Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 5987 ggr
Dompan
16

Kaningård?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej alla! 

Första gången jag skriver här, har skrivit på andra sidor men inte på kaninsidan. 

Nu är det dags dock! Jag har under längre tid funderat på vad jag ska göra med en jordhög som sitter högt upp på min tomt. Tanken från början var att bygga ett uppvärmd växthus men det blir för dyrt. 

Efter lite läsande och besök hos min syster som har kanin har jag bestämt att bygga en liten kaningård. 

Jag tänkte ut kanske 3-5 kaniner i olika burar med en Hage runt om. 

Så nu har jag renstat upp jorden och plattat till den. grävt två tunnlar och lagt lite sten, samt planterat lite. 

Min tanke är att det skall se så naturligt ut som möjligt. 

Varje kanin kommer att få en två våningsbur och liten gård ca 2x3 m. 

Jag har redan skaffat en bur med en liten 8 v dvärgvädurshane som, snart kommer resten. Ett staket kommer komma runt om hela gården. 

Som sagt min tanke är att göra det så naturligt som möjligt, lite sagan om ringen inspirerat " hobbit byn" 

Jag kommer att lägga upp bilder allt eftersom men tar gärna emot tips? och ideer från er erfarna! 

Om ni har lite inspirationsbilder är de välkomna då jag inte hittar ngt alls! 

En liten bild på buren och Gandalf! :)

djurtok
4

Oj vad fint!🙂

Jag ska själv bygga om hundgården till mina kaniner snart,

Mitt "Tema" är stranden,

Tänkt ha en balja med typ 2 cm vatten i (som jag byter ut!)

Lite sand Och en "Brygga" de kan sitta på!😃

Lycka till!😉

För evigt med Gaia

Summerdogs
7

Det var den snyggaste hagen jag sett på länge! 😂

MalinFrosch
5

Vilken fin bur!
Låter som dina kaniner kommer få det kanonbra! Gillar när man gör så naturligt som möjligt för kaninerna.

I Slottsskogen i Gbg såg jag något som jag tyckte såg så mysigt ut. Och kaninerna verkade gilla det skarpt. Flera av kaninerna låg i sånna här. Kanske kan vara ett tips? till din Hage :)

Dompan
2

Tack! 

Det var bra tips?! Ska leta upp såna. 

Kommer mer lite bilder i morgon när den andra buren kommer. Blir lite byaktigt :) Tur att man har redan en massa träd! 

Tänkte kolla om ngn här kan förklara det här med färger till mig, vad jag förstår har min lilla hane Wienerteckning, är det på ngt sätt dåligt? Jag tycker han är super fin! Om jag nu ska kanske para honom nästa år vad ska jag då tänka på? 

Hur ska honorna se ut? Om man nu bestämmer sig för att para dem!!! Måste läsa lite och har nu ett år på mig att bestämma… :) 

Nu ska jag gå ut och kolla till killen innan man går o lägger sig!

MalinFrosch
0

Det som man ska tänka på när man har en mantlad kanin är att man inte ska para den med en annan mantlad kanin eller en brokad kanin. Det kan uppstå så kallade vitscheckar och det vill man inte. Du kan läsa mer om vitscheckar här till exempel: http://kaninmagazinet.se/2012/march/vitscheck.html

Dompan
0

Hej malin nu efter lite läsning ser jag mer att han är manteltecknad?? Vad tycker ni?

Det blir väldigt svårt för mig att avgöra skillnaderna…

MalinFrosch
0

Ah ja nu när jag tittar på bilden så är han ju manteltecknad.

Dompan
5

Ok så om jag ska nu para honom nästa år ska han paras ihop med enfärgade flickor?? 

Gud vad komplicerat allt det här är! Men kul!!

[Sussi_63]
0

Hur förhindrar man att kaninen gräver sig ut då? Hört att de kan gräva sig långt ner. Mamman till vår hona grävde sig ner under bostadshuset och ut på andra sidan. :/ Som tur var smet hon inte iväg.

Dompan
0

Jag har burarna på stenplattor så det går inte…😃 När jag har satt upp staket runt om får man ha uppsikt, dock så är det berg under så det blir svårt för dem att gräva sig ut…

Mickis1994
1

Gud så fint! Vilken miljö för kaninerna! Rena lekplatsen.🙂

#8 Ja, om du ska para din hane ska han endast paras med enfärgade honor. Man parar enfärgat+enfärgat och enfärgat+mantlat i regel. Du kan även para med en hona som har wienerteckning och holländskteckning. Rätta mig om jag har fel.🙂

Mvh Michaela Glansk.
Riverruns Hoppkaniner, uppfödning av hoppkorsningar. 

Dompan
1

Så nu har jag köpt ett hus till, väldigt billigt tyckte jag för det man fick! Den ska bara fixas till lite samt målas om. 

