Funderingar
Hej!
Jag har aldrig haft kanin förut men funderar på att skaffa en. Men jag har lite frågor jag skulle vilja ställa och få höra av era erfarenheter innan jag bestämmer mig. :)
1. Mitt rum är 30 kvm stort. Är det tillräcklig yta att röra sig på för en inomhuskanin? Tänkte i så fall låta kaninen vara ute kanske 4-5 timmar per dag. Eller finns det risk för att den blir uttråkad?
2. Jag har förstått att det beror väldigt mycket på individen, men blir de ordentligt tama? Med mina råttor kan jag få något som liknar ögonkontakt, de kommer när jag ropar, försöker kommunicera med mig, de är väldigt kontaktsökande och så vidare. Det blir som något slags utbyte. Är det så med kaniner? Eller "är" de mest?
3. Hur ofta tror ni att det händer att man får en aggressiv kanin? Gissa vilt! Och vad menar ni när ni säger att kaniner kan bli "tjuriga"? Menar ni att de inte gör som man vill eller att de blir ilskna?
4. Kan kaniner vara lite busiga och nyfikna?
5. Är de väldigt stresskänsliga? Tänker på t.ex. resor.
Tack så mycket på förhand!
1. Det tror jag räcker! Har själv innekanin, och det funkar bra. Bara man ger den något att göra ex bygger olika saker med kartonger, har tunnlar osv.
2. Som du säger så beror det mycket på individen, men av alla kaniner jag haft har haft över 20st så har alla varit kontaktsökande och velat vara med människor!
3. hmm oj 1 av 10? skulle jag gissa på, men gissar helt vilt nu!
4. Absolut! Väldigt nyfikna är dem och vill undersöka över allt :) Ligger man på golvet och har dem lösa så är de på ens huvud och hoppar tillslut. Även om jag har dörren öppen till mitt rum så springer de ut och undersöker hela lägenheten helt orädda. :)
5. Jag har aldrig upplevt att de blivit stressade, och då har jag tagit med de till kompisar, utställningar, pojkvännen, sommarställen osv ofta utan problem :)
Okej tack så mycket för att du delat med dig! :)
Jag har en till fråga också!
6. Hur ljudkänsliga är kaniner? Bör jag ta kaninen i transportbur till ett annat rum medan jag dammsuger?
Det beror helt på kaninen. Jag har två stycken, hanen skulle inte bry sig ett dugg om jag nästan dammsugade under fötterna på honom, medans honan skulle bli ganska stressad om dammsugaren och hon var i samma rum medans den var på. Kolla hur kaninen reagerar på långt avstånd först och då kan du bedöma och se om han verkar stressad. :)
#3 samma med mina kaniner den ena kan jag dammsuga bur taket på när han är i buren. En får jag ta ut ur rummet när jag ska dammsuga alt börja på svagt sug och sakta öka samtidigt som jag pratar med henne. De andra är lite mitt emellan dem älskar det inte men överlever :)
1. Jag tycker det räcker absolut! Låter som om det finns gott om saker att undersöka och lite plats att springa på.
2. En hel del ligger på individen men de flesta kaniner är sällskapliga av sig.
3. Vet inte hur ofta. Men min erfarenhet är att honor är oftast lite tjurigare och mer vaktande i buren än hanar. Så om man skaffar en kanin rekommenderar jag hane.
4. Absolut! Nyfikna och vill undersöka allt den ser!
5. En del är mer stesskänsliga än andra. Men jag tycker inte att kaniner generellt sätt blir stressade av att resa i transportbur. Kanske under själva resan men så fort den är över så har kaninen glömt det.
Lycka till! 😃
Får man ställa en fråga själv? :D För jag undrar om hanar skvätter alltid eller gör inte det om de är själva? Vad kan man göra för att undvikandes i så fall? :)
Det bästa sättet att misslyckas är att inte försöka
#7 Om jag förstått kan de börja skvätta i "puberteten". Ibland är det bara en period men ibland fortsätter de med den vanan. Då kan man kastrera hanen så att de inte har lika mycket jag-vill-revirmarkera-hormoner. :)
Min hane har aldrig skvätt någonting trots att jag även har en hona och han är 4 år nu :)(jag har haft honom ända sedan han var fyra månader :) )