Kliar sig i öronen
Undrar om jag behöver vara orolig för min kaninhane på ca 2 år som kliar sig ganska mycket i och runt öronen?
Han har gjort det sedan han kom till mig (ungefär 2 veckor) och hans förra ägare uppger att han inte kliat sig ovanligt mycket. Jag ser inget konstigt med hans öron (lägger upp bild senare) såsom sår, mjäll eller liknande.
Han håller dock på och fäller men är i slutet och han fällde ju även hos förra ägaren så det borde inte ha med det att göra.
Så vad tror ni det kan vara?
Mvh Alice
Mvh Alice och Morpen :)
Kanske ska tillägga att jag haft två honor som inte alls kliade sig så mycket. Inte i närheten av vad min hane gör:)
Han kan ha kvalster. Mina hade det, och kliade sig mycket runt öronen. Jag kunde se vita kryp med svarta huvuden, visade sig vara pälskvalster hos veterinären. Du kan kolla i pälsen, annars ringa och höra med veterinär :)
MVH Celina
är det farligt? för människor om vi får det på oss? Vad fick du för behandling? Fanns det över hela kroppen då fast dem kliade sig mest i öronen?
Tack för snabbt svar! :)
#3 De kan inte leva på människor, bara i päls på djur. Jag fick en medicin som heter Stronghold. Det brukar man behandla med till många olika sorters kvalster. Man droppade en vätska i nacken, några behandlingar med jämna mellanrum. De finns i hela pälsen, men de äter hud(tror jag) så de flyttar sig. På mina satt det mest på ryggen. Det kliar ju överallt, men de enda stället de kan klia sig med fötterna på är ju öronen ;) De kan ju klia med nosen också, men då ser det ut som om de tvättar sig så det är svårt att avgöra om de tvättar eller kliar.
Lycka till! :)
MVH Celina
Jaha ja det låter verkligen mycket möjligt! Hur mycket kostade medicinen ungefär och behöver man ha recept? :) Om jag ser djuren som du beskriver det, visst borde det räcka om man ringer och rådfrågar veterinär så jag kan behandla (om det nu är receptfritt) och slippa stressa upp honom genom att åka till veterinär osv. Vad tror du?
Tack för all hjälp :)
#5 Recept krävs. Hos mig kostade ett paket med 3 doser ca 200kr.🙂
#6 tack för hjälpen ! :) så då behöver jag åka in och få det "godkänt" (hittade inte ordet jag sökte) som pälsdjurskvalster?
Juste! Borde jag städa buren rejält? Tänkte om dem dött och ramlat i ströet/höet och liknande, lite nojjig kanske men bättre att fråga en gång för mycket än en gång för lite :)
Jag har nu undersökt honom speciellt i nacken /runt öronen men så visar det sig att han har vit "underpäls" (har säkert något namn) som en sotning fast vit så var lite svårt att se men hittade något uti örontopparna som såg ut lite som mjäll men ska undersöka nosen ikväll och se om det ger resultat.
Mjällkvalster kanske? 🤔
#10 ja men det fanns bara absolut bara längst ut i topparna på öronen ingen annanstans, provade å gnugga lite här å där och inget lossade iallafall så lite osäker kanske var lite skräp bara .. ska iallafall ringa å rådfråga vetten imorgon :)
#11 Låter bra! De vet nog bäst 😉
#7 Ja det måste du.
Ang. att städa så är det bra om du gör det. Mjällkvalster lever i ca 1 månad utan värddjur eller vad som nu passar bäst att säga i detta sammanhang, och stronghold håller djuren borta längre än 1 månad, men det ger ju ändå ingen garanti. Jag har precis behandlat mina och jag städade för säkerhetsskull, man kan aldrig vara för säker🙂
De kan vara en början öronskabb
Alla mina kaniner har kliat sig i öronen utan att det varit något fel på dom
Det heter pälskvalster, inte pälsdjurkvalster ;)
MVH Celina
Tack för alla snabba svar!:) Jag kommer inte åka till vetten då det med största sannolikhet inte är kvalster/skabb men om jag märker av att kliandet blir alltmer vanligt alltså att han kliar sig mer än vad han gör åker jag in men personligen känns det som att han har nästan slutat sen jag skrev det här inlägget haha :)