Passar BORRIS som burunderlag?
Hej! :)
Jag har råttor och får min första egna kanin om en månad.
I råttornas burar har jag alltid haft BORRIS dörrmatta från IKEA som burunderlag.
Dels för att det är mjukt, billigt, skräpar inte ned, det är inte farligt att tugga på, tyget uppepå suger upp kiss o.s.v. De brukar boa och hålla på med tyger och toalettpappersbitar. De gnager även på dem ibland men äter det inte.
Jag skulle jättegärna ha det som underlag hos kaninen också.
Därför tänkte jag kolla med er om det låter som ett okej underlag för en kanin också?
Eller är risken stor att de skulle svälja bitar eftersom de är betesdjur?
Eller äter de hellre höet helt enkelt?
Tack så mycket på förhand! :)
Länk:
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/80186688/?query=borris
Det funkar med vissa kaniner, men tänk på att kaniner måste ha tillgång till bomaterial och inte bara hö ^^
Prövade med Borris mattor, men de blev ganska uppätna när kaninen ville ha min uppmärksamhet så det gick åt pipan ganska snabbt xD
//Joanna
#1 Jo jag tänkte mest på om de kanske är mer benägna att svälja konstiga saker för att de är betesdjur, jag vet inte. ^^
Tack så jättemycket för ditt svar! :D
Provar med BORRIS nu när jag ändå har så många hemma men om jag märker att han börjar äta små bitar liksom så byter jag.
Ja självklart! Brukar ge massa små fleecebitar och toapapper att boa med, råttorna jag haft kan hålla på i timmar och flytta och boa, fniss, hoppas kaninen också uppskatter det! Annars provar jag med något annat som sagt, tack så mycket! :)
Dock så tror jag kaniners magar föredrar halm över fleecebitar och toapapper ^^
Gnagare brukar ju gnaga sönder och lägga vart de föredrar, kaniner tuggar och äter ofta upp det istället
//Joanna
Tänk på att det förmodligen blir väldigt hårt att gå på om du inte lägger flera stycken ovanpå varandra.
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
Jag har dessa mattor utanför kaninburarna för att fånga upp spån när de skuttar ut. De är ju ganska hårda så jag skulle inte rekommendera de till bottenmaterial så länge du inte ska ha något ovanpå, tex ett tunt lager spån eller damm.
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
Jag har liknande matta till min kanin med gamla tillplattade kuddar under och en stoor kattlåda med spån bredvid :)
¤ Jag förväntar mig inte att vara lycklig. Jag inbillar mig inte att jag ska finna kärleken, vad det nu betyder, eller att om jag finner den ska göra mig lycklig. ¤