Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 853 ggr
Zabbio
0

Klippa långa klor - hur ofta?

Ok, om ni får hem en kanin med väldigt långa klor.

Ni klipper dem så långt in det bara går utan att dra blod, men skulle vilja få ner dem lite till.

Hur ofta klipper ni en millimeter på klorna då? Eller - hur snabbt ''drar'' pulpan sig tillbaka när den är nära klokanten?

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Fridaaaa
1

Hade klippt lite men ofta, för att få ner det, så gott man kan.
Hur ofta beror på individen, svårt att säga.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Zabbio
0

Det är ju det jag skriver. Men HUR ofta?

Varje dag? En gång i veckan? Jag vet inte hur snabbt man kan  gå fram eftersom jag normalt sett håller klorna nere från början :)

Fridaaaa
1

#2 Står det också i texten 😉
"Hur ofta beror på individen, svårt att säga." 😉

Det hade kanske inte ändrats tills du skrev, för ändrade direkt efter jag skrev inlägget då allting inte kom med 😛

Zabbio
1

Ah, den sista biten var inte med när jag skrev :)

Fast det  var ju inte särskilt hälpsamt :P *petar på*

Fridaaaa
1

#4 Varför var det inte hjälpsamt?
(anser inte att det är särskilt snällt skrivet)
Det är ju så, det är jättesvårt att säga hur ofta man ska klippa, just pga att det är från individ till individ, hur långa dem är och andra faktorer 🙂
Så man kan igentligen bara skriva erfarenheter.

StillaSinnet
0

Vid riktigt långa klor kan du behöva kapa pulpan, men då tycker jag du ska gå till veterinären. 

Då talar jag vanvårdade kaniner

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

RebeccaG
3

När vi fick hem Opal var hennes klor över 4 cm, och hon är dvärghare. Stackarn kunde inte tvätta sig, stå på 2 ben eller ens skutta. När jag klippte hennes klor så fort vi fick hem henne så klippte jag ända in till toppen på pulpan & stoppade blodet ganska fort. Höll extra koll på klorna(samt en tå som gått ur led och läkt fel) under de kommande dagarna och klippte någon millimeter ett par dagar senare(kommer ej ihåg hur lång tid det gick, en vecka kanske?)

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

[Cocomo]
3

Jag hade nog klippt så mycket som möjligt första gången och sen underhållt en gång i veckan eller något sådant. :) Ang pulpan så växer ju inte den lika fort som klon växer så den väl har vuxit och blivit lång så tar det ganska lång tid innan den går tillbaka igen. Tror nog du får räkna med 3-4 månader om du klipper en gång i veckan innan du har pulpan där du vill ha den.

Zabbio
0

#5 Menade att jag ju inte vet bättre hur ofta jag ska klippa :) Menade det inte som kritik, finns det inget exakt svar så finns det inte. Hoppades att smileyn skulle mjuka upp kommentaren så att det blev tydligt att det inte var argt eller illa ment utan lite skämtsamt :)

Ber om ursäkt att jag inte skrev det på ett bättre sätt, var inte meningen att såra.

_____

Tack för övriga kommentarer också :)

Klorna är så pass korta att de inte stör honom nu, men jag vill gärna trimma ner lite till i säkerhetsmarginal. Så det blir nog att ta någon millimeter i veckan tills det ser perfekt ut.

#7 usch, stackars liten, men vad bra att du tog hand om henne. Klorna jag pratade om var "bara" runt två cm och en medelstor kanin på ca 4kg.