Kanin iFokus

Kanin

Etikettkullplanering
Läst 2515 ggr
fridaaocrazy
1

Tips med kaninkull?

Nu är det bestämt! En gammal vän och min kusins lejonkaniner ska få ungar! :) De ska paras inom snarast, denna eller nästa vecka. :) Båda är i bra hull och klor ska klippas innan PARNING och detta ska ske hos hanen då honor har så starkt revir. ;) Honan ska få ha halm, hus och mineralsten innan och under tiden hon har ungar, och ägaren till honan ska kolla så att det inte är några dödfödda ungar när de väl har kommit. :) Honan är svart men längst ute på topparna är hon lite mer grå/brun, men på lejonkaniner, räknas det fortfarande som att honan är svart? :) Hanen är grå, vit, (svart/brun?). Det var ett tag sedan jag såg honom sist så kommer inte ihåg helt, och tanken med denna kullen är att honan ska få en kompis och att hon kanske blir lugnare. ;) Jag ska också kanske ta en eller två ungar ifall det inte blir så mycket läxor i skolan nu när den börjar igen :) (det var rätt lugnt förra året såldes går nog bra) Resten av ungarna ska säljas här/blocket (eller annan sida) eller till djuraffär :) Det jag ville komma till var: är det något mer vi ska tänka på? Hur ska vi göra när honan kommer dit och var ska parningen ske? (Hanen är rumsren och går i hela lägenheten men har en öppen bur och en inglasad uteterass) Honan har stamtavla men kommer inte ihåg om hanen har (vi sa pratas vid imorgon), kan ungarna då få stamtavla/härstamningsbevis från bara honans sida? Var beställer/köper man stamtavla/härstamningsbevis? Hur många ungar brukar lejonkaniner/kaniner få? :) Tacksam för svar, kommer bilder på kärleksparet senare :D

Det bästa sättet att misslyckas är att inte försöka

Minirut
4

Det jag tycker ni ska tänka på är hur resterande ungar kommer få det efter att de lämnat mamman. Vill ni att kanske 4-5 ungar ska sitta i burar utan mänsklig kontakt i en djuraffär i kanske veckor innan de kanske kommer till ett hem där de sedan glöms bort? Visst kan världens bästa familj köpa kaniner i djuraffärer, men jag vet väldigt många småbarnsfamiljer som köper en kanin till sina treåringar. 4 månader senare är det inte lika kul eftersom treåringen inte har något intresse för kaniner över huvud taget. Kaninen hamnar då i bästa fall på blocket som leder till ett nytt seriöst hem. I värsta fall stannar kaninen kvar och glöms bort. Föräldrarna ger den mat och städar ibland men kaninen kommer ut från sin bur.

Är det sådana liv ni vill att era kaninungar kanske får?

Varför ska honan bli lugnare? Har hon dåligt temperament? Avla då inte. Ifall du inte kan prioritera din kanin pga skola bör du inte köpa kanin. Du kan inte i förväg veta hur jobbigt det kommer bli i skolan. Tycker inte du ska chansa ifall du inte är beredd på att prioritera kaninen.

http://pillasddv.weebly.com/

fridaaocrazy
0

Djuraffär var bara en tanke som ägaren till honan sa. :) Tycker inte heller att de ska hamna hos djuraffär, och säkert inte de heller men vi ska lägga ut annons både här och på blocket i första hand. :) + det är en bra djuraffär och de tänker alltid på vem köparen är enligt honans ägare. :D Honan är bara lite sur (inte aggresiv) vid speciella tillfällen, tror det var att hon inte gillade att bli lyft eller vid maten och ägarens far hade hört att kaniner blev oftast lugnare om de hade haft en kull, jag vet inte om det stämmer men vi får se ;) Hanen har de inga problem med, han var ju lite " "annorlunda" vid tonåren (nafsade tror jag), men det är över nu och han är en av världens snällaste kaniner och han har ett härligt temperament ^^ Ungarna kommer inte vara leveransklara förrän några månader efter att skolan börjat så självklart tänker jag då känna efter om kaninen(-erna) kommer kunna få den tid h*n förtjänar. :) Känner några som vill köpa kanin så försäljningen blir det nog inga problem med, och lejonkanin är en populär ras vad jag vet :)

tlover
2

Jag skulle aldrig avla på en kanin som jag vet är "sur"

ett tips? är ju att ni måste ha tillgång till extra burar, vad som helst kan hända (tex en kaninhona vi hade började jaga ungarna vid ca 6 veckors ålder, det blev värre och värre och just före 8 veckors ålder fick vi skilja på henne och ungarna, behöver jag säga att verken henne eller hennes ungar avlas med).

