(X) Recept
Någon som kan dela med sig av lite recept på kaninrätter? Funderar att skriva ner i en bok så jag har lite att välja på tills det är möjligt för mig att slakta själv.
Några tips?? Förklara gärna så utförligt som möjligt hur man tillagar. 
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
Vilken bra idé Annika!!:)
Den hänger jagmed på och tänker faktiskt härma dig!!;)
/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus
Det här receptet ska jag prova:
Skuttande Jacob
Ingredienser:
2 dl ris
1 pkt bacon
1 styckad brynt kanin
3 skivade bananer
1 1/2 dl chilisås eller ketchup
1 dl salta jordnötter
1 1/2 dl vispgrädde
Gör så här: Koka riset. Stek bacon knaprigt och lägg på hushållspapper för att rinna av. Smörj en eldfast form och lägg i det kokta riset, kaninbitarna och bananskivorna. Vispa grädden och rör i chilisåsen, bred gräddsåsen över bananskivorna. Gratinera i 225 grader i cirka 15 minuter. Strö över bacon och jordnötter och servera med grönsallad.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#2 Bara älskar namnet på den maträtten 😂
//Joanna
Kaningryta
4 pers.
Ingredienser:
1,5 kg kanin i bitar
1,5 msk olja
1,5 msk smör
1 klyfta finhackad vitlök
100 g bacontärningar
1 stor hackad gul lök
2 tärnade gröna paprikor
1 msk dijonsenap
450 g flådda tomater, urkärnade och hackade
1 tsk basilika
1 tsk mejram
1 tsk timjan
1 msk persilja
100 g champinjoner
Gör så här: I en stekpanna brynes bacon i olja/smör-blandning. Lägg baconet i en eldfast form. Bryn kaninköttet i fettet och lägg bitarna i formen. Fräs grönsakerna och svampen, låt rinna av och lägg ovanpå köttet i formen. Tomathacket hälls över, strö på kryddorna och klicka ut senapen. Ställ formen i 175 graders ugn i ca 1,5 timmar.
Hittade receptet HÄR
Nämen, vad är detta? Ett kaninforum där köttfolk & veggofolk kan diskutera i lugn & ro utan att propsiga 11-åringar ska gnälla så fort kött nämns??
… Tänk om iFokus kunde vart likadant😕
Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning | Youtube
Åhh, det där såg gott ut.
Jag håller med, knappast köttätarna som går in på veganforum och tjafsar i varenda tråd.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#5 Ja, verkligen!😃
Sånt måste man väll bara drömma om på iFokus?
Vart så lugnt och skönt för ett par månader sedan, undrar vad som orsakade denna kalabalik?🤔
Hmm,, låt oss ha våra trådar så låter vi er ha era,, liksom ;)
Ser jättemumsiga ut..!
Ne, nu får jag ut och hitta en Vit Lant eller Stora Chinchilla (hört att just de skulle vara extra goda)
Tänk att få servera kaninkött, på någon middag eller så.. Mums (?) >:)
/ Cornelia Andersson,
#7 tummen upp för Stora Chinchilla! Mycket fint kött! :D
#8 Har ju som sagt aldrig smakat kanin :O
/ Cornelia Andersson,
#9 Det får du inte missa! Mycket fint kött :)
Hehe, måste hitta!;)
/ Cornelia Andersson,
sätter ett tassavtryck hääär 😇
För oss som älskar indisk mat:
Tandoorikanin
6 kaninklubbor
Saften från en citron
3 cm färsk ingefära, skalad och finhackad
3 vitlöksklyftor, finhackat
1 grön finhackad chili
ett knippe finhackade koriandesstjälkar
2 rågade msk tandooripasta
1 msk hackad mynta
1 tsk garam masala
1 tsk malen spiskummin
1 tsk gurkmeja
1 tsk chilipulver
5 dl matlagningsyoghurt
2 msk solrosolja
salt och malen svartpeppar
Marinera kaninbenen i citronsaften. Mixa ingefära, vitlök, chili och korianderstjälkarna till en pasta, tillsätt lite vatten om det behövs (alternativt, krossa dem i en mortel). Blanda detta pasta med tandooripastan, mynta, garam masala, spiskummin, gurkmeja och chilipulver. Blanda i yoghurt med oljan. Krydda med svartpeppar. Vänd kaninbenen i detta, se till att de är väl täckta. Täck och sätt i kylskåp i minst ett par timmar - gärna över natten. Salta kaninbene, tillaga på en mycket het grill i ca 5 minuter på varje sida eller tills genomstekt. Alternativt, baka dem i en varm ugn - runt 200C/gas 6 - i ca 25 minuter eller tills genomstekt. Servera med stekt lök, en liten sallad och några färska korianderblad.
