Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 936 ggr
[Cocomo]
0

Djuraffär VS uppfödare

Det är ju många som säger att man ska aldrig köpa ett djur från djuraffär utan man ska köpa sina djur från seriösa uppfödare. På så sätt är man ganska säker på vad man får och vet bakomliggande sjukdomar, man kan oftast se föräldradjuren osv. Dom flesta man läser om har väldigt bra erfarenheter om djur ifrån uppfödare, men finns det fler än mig som har dåliga erfarenheter?

Jag t.ex har nästan uteslutande haft djur ifrån djuraffären. Började mitt djurliv med kanin, en liten vit bö dvv från djuraffären som jag fick av min mormor som 3åring. sen kom hamstrar, både dvärg och guld och tog även några kullar. Alla var från djuraffär och hade underbart temprament. Hade nog runt 40 hamstrar sammanlagt ett tag. Efter min hamsterperiod blev det även marsvin, alla virvelpettar och även en sheltie och en nonself från djuraffär. Sen tog jag över en kompis kanin som också i grund och botten var från djuraffären. Sen köptes pricken, som jag hade i 10år, världens underbaraste kanin. Även haft ökenråttor vars föräldrar var från djuraffär (dom var från en hoppsankull) Men sen för nästan ett år sedan så såg jag en annons på blocket, en liten lejonhuvad dvv som var så underbart söt. Tjejen som lagt upp annonsen hade registrerad uppfödning och hennes hemsida såg väldigt seriös ut så jag funderade en stund och bestämde mig sedan för att tinga den lille damen. Åkte och hämtade hem henne en vecka senare och allting verkade bra men när hon hade bott hos oss i ca 3veckor så blev hon extremt aggressiv, hon bet och attackerade. Man kunde inte stoppa in handen i buren eller ens ha den inom räckhåll utanför utan att gå därifrån med blödande sår. Ringde uppfödaren och sa att hon fick ta hem kaninen igen då vi ofta har en 3åring på besök som älskar djuren och ville inte riskera att han skulle råka bli biten och skrämd för livet. Sagt och gjort så fick Clara åka tillbaka till uppfödaren och när vi väl är där och ska lämna tillbaka henne så får vi veta att mamman till Clara också är extremt aggressiv och uppfödaren måste ha handskar för att ens kunna mata henne. Nån månad efter Clara åkt tillbaka får jag veta att uppfödaren försökt få ihop henne med sin ena hona och kastrathane som hon hade som kelkaniner och att Clara hade blivit allvarligt biten så ett muskelfäste vart trasigt, dock fick hon gå med ett stort öppet sår tillsammans med dom andra två kaninerna innan hon fick komma till en veterinär där hon avlivades..

Vart jag egentligen vill komma med denna extremt långa text är att är det någon mer än jag som har dåliga erfarenheter av uppfödare, någon mer som fått hem djur där det inte alls blivit som ni har tänkt er? Ska köpa två rexkaniner från en uppfödare och börjar nu bli rädd för att det kommer bli som det blev sist med Clara.. Jag har bara positiva minnen från alla mina djur från djuraffären och bara hemska, dåliga minnen från kaninen som faktiskt kom från vad jag trodde var en seriös uppfödare som många talade gott om.

RebeccaG
3

Jag tycker du ska höra runt bland andra uppfödare, vet själv vilka uppfödare man ska "akta" sig för inom lejonhuvad kanin & dvärghare. Sen kan ju ryktena vara osanna, så hör gärna med flera olika uppfödare/utställare om den person du tänkt köpa dina rexar ifrån. 

Om inte annat, se om du kan få kontakt med någon som tidigare köpt rexar av hen, gärna med ett halv/helsyskon till någon av dina kaniner. 

Hoppas verkligen inte incidenten med Clara upprepas, men ansvarsfulla uppfödare avlar verkligen inte på agressiva kaniner.

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

[Cocomo]
2

#1 Tack för svar, ska se om jag kan komma i kontakt med någon som också köpt kanin från henne. :)

Vet lite halvt vem hon är som jag ska köpa rexkaninerna ifrån då hennes man var min hästs hovslagare i flera år och var även hemma hos dom då dom har seminstation så vi skulle kolla på deras hästar och sånt, har bara pratat med henne en gång då vi var där och det var flera år sedan om man inte räknar med mejlkonversationen vi haft nu.

