Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 1386 ggr
[Gloriosa]
2

Äter ej hö

Tänkte bara se vad ni tycker man ska göra:)? Har en kanin som inte alls vill äta hö, har testat med de flesta sorters höö och ingen vill kaninen äta. Har även testat torka eget gräs men de va ju ännu mindre uppskattat. Hon äter gräset utomhus men inte hö som sagt. Det enda hon gör med höet är att bygga bo ibland. Hon gillar ej höhäck så har en liten kartong/låda (kant3-5cm) med hö. Finns det kanske någon sorts hö ni rekommenderar ?

tlover
0

Ger du kanske för mycket pellets och liknande?

hö är ju jätteviktigt för att slipa ner tänderna och magfunktionen så det är ju viktigt att hon äter hö.

l'm back

farvendal
0

Om du ger din kanin pellets så sluta med det.  Ge inte heller så stora mängder grönsaker och annat gott. Då blir hon tvungen att äta hö tillslut.

Jag hade samma problem med min hane och när jag slutade med pelletsen så började han äta mer och mer hö. När jag såg att han ätit upp allt hö så belönade jag honom ibland med en matsked pellets. Numera äter han både hö och pellets.

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

[Gloriosa]
0

Nej det gör jag ej, har diskuterat detta hö problem med veterinär redan i början men tänkte se vad ni har för lösningar, vill ju hon ska äta hö.

tlover
0

#3 så du ger inget pellets och hon äter inte hö? 🤔eller hur menar du?

l'm back

[Gloriosa]
0

#4 jag ger pellets då veterinären rekommenderar mig eftersom hon ej äter hö. Jag har innan testat det med endast hö o jätte lite pellets men hon blev för small så fick gå på pellets igen. Men kan testa det igen:)

camave
0

Svante hade en kort period då han inte ville äta hö. Jag la lite hö tillsammans med äppelblad (torkade)i en låda så att det blev lukt och smak av äpple. Av det fick han en vecka.

Lindade även hö runt grenar av äpple

Nu äter han hö hela tiden utan sk "tillsatser"

tlover
0

#5 ska du testa att vara "pelletslös" en gång till så gå sakta över (dvs minska sakta på pelletserna) men jag skulle kolla med vet så att det inte är nått tandfel ifall hon inte äter hö ens om hon är hungrig.

l'm back

[Gloriosa]
0

#6 låter som en bra idé ska testa det:) #7 ja tack ska göra det:)

[Gloriosa]
0

#7 Nu har jag testat med att minska pellets och hon rör fortfarande inte höet! jag börjar bli orolig :( Hon kanske inte gillar höet ?? Vet någon ett bra hö??

#6 Ska testa din ide nu och hoppas det funkar🙂

fsigge
0

min kanin åt nästan inget hö när det var i höhäcken då hon inte gillade att äta från höhäck och kanske tyckte det var svårt, så jag lahöet i en skokartong som jag klippe en sida kort så hon kunde nå höet och då åt hon mycket mer! Har du testat höet från grizzly zoo/ arken zoo? Alla påsar där är inte bra men om man kollar på påsarna lite så kan man hitta en bra. Min kanin äter som en häst av det höet och rekommenderar den!

Frida

[Gloriosa]
0

#10 Heter höet något specielt? 🙂

fsigge
0

lupus hö "smaskigt hö"

det finns på grizzly zoo för 99 kr men dom hade bara bild på den på arken zoo's hemsida. Så man tjänar 50 spänn om man köper på Grizzly zoo

http://arkenzoo.se/lupus-h-110-l.html

Frida

[Gloriosa]
0

#12 tack :) om jag köper får det bli på arken zoo då grizzly ligger för långt bort för att köra för endast hö🙂

Nouvel
0

Bäst hö får man väl av att köpa från bonde eller nån gårdsbutik, men jag vet själv att det inte alltid är så enkelt. Efter att ha provat tre olika sorters hö, så märker jag att kaninen har bättre aptit för hö, när det är god kvalité.

