Kanin iFokus

Kanin

Etikettsjukdomar
Läst 8137 ggr
[Places]
4

Kanin äter dåligt :s

Hejsan! Har en dvärgvädur, 3år, här hemma som jag tycker äter dåligt. Fyllde på hans matskål för två-tre dagar sedan, och den är näst intill full. Äpplet han fick är halvt uppätet, så lite har han fått i sig i alla fall. En kompis till mig nämde även att han blivit mager på sistånde, men han hade nyss en varböld så vet inte om det kan bero på medicinen han fick? Kan även meddela att tänderna är jätte fina enligt veterinären, fick det konstanterat när kaninen var där för sin varböld. Så bör jag vara orolig? :s Hoppas ni förstod vad jag ville få fram. (:

[Plumskaniner]
1

Han kanske bara är kräsen? Testat att byta foder? 🙂

[Mi-rand-a]
0

Antingen har han ont någonstans vilket kan leda till att kaniner slutar äta eller så är han kräsen, vet att min kanin fick en kräsen period när han var mindre och jag var tvungen att blanda ut hans pellets med gnagarblandning i någon vecka, efter de började han bara äta sin pellets, så testa göra de och om de inte hjälper hade jag uppsökt en veterinär.

tlover
2

kanske ska du fylla på skålen lite i tagen, mina kaniner gillar inte att äta saker som varit "framme" för länge.

Det kan ju ha att göra med att kaniner ska om dom kan sitta i maten och det går ju med en skål.

Eller kan det vara så att du har gett för mycket foder så att han helt enkelt är mätt? (för jag förutsätter att han äter hö också). Så mycket kraftfoder som en full skål får nämligen bara höggravida el ammande mammor hos mig, inte alltid då heller (allt är individuellt).

l'm back

[Places]
0

Har bytt foder, men han äter fortfarande inte mycket alls, och för mycket mat tror jag inte. Hö får han, ja. ^^
Jag byter ut fodret (i vanliga fall) två gånger om dagen. Har dragit ned på fodret till en och en halv deciliter om dagen.

Har klämt o känt på magen hans och jag tycker att den är väldigt hård, speciellt på den ena sidan.. Kan det vara förstoppning tro?

#1 #2 #3

Bamse 08
2

När min kanin har slutat äta har jag masserat hans mage lätt och sett till att alltid ha något han kan äta på om man blir hungrig mer än hö. T.ex. gurka,sallad osv. Hoppas din nin börjar äta snart! 🙂

What doesn't kill you makes you stronger.

tlover
0

#4 nu kan inte jag "pelletsätarkaniner" men jag har läst att många bara ger en matsked eller två morgon och kväll eller ca ½ dl  så det kan vara så att du ger för mycket om han äter hö.

Äter han hö i alla fall? det framgår inte så jättetydligt (bara för att man ger hö betyder det inte att dom äter mycket av det). Hö är ju det alldra viktigaste att han får i sig.

Foderbytet skedde väl inte snabbt? det ska aldrig ske snabbt för en kanin

l'm back

Northernlights KU
2

Det viktigaste är att kaninen äter tillräckligt med hö, och så länge den gör det är den troligtvis inte akut döende 😉Pellets är mest ett komplement, som en hel del kaniner faktiskt kan klara sig utan helt.

En och en halv deciliter pellets låter väldigt mycket, speciellt för en dvärgvädur. De flesta av mina får 1/2 dl/dag, max 3/4 dl, och då är det hoppkaniner som oftast är väldigt aktiva och tränas mycket.

Om kaninen verkar ha lite lättare, diffust magknip utan att verka jättesjuk så kan man testa att motionera den lite litegrann. Det får oftast magen att "komma igång".

Men så länge den äter ordentligt med hö och för övrigt verkar pigg behöver du nog inte oroa dig så mycket 🙂Testa att dra ner på pelletsen, ett par matskedar kan säkert räcka (beror lite på pelletssort).

Mvh Linda, Northernlights Kaninuppfödning
                     ~ Bloggen ~ Youtube-kanalen ~
Hjärta Bunnies are like potatochips - you can't have just one Hjärta

tlover
1

#7 då minns jag rätt

Jag kan ju säga att våra vuxna hannar får inte nått kraftfoder och är inte magra eller undernärda för det (eller är nån sjuk eller är det riktigt kallt så får dom kraftfoder).

l'm back

[RC1393]
0

Mina dvärgvädurar får 1-2msk vardera, båda tränas aktivt i hoppning och håller fint hull. Min tyska jättescheck som har svårt att hålla hullet får 2dl😐 Låter absolut mycket, jag har aldrig någonsin behövt ge mer än 0,5dl till en dvärg utav ett foder med hög fiberhalt (över 18%, de har behövt lite mer av lågfiberfoder).

[Places]
0

Jag ber om ursäkt för mitt röriga inlägg. Men nej, hö har han inte ätit sedan han började mat- och vattenvägra. Jag ska helt klart dra ned på matmängden i såna fall. Jag har just nu den gamla maten blandat med den nya, men ska bara ge honom utav den nya sorten längre fram. Men tyvärr äter han fortfarande dåligt. Var ute för någon timme sen och släppte ut honom ur buren, han fick gå lös (vilket han älskar) men han vägrade att röra på sig. Lade honom på rygg i mitt knä för att massera magen lite lätt, och han lät mig hållas.. Extremt ovanligt för denna kanin, han hatar i vanliga fall att ligga på rygg. Fick till och med titta på tänderna vilket han avskyr ännu mer.. Känner att jag skulle kunna ha gjort vad som helst med honom utan att han skulle bry sig. Han ville inte ens busa med min kompis kanin, som han förövrigt älskar, utan han bara låg på gräset som en säck typ.. Städade också kaninburen tidigare idag, men kan inte hitta några bajspluttar alls. Vad tror ni, klarar han sig över natten? Finns inga veterinärer i stan som har öppet vid den här tiden.. Ber åter igen om ursäkt om detta inlägg också blev rörigt :s

[Mi-rand-a]
0

#10 Aldrig haft en förstoppad kanin så svårt att veta om han klarar sig eller ej under natten, men tvinga honom att röra på sig så att magen kommer igång. Grönt te brukar också göra susen för de mesta så försök ge honom de att dricka.

[Places]
0

#11 Absolut, det ska jag försöka med! Får se om jag kan hitta något grönt te i skafferiet. (:

[Places]
0

Ingen annan som har nåt tips?? Tror ni han överlever natten?

Northernlights KU
0

Alltså, något verkar ju vara fel om han inte äter hö heller och dessutom är slö/apatisk. Hade jag varit du hade jag ringt en veterinär och rådfrågat, Strömsholm (bl.a.) tror jag man kan nå per telefon dygnet runt. Och alla distriktsveterinärer borde gå att nå också.

[Places]
0

Tack! Det ska jag göra!

Dealath
0

Vår ena kanin har haft förstoppning/ ont i magen två gånger. Han lade sig bara ner när man släppte ner honom , vela inte gå, åt ingenting och började sedan stampa och slänga sig för att han hade så ont (och kaniner brukar sällan visa att de har ont, så han hade riktigt ont). Han drack väldigt mycket vatten då för att han troligen visste bäst själv vad han behövde göra. Men jag försökte få honom att röra på sig ändå och masserade magen väldigt länge vilket han tyckte hjälpte. Efter ett tag gick det över och han mådde som vanligt igen. Men det är extremt farligt för kaninernas känsliga magar och det är stor risk att de stryker med.

Mickis1994
0

Hur har det gått i natt? 😕🙂

Mvh Michaela Glansk.
Riverruns Hoppkaniner, uppfödning av hoppkorsningar. 

ClaraIor
0

När min kanin fick medicin så tappa han apptiten i flera dagar):

så jag gav honom lite midre pellets då börja han äta lite men sen sluta han, då satte jag in ett mineral block i några dagar och gav honom inte pellets men mycket hö.

Efter det så va han mycket bättre(;   men jag skulle nog vänta lite med att ta det som något rigtigt alvarligt(;

Men jag hoppas värkligen att han blir bättre(:

[Places]
0

Pratade med en vet. igår kväll/natt, hon sa bara att jag skulle ge honom några russin, morotspuré och massera magen försiktigt, hon sa även att jag skulle åka in till vet. så fort de öppnar.. Tyvärr räckte inte detta och han fick somna in inatt.. *gråter* Usch! Min lille bebis.

ClaraIor
0

Nej): Stackarn!

[RC1393]
0

Nej, vad tråkigt😕

Northernlights KU
0

#19 Nä, vad tråkigt 😕 Beklagar förlusten… 

Vila i frid lillla ninisen 🌺