Mmmm man blir ju hungrig av att titta in här!
Vad jag förstått så ska alla kyckling och hönsrecept funka på kanin.
mamma gjorde ett hönsrecept då jag var liten där man först gjorde en stor basgryta, sen delade man grytan i fyra och smaksatte dom olika och så hade man fyra olika rätter ur samma rätt. Jag har inte receptet här men om ni är intresserade kan jag fråga henne om den.
annars har jag hört att curry passar utmärkt till kanin.
l'm back
#15 Ja, gärna det. Sådana recept passar ju utmärkt när man lagar mat åt sig själv bara och inte vill äta samma sak varje dag.
Vet att det finns 2-3 recept i Kaninuppfödaren, men har glömt bort vilka nummer dem fanns i… :)
#17 på tal om det finns det då och då recept i koharen
l'm back
#2 det där vill jag pröva. Måste väl gå att köpa fryst kaninkött?
#19 Jag har hört att ica ska ha det som beställningssortiment, så hör efter.
#20 Ica finns inte där jag bor men jag skulle tro att vår stormaknad kan fixa. Där finns get och struts och annat roligt. (bor i Finland)
#13 Ska helt klart testa det receptet👍
Uppfödning av Belgisk Jätte, chinchilla.
http://utsiktenskaniner.weebly.com/
"The language of the heart can be understood by everyone"
Kaninpaj :)
Jag gör den lite efter vad jag känner för, men grunden är att fixa pajdeg (typ mjöl och smör) i en pajform. In i ugnen på 175-200°C tills den ser bra ut (10-15 min)
Stek upp kaninfärs och vitkål. Släng i lite andra grönsaker om ni har. Tomat, lök.. sånt som måste användas snarast ;')
Krydda (muskot tycker jag om) med vad ni känner för.
Häll allt i pajformen. Eller lägg det i lager om det känns bättre. Häll ost på.
Ställ in i ugnen så att osten smälter.
Klart att servera. Lite naturell yoghurt till kan passa :) Har testat på ''gammal'' kanin och det var gott.
Kaninburgare är också helt ok, speciellt om man maler ner jordnötter osv och grillar dem. Grundreceptet är väl typ ägg, färs, jordnätter(mjöl om man tål det). Sen kan man ju fylla ut med blötlagda bönor, solrosfrön eller vad man nu vill. Om man vill.
Jag har märkt att jag föredrar färsen framför köttet.. Har en handvevad gammal köttkvarn från en loppis där allt kött utom bakdelen hamnar. Annars kan man tryckoka eller långkoka köttet för att ha det till hands i tex wok eller annat. Mört och gott om det steks lite lätt efter kokning. Tycker att det lätt blir torrt om man bara steker.
Lite diffusa recept kanske, men… jag följer sällan receptboken.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Perfekt med denna tråden :D jag får hem några kaniner inom kort så ska testa recepten :D
#24 Vad kul! Ska du föda upp själv nu eller?:)
#25 nepp har haft uppfödning innan (hoppkaniner) och har tyvärr inte tiden längre :( Men får hem slaktade (ej styckade dock) så jag tänkte spara filéerna till mig och resten får vovvarna :D
#26 Okej, ja kommer också ge "resterna" till hunden. Det är ju verkligen bra för dem att få i sig lite riktig mat. Min vovve kommer nog så gott som leva på kanin rester och annat kött till hösten. Lite OT men men ;)
#27 Jag barfar ju mina hundar så köper kanin först och främst till dem ;)
#29 Bones And Raw Food :)
#30 jaha jag har hört att det står för, "Biologiskt Anpassad Rå Föda"
l'm back
#32 Det betyder båda men jag använder endast Bones And Raw Food eftersom det är det man ger hund/katt som man barfar :)
BARF-snack kan ni väl inne på BARF.ifokus? ;)
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
#34 Fast de handlade om kaniner och sedan en OT fråga som knappast kan ha stört speciellt mycket.
#35 Tänkte att vi kunde hålla tråden ren med bara recept och vad man tycker om rätten.
// Anka
vad gott de lät alla dessa recept kan man byta kanin mot kyckling äter aldrig kanin här hemma?
#37 alla höns och kyckling recept ska man kunna byta ut mot kaninrecept så varför inte tvärt om?
l'm back
Ja :-)
#37 Det går jättebra!
// Anka
Har hittat fryst kaninkött, tror jag ska prova kaningrytan i helgen 🙂.