vattenflaska?
Undrar vilken vattenflaska som funkar till kaniner :) har sett en i glas och det är bra då den funkar i maskindisk:) har aldrig varit förtjust i de med plast då jag vet att många plaster innehåller farliga ämnen som kan framkalla bla cancer. Undrar om man kan använda denna till kaniner? Länk:http://www.zooplus.se/shop/gnagare_smadjur/burtillbehor/skalar_vattenflaskor/279259 Tack :)
Ja, de kan man använda :D Skulle lätt ha en sån om inte buren var 1 m upp från golvet och kaninen alltid har ner sin vattenflaska 🙂
Skulle valt den största då de flesta kaninflaskor är 600ml
//Joanna
Den ser bra ut tycker jag! :)
Oj! Är plasten i "Classic" flaskorna cancer framkallande? Tänkte mest eftersom att det är väldigt många inklusive jag som andvänder dem! ;)
#2 de kan mycket väl vara cancer framkallande. Jag är 99% säker att dem är det tyvärr:/ eftersom plast avger och kan frigöra cancerframkallande ämnen och är även fortplantnings störande. Men det finns bättre plaster som ska vara cancer fritt men de brukar stå då. Försöksdjur har bla fått cancer i tester av plast. Så jag försöker att alltid undvika plast både för mig själv och mina djur :)
#3 Okey! :) Ska nog också byta till glas flaskor då:)
#1 okej vad bra, då köper jag en sån :) men tror jag tar en 355ml eftersom när jag var i djuraffären så var det ingen skillnad på dem förutom mängden vatten man kunde ha :)
Läste på en annan tråd att man kunde ha de från tex Europa och inte de från Kina, för kunde det lätt finnas i giftiga ämnen få, Stämmer det?
För evigt med Gaia
Ingen fara att använda plastflaskor för kanin till kaniner. Det är t.ex petflaska som inte är bra.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Köpte den där glasflaskan i hopp om att det skulle vara bättre för ninisen, men så när jag kom hem en dag från jobbet så hade hon inte fått i sig något vatten alls ><. Dock beror det väl på att det är just den det är fel på, och inte allihopa.
Men nu har jag plast igen, funderar på att komplettera med skål, men hon vill mest leka med det då:p
Jag tror då inte det ska vara någon fara med vanliga flaskor, de skulle nog inte sälja dem då på djuraffärer. Om de har en påverkan så tar det nog så pass lång tid att man aldrig kommer behöva oroa sig.
#9 de säljer ju saltsten och gnagarblandningar bland annat och det är ju inte bra ;)
#10 Det är sant, kaninmat är ofta godis. Saltsten kan typ behövas i sällsynta fall för en kanin som ska få ungar, kommer ihåg att jag köpte en då jag fick Shadow XD Den försvann ganska fort från buren då det verkar vara mer skadligt än bra.
#11 ja iallafall fall sån mat och viss annan pellets :)
Ni kan inte vara säkra på att de är bra plast eller inte för ingen undersökning på dem har gjorts. Dessutom säljer redan djuraffärer dåliga saker för djur ex olagliga burmått,saltsten, dålig kaninmat etc men det är upp till var och en att välja🙂 Tror inte heller det är någon värsta fara men alltid bra att vara på den säkra sidan;)
#13 Anledningen till att man inte ska återanvända petflaskor igentligen är för att det är en förbrukningsvara, inget som är meningen att återanvända, det är t.ex plastskålar däremot.
Jag har dock keramik eller rostfritt stål till mina kaniner 🙂
Men plastflaskor till marsvinen.
Köpte en sådan till min ena kanin då de inte ska droppa så mycket, ". De dubbla kulorna i munstycket förhindrar onödigt droppande och buren hålls torr."
Är inte alls nöjd, den droppar otroligt mycket. Lämnade tillbaka den direkt. Inget jag rekommenderar iallafall.