Frågor kring kastrering
Jag har en fråga angående kastrering. Jag själv ingen erfarenhet av detta och därför är det en del frågor jag har i huvuden för en troligen framtida kastration av hankanin och eventuellt honkanin.
1. Har du några erfarenheter (både positiva och negativa) av kastrering av hon- och/eller hankanin?
2. Kan man kastrera en kanin (både hona och hane) på vintern? Pratar om utekaniner som inte har möjlighet att bo inomhus under någon dag eller liknande.
3. Vad har man för strö i buren efteråt?
4. Låt oss säga att man kastrerar en hankanin och en honkanin samtidigt. När kan de sättas ihop då? Jag tänker såhär: Så fort bådas sår är läkte borde det fungera att sätta ihop dom. Även om hanen fortfarande har spermier då honan är helt steril från och med ingreppet och därför kan det inte bli ungar. Tänker jag rätt?
5. Vad kostar en kasteration av hankanin respektive honkanin?
En kastrering av en hane brukar ligga på runt 800 kr och en hona minst 1000 kr har jag för mig…
MVH Celina
Priset kan variera mkt det bästa är att ringa runt eller kolla olika veterinär kliniker nära dig.
Tänk på att om hanen fortfarande kan rida honan och om hon är nyopererad, kan han föra in bakterier i slidan och orsaka en infektion.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
1. Har du några erfarenheter (både positiva och negativa) av kastrering av hon- och/eller hankanin?
Jag har kastrerat två hanar och haft en kastrerad hane till. Har även kastrerat en hona. Jag har bara bra erfarenheter. Ingen av kaninerna var otrevliga förut förutom honan som brunstade extremt mycket men alla blev riktigt trevliga efter kastrationen. Coolare och inte lika "stressiga" liksom.
2. Kan man kastrera en kanin (både hona och hane) på vintern? Pratar om utekaniner som inte har möjlighet att bo inomhus under någon dag eller liknande.
Hona vet jag inte, hanar har vi bara kastrerat på vintern och har då haft de i källaren med ca 10-15+ grader och utan drag. Det är just medan de fortfarande är påverkade av narkosen som de behöver vara inomhus, så det är max ett par dagar. Honor får ju ett större sår och blir mer påverkade. Det är nog bra att rådfråga en bra kaninvet där.
3. Vad har man för strö i buren efteråt?
Tidningar har vi haft, handdukar om det är en snäll kanin som går på låda och inte äter handduk.
4. Låt oss säga att man kastrerar en hankanin och en honkanin samtidigt. När kan de sättas ihop då? Jag tänker såhär: Så fort bådas sår är läkte borde det fungera att sätta ihop dom. Även om hanen fortfarande har spermier då honan är helt steril från och med ingreppet och därför kan det inte bli ungar. Tänker jag rätt?
Jag skulle gå efter det. Våra gick ihop en vecka efter att honan blev karterad men då hade hanen karterats tidigare så han hade ingen könsdrift kvar. Skulle nog vänta lite längre om båda kastrerades samtidigt.
5. Vad kostar en kasteration av hankanin respektive honkanin?
Vi har gett 740 för kastrering av hankanin och 1280 för honkanin men det varierar väldigt mycket.
Det är svårt att ge bort vänlighet.
Den kommer hela tiden tillbaka till dig.
www.hoppfullt.blogg.se