Kommer med bilder snart.

Dompan
3

Så nu har man fixat lite till. Nya buren uppbyggd, 66 myggbett och rensat lite… 

Jag tyckte nog inte att buren var sååå bra så jag kommer att göra om den med bättre sovplats, bättre isolering samt bättre takuppbyggd. Sen ska den målas i vitt och grått som den andra. Hagen ska jag klä på baksidan och kortsidan samt lägga upp tak så att det blir en mer instängd yta då kaninhonorna ska bo där.

Dompan
8

Så blev det hela, nu saknas det förstås mycket men min vision om att skapa en liten kaninby kommer… 

I morgon ska jag så gräs och don lite med gården utanför. 

Bygga en liten Hage till pojken som redan finns också.

Mickis1994
1

Ser superfint ut! 🙂

Mvh Michaela Glansk.

[Ninni_w]
0

Är de blommorna som står i Hage giftfria? :-) superfint!! :-)

Dompan
0

penseer ska bort! dem står bara där för att jag inte vet vad jag ska göra med dem. Pojken jag har är för liten för att komma ut, då äter han gräs som han inte är van med. 

Även om penseer inte är giftiga för kaniner vad jag har läst… :/

PrinzeZz
3

#17 Penseer är ju rena godiset för kaniner 😉 ska dem ändå bort så lägg dem på en tidning och torka dem så kan han få dem senare.

Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010 Måne 
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |

Zabbio
0

Ser jättetrevligt ut och hoppas på bilder efterhand som det blir mer :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Dompan
8

Gjorde lite idag, huset målades om och en Hage byggdes.

sofiass
1

vad häftigt med en liten kaninby!😍 Jättefint, och jättebra jobbat! *följer*😃

Kom ihåg att du är bra Hjärta/Sofia

Alvirpo
0

Men Åhh, vill ju också ha! JAg kommer och snor allt det där inatt, Okej? 😉

Mickis1994
0

Hur ska du göra med staketet för att förhindra att kaninerna gräver sig ut? Ska du gräva ner kompostgallret några cm ner? :)

Mvh Michaela Glansk.

Dompan
1

Hej och tack alla! Kul att ni tyckte om det! Varje kanin ska ha sin egen gård, nu satte jag upp det hela för att gandalf ska ha det lite skoj! Men jag ska gräva ner det mer och sen kommer ett staket runt om alla gårdar. Nu måste jag ha uppsikt över honom när han är ute! Den lilla snorungen såg penseerna och ville ha dem direkt, så jag flyttade ut dem från hagen men nej han tog sig igenom gallret kompostgaller och hoppade upp på krukan och ville ha mer!!! Hur kom han igenom såå litet hål???? Hmmm…

Frosstis
0

Oj oj vad fort du fixar! Det där blir rena kaninparadiset! Ruskigt snyggt!  Avundsjuk :D

Dompan
0

Tack!

En fråga fara, hur mycket ska en liten dvärgvädur äta? Menar då mest hö? Jag fyllde i en korg till honom när jag köpte den för 3 dagar sen och det är mycket kvar! 

Han äter bra annars, allt från pellets, till lite gräs och jag ser honom äta hö och halm men det är inte enorma mängder så som jag föreställde mig!

MalinFrosch
0

Jag tycker det varierar mycket från dag till dag hur mycket hö de äter.
Men det som rekommenderas är att 80-90 % av kosten ska bestå av hö. Tycker dock själv att det är svårt att få min kanin att äta så mycket.

Om man tycker att sin kanin äter för lite hö så dra ner på pelletsen lite så ninen inte äter sig mätt på det och skippar höet. Annars kanske det kan vara idé att byta hö. Det kanske inte smakar bra eller luktar fel inte är tillräckligt grovt osv. Min kanin är iaf väldigt kräsen när det kommer till hö. Vissa sorter dissar hon.

Såhär på sommaren får min kanin rätt mycket gräs, och då är det ju inte så stor grej att hon inte äter så mycket hö.

slarvigt
0

#26 Min erfarenhet är att det kan vara bra att lägga in mindre hö till dem lite oftare. De äter gärna när man precis lägger in det, sedan är det som att de glömmer bort det :)

MalinFrosch
0

#28 Håller med där. Är precis samma med min kanin.

marirose
0

Jätte fint har du gjort. Ett paradis för kaniner 🙂

Tack om alla kaniner fick ha det så bra

Mannez
3

Väldigt kreativ idé med ett speciellt tema till kaningården. Låter som om dina kaniner kommer få ett väldigt bra liv. Nu blev jag faktiskt väldigt inspererad, men tyvärr tror jag inte att jag kommer få samma möjligheter till att bygga en liknande kaningård, trots att vi bor på en stor bondgård.

