Gårdsnamn/uppfödarnamn
Godmorgon! Jag tänkte lite igår kväll på huruvida man får använda gårdsnamn/uppfödarnamn ("namnet" framför kaninens riktiga namn). Måste namnet vara registrerat och godkänt någonstans? Eller kan även de som bara har uppfödning i liten skala och mer "amatörmässigt" också ha ett gårdsnamn?
Alltså, "Maja" döper sin icke godkända uppfödning till "Pepparkvarnens kaniner" och hennes ena unge heter tex "Pepparkvarnens Milla", skulle det vara okej? (Inga av dessa namn är tagna ur verkligheten vad jag vet)
Kom nu gärna med svar och egna erfarenheter gällande detta! :P
//Emma
Hartassens Kaniner - uppfödning av hartypade hoppkaniner

Asså Jag tror att man kan ha sitt eget gårdsnamn det e ju bara ett namn liksom. Men eftersom gården inte är godkänd eller registrerad så får den nya ägaren byta hur den vill och behöver inte ha pepparkvarnens eller vad det var :P jag tycker det är okej bara inte man har tagit någons annans namn! Fast jag vet inte om det är lagligt eller sånt hah x)
/Elvira :D
Man får inte döpa sina kaniner med gårdsnamn innan om man inte har en registrerad kaningård. Det är inte godkänt.
Jag som tex inte gått jordbruskverkets kurs och fått min kaningård reggad får inte döpa mina kaniner i stamtavlan till tex "Betesgårdens Beige-Bertil" Utan då får han bara heta Beige-Bertil.
#2 Gäller detta även om man inte föder upp kaniner med stamtavla? Jag har ett par bekanta som föder upp hoppkaniner och har ett uppfödarnamn, utan att namnet är godkänt, är det fortfarande inte okej?
//Emma

#2 juste för då kan det vara någon annans gård som heter det så ha två samma fast den ena är inte registrerad.

#3 Jag tror det endast gäller dem med Stamtavla.
Med stamtavla måste allt vara godkänt. Uppfödarnamn/gård/mor och far föräldrar, allt!
Har man H-bevis så är ju inte kanin utställningsbar. Och kaninen kan vara korsning. Då ska det nog gå bra om man skriver namnet som "Papayas Little Smile", nu tog jag bara ditt namn som exempel. Så länge det är H-bevis.

#4 Sen kan man ju också kolla så här. Namnet man har, om man har döpt efter ens by så kan man tänka på vad byn heter, det finns ju trots allt nästan ingen by med samma namn, eller är jag ute och cyklar?
Jag kallar min gård för Rörösjöns Kaningård. Jag föder endast upp med H-bevis om kaninen har papper.
Jag har då, Rörösjön, i och med att jag bor i den byn. Och hur många byar i sverige heter Rörösjön?
Det finns faktiskt en till by i Jämtland som heter Rörön. Och denna by jag bor i (rörösjön), åker man hit så står det Rörön på skyltarna och inte Rörösjön, men på karta står det Rörösjön. Nu kanske jag svamlar en del så ni får gärna fråga =).
#5 Så tänkte jag också. Någon som kan konstatera att det är så? :P
Min mamma föder upp katter och uppfödarnamnet är Kissleberg's, eftersom vi bor i Kissleberg. ^^
//Emma

#7 Tror det är så :). Men en konstatering skadar inte =P
Jag tror inte att det finns något hinder så länge inte namnet finns reggat. Det är väl som #2 skriver att det inte går att göra så på stamtavla såklart men h-stmbevis kan nog ingen hindra. Det är ju bara ett namn på kaninen & man får ju döpa till vad man vill. Jag döper mina efter min hemsida : ) iofs har jag inte ngt med gård med….för vi har ingen kaningård 
Men jag tycker det är bra att det finns med ngn info om vart den kommer från….

Jo, ägaren kan ju i princip döpa den till vad man vill. (;

Man kan döpa sin kanin till vad som helst, men för att t.ex. hopptävla sin kanin med det namnet måste kaningården vara registrerad hos SKHRF, skånes kaninhopppares riksförbund. Jag kan tänka mig att det finns en liknande regel när det gäller utställning.
#11 Menar du inte Sveriges kaninhoppares riksförbund? ;) Menar du att det bara gäller när man tävlar inom SKHRF eller andra förbund också?
//Emma