honor blir ju ofta värre då dom är hormonstinna (som med människor) så en sur kanin kan bli rent jobbig under graviditeten.

l'm back

fridaaocrazy
2

Har läst mycket och träffat många honor som har kull och de brukar bara bli lugnare enligt min erfarenhet :/ Och har läst några lösningar som att sätta ner maten och klappa henne innan man tar i ungarna så att hon ser det som en positiv sak, eller att ge henne en morotsbit :)

tlover
2

#4 jag har erfarenhet av det motsatta, men somsagt det är ju endel hormoner i omlopp då.

Men största anledningen jag inte skulle vilja avla på en kanin som jag vet är "sur" är för att jag vill inte att avkomman ska bli det.

l'm back

fridaaocrazy
0

Jag förstår dig helt, har själv inte träffat honan men enligt ägarens beskrivningar så verkar det inte vara något stort problem :) Hon gick med en kompis innan men detta verkade ha hänt efter att den dött. :/

fridaaocrazy
0

Putt :)

Fridaaaa
2

#7 Man puttar inte samma dag som man gjort tråden eller samma dag som det skrivits i den 😉

-----------

Tycker det är olämpligt att sälja till djuraffär.
Anser att det borde tänkas igenom mera. 
Och det är inte säkert att en hona som är sur blir lugnt vid kull.
Vet dem som tagit kull på sura honor, och de har inte blivit bättre efter kull/kullar, sedan har vissa av deras ungar blivit likadana vid t.ex brunst när de blivit större.

Jag anser att man bör veta kaninernas färger och bakgrund med innan man parar helst, pga ev bettfel, ev PARNING med teckningar man inte ska ect.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

tesushie
1

om honan bara är sur beroende på vad du menar med sur nafsar eller biter hon så det blöder nafsar honbara  vid upplyft eller maten så är det förmodligen för att hon inte tycker om att bli upplyft och vid maten attingen för att hon är väldigt mat glad eller en anin revir benägen

http://www.youtube.com/user/lazyasshika

fridaaocrazy
0

Ojsan, glömde att titta på den senaste kommentaren :P Vi ska nog inte sälja till djuraffär, men får vi inte sålt en sista unge så KANSKE, men det är till 5% chans till att vi säljer dem dit. ;) Vad bra är honorna blivit lugnare :D Dock tror jag att det mesta av aggressiviteten beror på hur man uppfostrar kaninen och hanens härliga temperament kommer säkert hjälpa till :) Honan är hel svart men lite gråare i hårtopparna vid de längsta hårstråna men så är ju lejonkaniner när de är svarta :) Men ägaren sa att hon hade blivit något brun i hårtopparna också? Är det fortfarande svart eller är det en annan färg? Hon var kolsvart när de fick henne. :) Vilka färger ska man inte para? Jag har läst astman inte ska para två brokade/wienertecknade (tror jag?) för då kan det bli vitschekar.. Finns det fler färger? :)

Fridaaaa
1

#10 Alla honor blir inte lugnare. (läs #8)
Aggresiva honor ska man inte avla på enligt mig. Skillnad på att de är aggresiva eller om de är sura. Och om en kanin t.ex bits, måste man veta innan om det är pga dålig behandling eller om det är äftligt, anser jag.

Hon har kanske blivit solblekt ute i solen?
Svarta kaniner kan se lite bruna ut då.

Man ska inte para brokad med brokanlagen: http://kaninmagazinet.se/2012/march/vitscheck.html

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

fridaaocrazy
0

#11 Jag såg det ;) Men det verkar iaf som att de flesta blir det :) Honan är inte aggresiv, så det blir inget problem. Honan bärdes inte så mycket när hon var liten så nu är hon inte så van vid det så det är därför. Såg en ny bild på honan som jag kan lägga upp. Där ser hon nästan blå ut.. :o

fridaaocrazy
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är honan. Hon var ju mörk när han var liten så hon kanske inte ar svart men blå. :) Ser verkligen så ut oh då går ju allt ihop med det här gråa osv :D

Suskiv
0

En fråga bara. Hur gammal är honan?

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

fridaaocrazy
1

Snart 1 år :)

Melao
0

Visst kan honor bli lugnare av att få kull, men det kan också ge motsatt resultat. Det är mycket hormoner i farten under dräktighet och digivning som kan påverka kaninen åt olika håll. Dessutom är det alltid en risk med att låta en hona få en kull. Ett betydligt säkrare, och ansvarsfullare, sätt är att kastrera kaninen och sedan leta efter en kompis (kastrerad hane lämpligtvis) på t ex ett omplaceringshem. Då slipper ni göra er av med oönskade kaninungar och dessutom räddar ni en kanin som verkligen behöver ett hem.

