Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 1359 ggr
fridaaocrazy
1

Hängande öron!?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min granne har fått en kull kaninungar, mamman är new zealand red korsning och pappan Stor silver korsning. Som de flesta vet har ingen av de två raserna hängande öron, men ungarna börjar få hängande öron.. O.o De har bara en hane så det kan inte vara en tjuvparning. Även om föreldrarna är blandraser så har båda uppstående öron. Hur kan de blivit så? Bilden är tagen av mig med tillstånd av den ena kaninungen :)

Det bästa sättet att misslyckas är att inte försöka

:')
1

Kan inget om kaniner men ötonen på dessa krabater kanske växer snabbare än allt annat just nu så dd orkar inte hålla de uppe för tillfället? :)

De borde resa på sig om nån vecka. Kan ha fel dock ^^

Ambellah
0

Nu vet jag inte hur stående/hängande öron är genetiskt uppbyggt (dominant/recessivt) eller hur jag ska uttrycka det men min spontana tanke är väl att om föräldrarna är blandisar kan väl mer eller mindre vad som helst hända , både gällande färg, form och storlek :)

Mvh Alice och Morpen :)

sfut
0

Hängande öron är recessivt så det kan ha följt med långt bakifrån :)

Det är svårt att ge bort vänlighet.
Den kommer hela tiden tillbaka till dig.

www.hoppfullt.blogg.se

fridaaocrazy
0

Så hängande öron får de inte bara om minst ena föräldern har hängande öron, utan det kan vara längre bak i släkten M jag har fattat det rätt? :)

Det bästa sättet att misslyckas är att inte försöka

sfut
0

Jo, det måste finnas hos båda föräldrar men kan ligga dolt i många generationer.

Det är svårt att ge bort vänlighet.
Den kommer hela tiden tillbaka till dig.

www.hoppfullt.blogg.se