Egentligen borde jag förstått att Claras uppfödare inte var spec seriös eftersom under den korta tiden jag hade Clara bytte inriktning och sålde av alla djur och köpte in nya 3 gånger, men jag tänkte bara att hon var ju så trevlig, pratglad och verkade väldigt kunnig. Nu i efterhand så är det lättare att vara klok. :P

sfut
0

Jag har köpt kanin från djuraffär en gång, tagit en omplacering och köpt en från uppfödaren.

Min djuraffärskanin var bara 6 veckor när han kom och är inte en kelkanin direkt. Nu på ålderns höst går det bättre att mysa med honom men får han välja tar han andra kaniners sällskap framför människors. Han är inte aggressiv men inte särskilt social mot människor. Man får "jaga" honom i buren för att få tag i honom.

Omplaceringen var väldigt tam och snäll men hemsk att lyfta och bära i början när han kom. Efter mycket hantering blev han riktigt trevlig och social på ett helt annat sätt än min "zookanin".

Kaninen från uppfödaren såg jag på annons på ett forum. Klickade in mig på hemsidan och blev kär. Jag kollade runt lite och kom fram till att uppfödaren var ganska stor och känd inom hoppvärlden. Föräldrarna var bra meriterade och uppfödaren har hållit på länge. Så jag slog till även om resan var lång och jag är upp över öronen förälskad i min lilla tjej.

Så min rent personliga erfarenhet av djuraffär är helt okej av det djuret jag köpt där men jag märker stor skillnad i temperament hos min "riktigt uppfödda" kanin. :)

Jag tycker det verkar som om du stött på en riktigt dålig uppfödare och hoppas det går bättre denna gång :)

Det är svårt att ge bort vänlighet.
Den kommer hela tiden tillbaka till dig.

www.hoppfullt.blogg.se

Zvintos
1

Min erfarenhet är att en bra uppfödare slår djuraffär alla gånger! Har haft en djuraffärskanin och den gick inte att få helt hanterbar så som jag vill att de ska vara. Av alla kaniner jag köpt från uppfödare så har någon enstaka varit sån jag inte varit helt nöjd med i temperamentet, men så gott som 98% har jag varit väldigt nöjd med.

Sen är det väl som alltid att inte alla djuraffärskaniner är dåliga, eller att alla uppfödarkaniner är bra. Det finns gott och blandat med båda. Men jag vill bland annat kunna se hur föräldradjuren är i temperament och så, och såklart även rent typmässigt. Därav att jag helt klart väljer uppfödare.

[Gloriosa]
1

Min dvärgvädur kommer från djuraffär. Hon var tam redan från början🙂 Tog hem henne och genast ville hon ut ur buren, vi satt och myste tillsammans och vi blev vänner direkt. Nu idag märker man hur fäst hon är vid mig. När jag är i närheten springer hon efter mig från rum till rum och vill alltid ligga och mysa i mitt knä. Tycker hon har ett bra temperament och hon lyssnar på kommandon som kom och nej:)

Ljusta
2

Alla djur kommer ju från en uppfödare på ett eller annat vis. Skillnaden är oftast att djuraffärer tar in från grossister som har som enda uppgift att leverera så många kaniner som går plus att de ska vara i den mest attraktiva åldern som går, dvs unga. Köper man från djuraffär så stöder man en Avel där man massproducerar kaniner och säljer dem så tidigt som möjligt. Frågan är ju hur avelsdjuren mår? Dock så är det många uppfödare som säljer till grossister och djuraffärer, så man kan ha tur att få tag i kaniner från seriösa uppfödare på djuraffär.

Det finns dåliga privata uppfödare också som sätter sina egna intressen före djurens och massproducerar kaniner likväl som det finns bra med en bra syn.

Om man vill ha en ny kanin med en känd bakgrund med en bra uppväxt är det alltid bra att kolla runt lite först och läsa på om olika uppfödare samt besöka dem innan köp. En kanin från djuraffär har nästan alltid okänd bakgrund så man vet inte vad man stödjer för sorts Avel.

