Är burmåtten ok?
Nu blev jag väldigt osäker på om mina burmått verkligen är ok för två mellanstora kaniner. Har mätt innemåten nu och den 210cm lång 76cm djup och 82cm hög på lägsta punkten. Den är avdelad på mitten så det är en "utedel" med gallerdörr och en "innedel" med en heltäckt dörr och ett valv som går mellan dom två olika delarna. Ska se om jag kan försöka fixa bilder på den. Tänkte ju inte överhuvudtaget på måtten när jag byggde den för typ 6år sedan utan då tyckte jag den var gigantisk.. Nu har den helt plötsligt blivit pytteliten i mina ögon. 🤔
Vad tycker ni? Låter den ok eller är den lite liten? Kaninerna kommer få ha tillgång till hage när vi är hemma men på nätterna och när vi är iväg kommer dom få vara instängda i buren då vi har ganska mycket rävar här hemma..
1.596 m² blir det.
Nja jag hade personligen inte haft 2 medelstora kaniner där, alltså 2st, utan bara max 2 dvärgkaniner.
Lagligt, men nja, kaniner som går 2 eller fler behöver stora ytor 🙂
Hur länge är dem i hagen om dagarna?
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#1 Det beror ju på hur länge vi är hemma. Men som det ser ut nu så kommer dom vara ute i hagen från morgon till kväll då jag är arbetslös, kanske får gå in nån kvart om man ska till affären eller så. Det är den största buren jag kan erbjuda som jag har hemma, annars måste jag bygga en ny och det tror jag inte sambon är så pepp på..
Det är ju om man skulle bygga så dom har tillgång till hagen dygnet runt men vet inte om jag vågar det..
#2 Ok men då är det många timmar/dag då 🙂
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#3 Ja, det blir ganska länge.. Iallafall MINST 8timmar på dag! 🙂
Är det ok då att buren är lite mindre eller bör jag försöka övertala sambon om att vi ska göra en ny.. Detta blir första gången som jag har två kaniner tillsammans så jag känner mig helt lost vad det gäller burmått och allt det där! 😛
Jag tycker inte de är några problem att ha dem i den buren =)