Tycker även att du förtjänar en stor tummen upp för att du vill läsa på ordentligt innan du tar kull, finns så otroligt många människor redan som bara tar kullar hej vilt bara för att det är sött och mysigt.

Tycker även att Gandalf ser ut som en väldigt vacker och trevlig herre. Vad är det för ras och färg på resten av kaninerna som ännu skall komma?

Behöver du lite råd och tips? om uppfödning kan du PM:a mig så kan jag dela med av mina erfarenheter.

MVH Amanda 😃

Hälsningar Amanda och kaninerna

Dompan
0

Oh tack alla för alla råd och komplimanger! 

Jag har nu kollar runt mycket och läst kanske 5 olika artiklar och olika hemsidor från uppfödare om genitik mm… Väldigt kul att läsa om detta även om det kanske inte är min starkaste sida! 

För att vara på den säkra sidan ska jag välja ut två syskon som är enfärgade. Gärna blå/gråa. 

Jag ska hålla mig till dvärgvädurar då jag har läst att de har mest chans att vara väldigt tama vilket är viktigt. 

Jag bokade två honor men de visade sig vara viltgråa istället för chinchilla så jag vet inte om detta är så aktuellt. 

Jag såg en annan hona som var jätte fin men hon var vit i botten med toppen av pälsen var biegegul?? Kan inte hitta ngt om detta.. 

Kommer att lägga ut mer bilder till helgen då jag har gjort lite mer, och så hoppas vi på bättre väder!!!! :)

:')
0

Hur har det gått? :)

Cissiia
0

Gud vad fint!!

En sån gård hade jag velat ha till min lilla kanin!

Joie
1

Gud vad fint du gör!😍

Det är som kaninhimmlen!!🙂🌈

Dompan
3

hej alla! 

Idag hämtar jag mina honor :)

Allt har gått bra! Jag var på semester i 2 veckor därav ingen uppdatering.

minilejon
1

Håller med #35 😉

/Minilejon Skrattar  Kaniner, Gud, Harry Potter=Hjärta

Cilia.Teddytöserna
0

Tass

Regnbåge Bloggen Regnbåge

MVH Cecilia & KaninernaBlomma

Dompan
0

Så det blev två små flickor idag en chincilla och en white svart, bägge födda samtidigt men ej syskon. Nu vilar de i sitt hus, i morgon ska den göra om lite så att de har fri tillgång till hela huset på två våningar!

Dompan
3

Lite bilder

Flickorna Eyowin och Eldwing

Dompan
1

Eyowin och Eldwing

Dompan
3

Insidan av hagen, den ska få ett tak och täcksidor så att det blir riktigt skyddat mot vind och regn. 

Nu ska flickorna bara bli lite mer tama.. Dem är inte riktigt förtjusta i mig än….

Bazoka
0

Följer :D

Elin_d
0

Sätter en "TASS" här! :)

Jätte fint bygge! ;)

Dompan
2

Tack alla! Var i skogen på promenad och hittade det här! Den ska dock till flickornas Hage men eftersom den inte är färdig får Gandalf leka med den! :)

Dompan
4

Hej alla! 

Tiden bara flyger i väg och jag är ganska så dålig med det här att uppdatera! 

Men lite har hänt i alla fall! :)

Det första är väl att jag fick sära på mina flickor. 

Plötsligt för någon dag sedan medan jag höll på och städade började tjejerna bråka ordentligt, hår flög överallt, och skrik! 

Jag särade på dem men bara efter någon minut så kom de igång igen! 

Så för att vara på den säkra sidan särade jag på dem för gott och den enda tjejen fick flytta till ett eget hus. Lite jobbigt då jag inte hade räknat med att köpa ett till hus för en av honorna.

Det är så konstigt att de gosade ihop bara minuten innan och sen plötsligt! Är det vanligt eller gjorde jag fel att jag särade på dem? 

Helst vill jag att de skall bo ihop. Men går det inte så… 

Mina tanke är att köpa en till hane nu och en fransk vädur som skall bo i sluten av "byn" i en enorm bur som jag såg!

Här en liten bild på byn idag. 

Kommentera gärna flickorna som blev osams… 

Tack

Dompan
5

Min lilla by bara växer :))

Dompan
6

Och en till…

henrik14
0

gud så fint det blir !!!!!!!!!!!😃 

tänk på att dom husen till vänsters tak är inte så stabilla då gång gärnen lätt trillar av har fåt skruva fast taket på min då dom har gåt sönder 😕 var köpte du dom husen ?

Dompan
0

Hej Jag har redan fixat om husen med nya gångjärn. 

Alla är från olika ställen.

henrik14
0

va bra det är bäst så hur mycket betalade du för dom ? 😃