Om ni ändå bestämmer er för att ta kull, lycka till med de små och att hitta bra hem åt alla.

Oho för att satsa det sista på mirakel!

fridaaocrazy
0

Vi kommer ta risken att hon blir värre. Och det är redan bestämt, de ska paras på söndag :)

djurtok
0

#17 Har inte läst övriga kommentarer men vad är syftet? :) Med kullen alltså

För evigt med Gaia

fridaaocrazy
0

Det står längst upp ;) Honan ska bli lugnare och ägaren till honan ska ha en till sällskap, jag vill ta en unge därifrån för då vet jag att jag får en trevlig kanin och ägaren till hanen vill eventuellt ha en unge och kanske en vän ;) Så till sällskap och för honan :)

Summerdogs
0

Vad mysigt med små ninis ungar 😃
Dock måste jag säga att det inte är klokt att para en hona med oönskat temperament eftersom ungarna kan bli det samma som honan. Jag gjorde ett mistag och köpte en hane från en som var "sur" och han var en mardröm. Hans bror som min kompis köpte var likadan och jag måste säga att för en som är okunnig med kaniner så man det vara helt fruktansvärt! Jag märkte inte det på han fören han blev några månader MEN tack vare allt jobb så blev han lite bättre. 
Men ja jag tror du fattar vad jag menar 

fridaaocrazy
0

Ja, jätte mysigt! :) Förstår dig men honan är inte aggressiv utan gillar bara inte att bli buren. :) En gång kände hon sig trängd eller liknande och bet men det är enda gången och båda anledningarna är fullt förståeligt ;) Annars är hon super snäll oh mysig :D Och pappan har helt underbart temperament och båda familjerna till honan och hanen har läst på ordentligt om detta och jag följer med under parningen och uppväxten som hjälp och rådgivare haha x) P.S Parningen är flyttad till på söndag nästa vecka den 11 :)

Summerdogs
0

Jaha gillar hon bara inte att bli buren.. Min hona gillar inte heller så mycket själva lyftet men hon fick små ängla ungar med en annan supermysig liten kille! Då ska det inte vara några problem 👍

fridaaocrazy
0

Vad bra! :) Ja, vi hoppas också på en lyckad kull :D

Summerdogs
0

Yes, lycka till! Har inte hängt med så extremt bra men vad är det för ras det blir? :)

djurtok
0

#19 Ojsan det missade jag, hoppas det blir en lyckad kull :)

För evigt med Gaia

fridaaocrazy
0

Gör en ny tråd med mer fakta osv när ungarna kommer som ni kan följa. :) Det blir renrasiga lejonkaniner :D mamman är blå och pappan är antagligen blå/vit wienertecknad eller Japan :) Hur gör man smileys? :S XD

Lamina
0

Alltså, jag vill inte vara otrevlig eller så, men jag tycker verkligen inte ni ska ta en kull på den honan. Jag tycker inte man ska avla på något djur med "OK" temperament. Dom dåliga egenskaperna kan mycket väl förstärkas i avkomman som kan få "inte OK" temperament. Nej ska man avla så ska man göra det på dom bästa djuren för att få fram den bästa avkomman. Det vill säga, trevliga och mysiga kaniner med "underbart" temperament. En kanin som kan bitas om hon blir trängd och inte gillar att bli lyft kan säkert uppskattas som en underbar familjemedlem ändå. Men avelsmaterial, det är hon inte.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

djurtok
0

Vad kul att man kan följa dem :) Har de stamtavla sen?, Eftersom de var renrasiga :)

För evigt med Gaia

fridaaocrazy
0

Mamman hade stamtavla eller härstamningsbevis (kommer inte ihåg vad) men pappan har tyvärr inte stamtavla för ägaren skulle först inte avla på honom men hon ska försöka få tag i uppfödaren och fixa stamtavla :)

fridaaocrazy
0

#27 Alla är inte perfekta men detta med att hon bets en gång hände lite efter när de fått hem henne och det kan vara anledningen :) Det kommer bli kull oavsett så bäst att folk vänjer sig ;) Allt är väl planerat och jag vet mycket väl att ungarna kan bli aggressiva om föräldrarna är det men ingen av dem är aggressiva så detta blir inget problem :)