ha det bra tillsammans.

Tills hon blev könsmogen i typ januari…

Hon hoppade på honom och red och irriterade honom så pass att han till slut hoppade på henne för att visa "vem som bestämmer". De fick separata burar, och har inte kunnat bo ihop sedan dess. Jag har nu för typ 578:e gången försökt sätta ihop dem igång men det tar sin lilla tid. 

Så; Du kan sätta ihop dem innan honan är 6 månader, så länge de är snälla mot varandra givetvis. Men det finns inga garantier på att två kaniner funkar tillsammans, speciellt inte när den ena blir könsmogen och inte fattar att hon bor med sin stackars kastrerade pappa… ;-)

Zippizen
0

Tänkte låta dom träffas ordentligt i morgon och inte bara genom gallert till burarna. Nu i kväll var min hane lugn hon med för den delen. Så får hålla tummarna att det går bra, och kommer gå bra även när hon blir könsmogen.

Jag är tacksam för alla svar jag fått här :)

Fridaaaa
0

#9 Men träffas dem fysiskt om man säger så, alltså på neutral plats, så sära inte på dem sen, utan då får dem gå ihop. Jag anser att det inte är bra att sära, föra ihop, sära, föra ihop om du förstår hur jag menar?

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.