Hoppar iväg! HJÄLP
Idag hade vi hade Pärlan på altanen. Sedan när vi skulle fånga in honom så var det jättesvårt, vi fick hålla på länge. Eftersom han bara hoppade/sprang iväg exakt hela tiden.
Jag tycker det är svårt att få ett stadigt grepp om honom med för han sprattlar hela tiden.
Vi har fått in honom nu men vill ha tips? till nästa gång!
Älskar mina djur Hanna, Cocos och Pärlan.

ha koppel på honom helt enkelt
You can't spell Bitchy without Itchy
#1 Det är inte så enkelt att sätta på det när han bara hoppar iväg! Men det är smart om man väl får på det :-)
Är kaninen fortfarande lös?
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#3 Nej, vi fick in honom till slut men vill ha tips? till nästa gång.
Puh, gick inte riktigt att utläsa det i TS. 🙂
Jag hade en höna på rymmen här nu i ett par nätter och på min inköpslista står en fiskehål med långt skaft. Som en säkerhetsgrej att ta till i nödfall.
Har du tränat med klicker någonting, för du skulle ju kunna lära honom att hoppa i en kartong eller så vid ett specifikt kommando tex "Höken kommer".
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

#2 sätt på honom koppel innan ni tar ut honom -.-
You can't spell Bitchy without Itchy
Ha koppel när han är ute, om så bara på altanen. Sedan kan ni öva på inkallning, alltså att han kommer till dig istället för att du ska behöva jaga honom så att han bara stressar upp sig. Kanske går det att locka med en morot? ;)
Som andra säger, antingen tar du på koppel - INNAN ni går ut, eller så kaninsäkrar du altanen så att han inte han smita. T.ex. med kompostgaller eller liknande.
Tack för era svar.
#7 Håller med dig. Ska försöka öva, så man slipper jaga honom.
För att förtydliga det - det är mer som ett uterum än en altan.
Men har ni några tips? på bra grepp/hur man kan hålla honom om de sprattlar så mycket? :-)
Ni kan ha en rulle hönsnät som ni rullar ut runt altanen när ni tar ut kaninen. :) Sedan rullar ihop igen.
mina kaniner (och mina djur i allmänhet) har alltid varit typ lobotomerade och lätta att fånga in och inga problem att hålla i, ena gick tom att ha lös på gräsmattan då hon var så tam, det är så olika från kanin till kanin och vart man köper dem.. men försök få honom att vänja sig vid din doft och göra det positivt att vara hos dig, muta med godis :)
Jag har ett tips?!
Min kanin avskyr att bli buren och försöker fly på en gång när han märker vad jag försöker göra. Men om jag håller för hans ögon innan jag lyfter honom och fortsätter att hålla för dem hela tiden när jag bär honom så är han helt stilla! Hurra! 😃
#12 Haha, okej! Det ska jag testa. :)
Har dom möjlighet att sticka in huvudet i armhålan (enklare att hålla dom då) så blir dom också lugnare
l'm back
#13 #14
Jo, kaniner är ju som art höjdrädda och vissa är antagligen känsligare än andra.
Det gäller bara att man klarar av att hålla kaninen stadigt samtidigt som man håller för ögonen. Kanske kan man ta hjälp av en handduk om man inte får till det på annat sätt.
#13 Berätta gärna hur det gick sedan, om du testar att hålla för ögonen! Det funkar som sagt kanon på min kanin.
#15 Höjdrädd?
Hur nära kommer ni kaninen innan han springer iväg? Är det hyffsat nära kan du slänga över en handuk eller dyl. över honom så ser han vart du är!👍
/Gizzma
Everything has its beauty, it's up to you to see it!
Kom ihåg att ju mer du jagar honom, desto mer stressad blir han och springer fortare.
MVH Celina
#17 Jodå, vi kommer nära.
#18 Jo, precis! Vi märker det på han.
Kanske locka med något han tycker om, maskrosblad, morot eller liknande så förknippar han det med något positivt🙂
/Gizzma
#20 Aa, fast han går inte på det. 🤦♂️
Ni kan också få honom att gå in i en transportbur.
Eller om ni kan komma nära först och klappa honom tills han blir lugn och sen ta honom.
MVH Celina
Nu när skuttis88 sa det kom jag att tänka på att det är bra att ofta gå ut på altanen en kort stund varje gång och försöka klappa honom eller bara sitta där så han vågar komma fram så han inte alltid förknippar människor med att lämna den roliga altanen.
/Gizzma
#22 Det är det vi har testat, att locka in honom i transportburen. Men han vill inte! Det har vi med försökt men han hoppar bara iväg.
Jaja, vi får testa och se hur det blir nästa gång, det var kanske bara denna gången.
#24 Du får låt buren stå en stund och gärna gå iväg. Annars är han lite misstänksam att du står där och glor.
MVH Celina
#25 Aa, tack för tipset. Ska testa imorgon.
#16 Ja, kaniner har ganska skör benstomme och klarar inte fall högt uppifrån, därav höjdrädda.
#17 Handduk är grymt bra! Bara att slänga över kaninen och sedan lyfta upp.
Träna inne :) Det gör vi med vår dvv. Vi tränar på att locka och få honom att komma och att inte fånga honom varje gång han närmar sig. Träna förtroende helt enkelt.
Utomhus är det selen så gäller och vi selar på i buren, helt utan att hålla i honom. Han står fint och väntar och är ändå bara 3-4 månader.
Men han smet faktiskt ur hagen en dag 😮.
Jag såg honom genom fönstret komma skuttande över grannans tomt! Då gick jag över lugnt. Gick upp bakom honom som om han hade sele och lina, pratade med honom som jag brukar göra och kunde sätta mig på huk bredvid, och då lade jag handen över huvudet på honom så han kröp ihop, vårt stopp liksom, och lyfte honom.
Väl uppe kom han nog på vad som hade hänt för då blev han sprattlig, men det är jag som bestämmer och han släpps inte ner igen förrän han har lugnat sig.
Efter det tränar vi förtroende inomhus 🙂
Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare
Mina lilla skyggis får jag också jaga en hel del när hon ska in. Hon springer löst i vardagsrummet när hon väl går med på att komma ur från buren. Jag har därför lyckats göra henne rumsren. Hon älskar alla sina toaletter och spenderar mer än gärna hela utevistelsen i dem. Så får jag inte in henne själv väntar jag tills hon hoppat i toaletten igen och bär försiktigt tillbaka henne i lådan till buren. Smidigt och bra. Och myyycket mindre stressande för henne.
Du kan även använda en transportbur som du bara placerar på golvet och lägger in lite gräs. När kaninen är i buren stänger du bara :P
http://pillasddv.weebly.com/
#28 Tack för alla dina tips?!
#29 Det är transportbur som vi försöker få in henne i. Men det är inte så lätt att locka in honom där, inte ens med något gott där inne.
#29 transportburtricket har jag även använt på en förlupen tamråtta som smet in under ett uthus! jag trodde det var kört då för den var inte alls handtam, men den sökte sig till transporten sedan jag gillrat den med hans sovfiltar, och vi kunde som sagt snabbt stänga och lugnt bära tillbaka honom till buren. 🙂
Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare