Aggressiv honkanin
Hej
Min ena kanin har på senare tiden blivit aggresiv vissa dagar. Hon fräser och biter. Kan inte låta barnen ta upp och kela med henne längre. En kompis sa att det kan vara tumör.
Hon är ett och ett halvt år, bor ensam i sin bur pga att dom andra kaninerna, hennes mamma och syster, attackerar henne om dom är ihop.
Tacksam för svar
hmmm…. Är hon bara det i buren? Hur länge har du haft henne?
/Hälsningar Bea och kaninerna
Uppfödning av rex hermelin
Min hona kan också vara så i perioder. När hon brunstar och när hon är bara lite sur och skyddar sitt revir. När man ska ta henne så man vara bestämd. Jag brukar trycka ner hannes huvud lätt och sen ta upp henne.
MVH Celina
#2 Om det är vissa saker hon blir sur över så försök undvika det eller göra på annat sätt. Har en liten kanin som sprattlar när jag tar upp henne så brukar jag också ha ett bestämt tag i henne så hon inte känner att hon inte kommer ramla och när jag håller henne har jag henne tätt mot mig i famnen. Om hon blir arg när du ger henne mat t.ex kan du avleda med något grönfoder medan du fyller hö och pellets.
Har du märkt något speciellt som hon inte gillar och blir arg för?
/Gizzma
Everything has its beauty, it's up to you to see it!
#3 Vi har tränat henne så hon är inte arg längre. Innan var det problem när man skulle ta upp henne. Vi har en bur som man öppnar i taket. Då kände hon sig hotad när man kom uppifrån. Nu låter vi henne hoppa upp på taket, på buren bredvid, och tar henne.
Sen från hagen var också ett problem så hon fick gå in i transportburen och sen flyttade vi henne. Men nu kan man ta henne vanligt också.
MVH Celina
#4 Å vad skönt att det har blivit bättre!🙂
/Gizzma
#5 Ja, det är jätteskönt.
Vi fick avliva hennes kompis i maj då blev hon jätteledsen. Hon var lite sur innan dess, men vi tror att hon kände att han inte mådde bra för de bråkade mycket in i det sista.
Men nu har vi en ny och nu är hon mycket gladare :)
MVH Celina
Ja det blir ju ibland problem i djurflocken tyvärr😕 Men vad kul att fått en kompis som hon tycker om!
/Gizzma
Hon är född hos mig. Så hon borde vara van vid att jag kommer uppifrån så att säga. Hon verkar inte vilja hoppa upp på buren vilket hon säkert skulle kunna. Jag trodde att det var pga att hon inte kände min mamma eftersom kaninen (Rosa) är hemsk mot henne när hon sköter om henne när jag bortrest och så, men har ju märkt att hon kan vara arg mot mig oxå.
Jag misstänker att hon har fel på ögonen, men tjejen i djuraffären sa att det inte var något problem bara hon åt och drack och putsade pälsen och det gör hon ju. Därför kan hon inte vara med dom andra två…
Försöker man avleda henne far hon runt direkt om hon märker att man är bakom henne och gör ett utfall. Hon har dåliga dagar och bra dagar. Idag när jag kom hem och gav henne mat och vatten var hon lugn. Ser inget mönster utom möjligen värmen…
Jag har en hona på 6 mnd som bor tilsammans med en kastrerad hane. Hon inbillar sig att hon ska ha ungar och bygger bo. Hon är svartsjuk på hanen som flirtar lite med dom andra tjej kaninerna här. Då blir hon tokig. Hon blir så arg på honom och är långsur. Kan ofta vara hormonellt tror jag när honerna blir på dårligt humør. Men om en kanin fortsättar med ändrat beteendet så kan dom säkert vara sjuka också. Vi blir också sura när vi är sjuka. Det gäller att studera sina djur…jag studerar mina 6 kaniner varje dag, och jag lär nåt nytt om dom varje dag…..:)