Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 750 ggr
Ninjapig
0

Akut hjälp! - Ungar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag behöver all hjälp och tips? jag kan få just nu, och det är bråttom!

Det är så att min hona har fått oväntade ungar, de föddes runt den 25/7 och en av fem har precis öppnat ögonen. Så passs gamla är de iallafall.
Problemet är att jag ska flytta om 6 dagar och jag måste ju ta med mig kaninerna…
Min fråga är då, GÅR det att flytta bo och ungar och allting när de är så pass små?
Måste även byta bur då den hon har nu är alldeles för stor på bredden… Ska bytas ut till en tvåvåningsbur.

Evigt tacksam för alla svar..!!

// www.Ninbebis.weebly.se
Ninbebis, uppfödning med kvalitét

ninor
2

Ja, det går att flytta dem. Jag flyttade mina kring samma ålder.

Jag tog med mig hela bolådan, och spärrade för öppningen, och hade sedan den i bilen. Jag tror att de genom att få vara kvar i bolådan får lite trygghet, gamla dofter osv. 

Det är ju inte optimalt att flytta små ungar, men det går absolut.

djurtok
0

Som #1 sa så går det bra, skulle Färm undvikit det men eftersom du inte har ngt val så borde det ju gå bra :) Lycka till med dem :) Vet du vad det är för hane hon fick kull med? Eller har du ingen aning? Typ har hon träffat någon som kan haft 'råkat' parat sig med henne? Bara nyfiken :))

För evigt med Gaia

EllenWe
0

åhh jättesöta ungar du har😍 Jag skulle säga att det där är en riktigt fin kull! Lycka till!

Ninjapig
0

#1 - Men det är inte så att mamman blir virrig och slutar mata dem eller "tappar bort" dem i en ny bur och nytt område..?

#2 - Taack! Ja alltså jag var i Polen över en helg, och då rymde två av mina kaniner, hermelinhane och honan är dvärghare/lejonhuvad kanin, dock höll de sig på gården så de kunde fångas in igen direkt.. :) 

#3 - Taack fina! :')

// www.Ninbebis.weebly.se
Ninbebis, uppfödning med kvalitét

ninor
0

#1 Det var ingenting som hände hos mig i alla fall. Allt gick hur bra som helst och kaninmamman fortsatte att mata dem precis som förut.

Och ärligt talat, du flyttar. Du har inte så många andra alternativ att välja på verkar det som?

djurtok
0

#4 Okej :) Lycka till med allt !! :)

För evigt med Gaia