LisaKanin
0

Testa att blanda ut höet med Alfalfahö, dock inte för stora mängder eftersom det inte är bra för dem. Jag måste göra det med min superkräsna kanin. Blandar med torkade maskrosblad också. Finns bl a här:

http://www.hundapoteket.se/smadjur/ho/alfalfaho-0-425-kg.html

http://www.zoo.se/alfalfa-hay-oxbow-ho-425-g.html

http://www.zooplus.se/shop/gnagare_smadjur/godis_snacks_kosttillskott/naturligt_godis/orter_lov/279285 (maskros)

Det enda höet jag har fått min kanin att äta för övrigt (eftersom han är tokig i maskros, så "maskrosäng" sorten) är detta:

http://www.zooplus.se/shop/gnagare_smadjur/godis_snacks_kosttillskott/naturligt_godis/orter_lov/279286

Torkade hallonblad brukar vara mums också, och man kan plocka och torka både maskrosblad och hallonblad själv på sommaren och blanda ut i höet, så blir det inte så dyrt.

[Gloriosa]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#14 Detta höet använder jag mig just nu av jularpsekohö.

http://demo.helinet.se/jularpsgard/index.php?page=73

#15 Har redan testat det höet med Alfalfahö och det verka hon minst intresserad av:/ Men den blandningen av torkade maskrosblad kan ju funka, det måste jag testa!:) Det andra höet JR Farm Specialhö kan ju funka men att behöva beställa varje gång känns ju ganska jobbigt:P

Ja får börja torka massor med frukt, grönsaker, maskrosblad etc och blanda ut höet med:) Hur torkar man tex banan?

LisaKanin
0

#16 är hon inte intresserad av alfalfahö? Hmmm svårt fall! Min hopplösing som inte åt hö alls åt ändå alfalfan. Finns det något särskilt du vet att hon älskar, som äpple eller maskros eller liknande? Blanda isf in just det i höet.

[Gloriosa]
0

#17 Hon är inte intresserad:/  Banan, sallad, gurka, morot etc:) Ja jag får testa det:)

dermot
0

Har du kollat kindtänderna hos veterinär? Det låter nämligen som om att det skulle kunna vara felet..

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

Gizzma
0

Hur länge har hon varit utan pellets som längst? Kan ju vara så att hon väntar med att äta tills hon får pellets. Min kanin matvrägrade i tre dagar när jag var borta sen kom hon på att hon måste äta för att inte dö😉

/GizzmaFörlägen

BlommaEverything has its beauty, it's up to you to see it!Blomma

VildaVittra
0

Om hon gillar färskt gräs, så skulle ju ensilage vara en möjlighet att prova.

Ensilage kan man göra själv i småportioner i sådana där förvaringspåsar som man drar ur luften ur med en dammsugare.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Sixtenblixten
0

Blanda i lite lusern det älskar mina

Gizzma
0

"21 Kan man göra själv? Vadå typ ta en fryspåse, kasta i lite gräs, tömma ur luften och täppa igen?🙂 Har velat prova ensilage till min kanin men har inte hittat nått där man får tag på små balar/förpackningar :/

/GizzmaFörlägen

VildaVittra
0

#23 Jag har inte gjort det själv, men läste om det här: http://www.alternativ.nu/index.php?topic=126885.0

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Gizzma
0

24# Kul! Ska ta och testa!👍

/GizzmaFörlägen

VildaVittra
0

#25 Lägg gärna upp en tråd om ditt försök, så kan fler ta del av dina erfarenheter. 🙂

[Gloriosa]
0

#21 ja det kan ju vara något :) #25 ja lägg gärna upp tråd om det :) #22 vad är lusern??

[Gloriosa]
0

Kan gräs ersätta hö? För isåfall kan jag ju odla gräs till henne :P

[00emi07]
0

Ge kaninen hö som den har tillgång till hela dagen och fram mot kvällen ger du den pellets.

VildaVittra
0

#28 Hö är torkat gräs och de örter som normalt finns i en gräsmatta. Det låter som en utmärkt ide att låta gräsmattan växa upp och sedan slå den. Dock är gräset som du köper mer näringsrikt då det ofta slagits innan midsommar, men visst kan du ge det du slår nu om ett tag, du får bara ge lite mer pellets om ninisen verkar bli mager. 

#27 Ett annat ord för lusern är alfalfa, så det kan du odla eller grodda själv. Finns annars att köpa hackat till hästar.