#12, oj, ja såklart menar jag sveriges :P om man registrerar i Sveriges så kan man tävla varsomhelst i Sverige och använda sitt gårdsnamn.
Jo, men det jag menade var att om man inte registrerar namnet så kan man inte tävla inom SKHRF fattade jag det som, men kan man tävla utanför Skhrf då?
Sedan en fråga till, är det någon skillnad på Gårdsnamn och uppfödarnamn eller vad man nu ska kalla det? Man kan ju ha en uppfödning utan att ha en gård.
//Emma

#14 SKHRF är den officiella förbundet som anordnar tävlingar i Sverige. Andra tävlingar är inofficiella, där kan kaniner inte plocka pinnar och bli uppklassade. Där bestämmer arrangörerna reglerna.
Ett gårdsnamn är namnet på en uppfödning, man säger att man har en "kaningård".
Det enda man inte får göra om man inte har registrerat kaningård, är att skriva uppfödarnamnet på raden för det.
På raden för namn, är det klart man får skriva ex Zvintos Bianca.
Då heter kaninen Zvintos Bianca, vare sig man har registrerad kaningård eller ej.
Men som sagt får man inte skriva "Zvintos Kaniner" på raden för registrerad kaningård.
Så säg att man har en hemsida som heter "Zvintos Kaniner" och man föder upp kaniner utan att gården är registrerad. Då kan man alltså döpa sin kaniner till Zvinos Zilla, Zvintos Beppe, Zvintos Ballerina osv, utan att det är fel? Det enda man inte får göra är att skriva att man har en registrerad kaningård?
//Emma

#17 och inte heller tävla i hoppning inom skhrf med det namnet.
#17: Ja, i princip så.
Så gör jag i alla fall, mitt hemside namn har jag haft i måååånga år & även döpt en kull med valpar efter det……. från början va det mitt hundhus som hette så. Det blir ju trots allt en liten markering på att det kommer härifrån & det tycker jag är bra…
#2 Alla de uppfödare som har stora uppfödningar och inte har registrerad gård skriver sitt gårdsnamn innan, och jag har frågat en erfaren uppfödare som har registrerat sin gård om man får skriva sitt gårdsnamn innan och det får man.
#18 då får jag ändå inte riktigt ihop det… om kaningården inte är registrerad är det ju bara ett namn utan vidare betydelse? What a coinsidence att alla kaniner har samma "förnamn" bara. ^^
//Emma
#22 - Håller med dig.
#21 - Ring och fråga förbundet då. Man får inte göra så!
#23: Jodå, du får visst skriva in kaningårdsnamnet.
Men enbart på raden där kaninens namn ska stå.
Ej på den speciella raden som just är till för gårdsnamn som är registrerat i SKAF.
På namn får du skriva precis vad du vill, tex Zvintos Bianca.
Då är kaninens namn Zvintos Bianca.
Skriver man Tuttifrutti Luppa på den raden, heter kaninen det.
Detta oavsett om man har registrerad kaningård eller ej.
Vad man skriver på raden för namn är helt upp till en själv, då det enbart är kaninens namn.
Vill man ha med gårdsnamnet är det helt OK, men det blir en del av kaninens namn istället för kaningårdsnamn (vet inte riktigt hur jag ska förklara).
Däremot får man inte skriva in Zvintos Kaniner, på raden för gårdsnamnet på stamtavlan.

#18, Tjaa, det märks om det är ett gårdsnamn ^^ om alla har samma för namn liksom :P Om kaninerna då heter ****'s så blir det ju ännu självklarare. Om man då inte har ett registrerat gårdsnamn får man inte använda det när man tävlar, för då gör man "reklam" för en oregistrerad kaninupfödning. Dessa uppfödningar har inte klubben kollat och godkänt som kaninuppfödning, alltså är de inte säkra på att uppfödaren bedriver sund Avel.
Hoppas att du förstår vad jag menar, surfa gärna in på SKHRF's hemsida, www.skhrf.com för att läsa själv, står inte så tydligt där heller men…
Men varför måste man se det som ett "gårdsnamn" då? Man kan väl snarare se det som ett sammlingsnamn, som talar om att den och den kaninen "hör ihop". Varför skulle SKHRF bry sig om kaninens namn när man får lov att tävla blandraskaniner, kaniner med fula namn, kaniner som ingen vet var dem kommer ifrån osv. Att 20 kaniners namn börjar med "Zvintos" är ju för att uppfödaren har valt det och det är bara ett namn. om gården är registrerad eller inte gör väl ingen skillnad, det är ju kaninens namn?
//Emma

#26 Jag föreslår att du ska mejla någon i styrelsen om det då, för det är faktiskt inte jag som bestämmer. Jag har förklarat det så bra som jag har kunnat.
Sorry… gammal tråd ;)
Ljustadalens kaningård