Ljustadalens kaningård

[RC1393]
0

Jag har aldrig köpt från djuraffär faktiskt, men vi har tolv mil till närmsta som har djur så där har ni förklaringen 😃

Jag har bara bra erfarenhet av uppfödare, Tiger var väl trots sina 6månader när jag skaffade honom väldigt osäker, men han hade ju rest 100mil för att komma till mig. När jag haft honom i några veckor så var han hur trevlig och social som helst, och den som väntar på något gott😉

Mickis1994
0

Har bara köpt kaniner från uppfödare (registrerade bara men en oregistrerad hoppuppfödare kan vara minst lika seriös. osv.) . Kommer fortsätta med det då det har varit bra. Jag vill veta så mycket som möjligt om kaninen. Alltifrån Vilken färg?, Vilken ras?, när den är född, vilka föräldrarna är osv. osv. Den informationen kan man inte alltid få när man köper i djuraffär. Angående djurets temperament finns det aldrig några garantier. De är individer och reagerar olika på olika saker som t.ex. flytt.

Mvh Michaela Glansk.
Riverruns Hoppkaniner, uppfödning av hoppkorsningar. 

Dealath
0

Jag har köpt tre av fyra kaniner från djuraffären och alla har varit trevliga därifrån (två har blivit lite skygga men det är för att de två bor tillsammans och tror att de är vildkaniner, den tredje är den gosigaste vi haft). Fast hon från uppfödaren är också otroligt mysig så jag har bara haft bra upplevelser i allmänhet. Haha.

Elin_d
0

Jag har aldrig köpt från djuraffär, men har köpt från kompisars kullar 2 gånger :)

Just nu håller jag bara på med hoppkaniner, och dem köper jag hos hoppuppfödare registrerade inom SKHRF! Skulle även kunna tänka mig att köpa av en icke registrerad gård, men då måste den ha hyffsat bra rekommendationer! :)

Jag är riktigt nöjd med hur mina hoppisar har varit när jag tagit hem dem, en kom hit igår från Stockholm (jag bor i Gbg) och idag när jag kom ut på morgonen var han pigg, glad och nyfiken. Trots den långa bilresan!:)

Jag upplever att dem hoppkorsningarna jag köpt från uppfödare aldrig visat tecken på aggresivitet, alltid har styrts av sin nyfikenhet och inte av sin rädsla, varit kontakt sökande och inte haft några defekter! :)

Så jag är riktigt nöjd med uppfödare, men har ju dock aldrig köpt från djuraffär. Så det är ju lite svårt att gämföra för mig! ;)

Nebulosa
0

Jag tror att det både bra och dåliga djuraffärer, och likaså uppfödare. Det finns säkert uppfödare som bara vill "massproducera" för pengarnas skull. Men om man som jag bara är ute efter kel, då kan man lika gärna hålla utkik efter en Bra djuraffär, som en uppfödare. Jag tror i alla fall att om man håller på med kaninen tillräckligt mycket, spelar det ingen roll om den är från djuraffär eller uppfödare. Men jag är inte världens mest erfarna kaninägare, so correct me if i'm wrong. 🙂

~Rabbits for Life~

[Cocomo]
0

Det är klart att man egentligen inte vill stödja den massproduktion som dom flesta djuraffärsdjuren kommer ifrån, dock så tänkte jag inte så förut när jag köpte mina djur utan jag tänkte mer att det var så synd om dom stackarna som fick sitta där med alla småbarn som stod och petade på dom. Ville hellre se det som att jag räddade dom och tyckte att dom djur som kommer från uppfödare ändå får ett bra hem eller kan bo kvar hos uppfödaren men dom stackarna i djuraffären vet man aldrig vart dom hamnar eller ifall dom ens får ett hem. Dom kanske får sitta där i ett år för att sedan bli skickade tillbaka dit dom kom ifrån eller t.om avlivas. Tycker det är så hemskt egentligen. Fler djuraffärer borde göra som en av dom vi har här hemma om dom nu måste sälja djur, dom tar enbart emot omplaceringar från personer som inte kan ha kvar sina djur längre av olika anledningar.

Hittade en tjej som hade köpt kanin av hon som jag ska köpa mina av och hennes kanin var supertrevlig och hon var jättenöjd så det låter ju bra än sålänge, håller tummarna och hoppas att det blir bra denna gången! 🙂