Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 591 ggr
Gentle
0

ålder?

Hej jag har en liten fråga som gäller min hona,jag skulle nämligen vilja ha ungar efter henne.Hon är i dag ca 1 1/2 år men har inte planer att skaffa ungar nu,försvårar det förlosningen om hon blir lite äldre ?

Prizma_o_Kristall
0

En kanin ska helst få sin första kull innan före 1 års ålder, och därefter helst få 2 kullar per år.

Jag skulle inte vågat chansa på att para min hona om hon var över 1,5 år.

Men om du ändå vill ha ungar efter henne, så är det lämpligt att göra en ordentlig hälsoundersökning på henne hos veterinär. Dem kan säkert avgöra om det är lämpligt eller ej att ta ungar efter henne:)

Kramar/Carro

felicia93
0

Hon är alldeles för gammal , honon ska vara högst 1år när hon får sin första kull. Du kan ju läsa lite andra atiklar om Avel så får du veta mer :)

Gentle
0

okej tack jag vill ju inte äventyra att mista henne så då får det nog vara =)

Tina-A
0

Det kan dock gå bra om hon är i god kondition.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

myriis
0

Jag tror det kan gå bra om hon är i bra kondition, är frisk och välmående. Det är en myt att kaniner måste få sin första kull innan dem är ett år.

Tina-A
0

#5: Nej, det är det inte :) Risken ökar med åldern. Har kaninen aldrig fått en kull ha den inte vara äldre än 3 år, men som sagt helst inte äldre än 1 år. Riskerna ökar med åldern.

Är honan i god kondition kan det dock ändå gå bra.

myriis
0

#6: Det beror ju helt på hur honan skötts. Som du själv säger kan det gå bra när honan är över ett år, men ändå hävdar du att honan måste vara under ett år för att få sin första kull? Hur går det ihop?
Det är kanske inte direkt smart att ta ungar på en hona för första gången vid tre-fyra års ålder, men när den inte ens är två år tycker jag det går bra, med förutsättning att den är frisk, i god konditon och defektfri. Gärna att den undersöks av vet. också.

Tina-A
0

#7: I och med att riskerna ökar från och med ungefär 1 år är det alltså säkrare att ta första kullen innan. Är honan i god kondition kan det gå bra som sagt, men riskerna har ju fortfarande ökat. Det är så det går ihop. Vill man ta det säkraste alternativet så ska man helst inte vänta för länge.

Frågat veterinär som sagt att efter 3 års ålder ska man helst inte para någon hona om hon inte fått en kull innan. Riskerna ska tydligen blivit så höga då att det är större risk att hon inte klarar det än tvärt om.

myriis
0

#8: Tror du missuppfattade, jag hävdar att det är en myt att kaninen måste få sin första kull innan ett år. Jag gissar på att du menar att det är säkrare? :)

Tina-A
0

#9: Jasså ^^ Ja, dom MÅSTE ju inte, precis som du säger, men det är säkrare :)