Kanin iFokus

Kanin

Etikettmåste-skriva-av-mig
Läst 1344 ggr
lolaisdenied
0

Skaffa kanin?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har funderingar på att skaffa en kanin.. Dock vet jag inte om det spelar någon roll om man skaffar Hona eller hane?? Är det stor skillnad på uppfödare/privat/zooaffärs kaniner?

Har läst om mat, vatten, bur, rumsrenhet etc. Hittade dock inte hur man skulle göra första dagarna man har kaninen, låta den vara eller ha den ute..?

Mitt rum är uppdelat i 2. I det ena "rummet" bor mina råttor, där är det sladdfritt och möblerna får förstöras och sängen får det hända lite olyckor i, för jag sover inte därRäcka ut tungan Hade tänkt att kaninen skulle bo där med och även kunna springa fritt mestadelen av tiden. (får väl skaffa mattor till rummet:P)

lolaisdenied
0

ingen?

KajsaM
0

Köp från uppfödare! Där vet du att du får en "bra" kanin, som inte har defekter m.m :)

Keligast
0

Måste bara säga det; Gud så fint rum :D

När du kommer hem med kanin-ungen så ha den i knät i några få minuter och när du känner den är någorlunda lung så sätt ner den i buren. Sen får du låta den vara ifred i ungefär 2dagar. Men prata med den och ge godsaker via handen är bra :)

[Niike]
0

Tyckte också rummet var urläckert! Skoj att du ska köpa kanin! Köp från uppfödare:)

lolaisdenied
0

Tack för svaren :)
okej då är det uppfödare som gäller. får leta och leta tills jag hittat rätt liten plutt. Sedan hade jag inte tänkt bestämma mig förräns om cirka en månad, så jag inte förhastar mig.. den som väntar på något gott… ^^ men hur ska jag kunna hejda mig om jag hittar "den rätte" Räcka ut tungan

Tycker ni att jag borde bygga en bur själv eller köpa en? Kaniner kanske förstör träet mer än vad mina råttor gör..

Keligast
0

#5 Bygga egen eller hitta en begangnad stor bur :) Dom som säljs i djuraffärerna brukar vara jätte små..(utebur då)

Tina-A
0

Skulle också säga att det är stor skillnad på uppfödare och djuraffär. Man brukar i stort sett alltid få mycket bättre kaniner från uppfödare, om den är seriös.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

lolaisdenied
0

#6 de river/gnager inte snabbt itu träet så att det börjar lukta osv? Jag vill verkligen egentligen bygga en egen, de burarna i djuraffärer, är som du säger; väldigt små.

#7Vill åka och titta på Saharahs Kaniner. En kanin de hade som heter Lotus är så söt! Dock kan jag inte ta mig till dom de närmsta 2 veckorna..

lolaisdenied
0

-knuffa upp-

felicia93
0

Rekomenderar uppfödare :) då får du en renrasig kanin med stamtavla och rubbet uppföare har alltid mindre lovande kaniner som passar utmärkt till kel. men tänk på att uppfödaren ska vara medlem i Skaf …

Lagerquist
0

Jag köpte min från djuraffär, men valde rätt noga och lyssnade på vad personalen sa om de olika kaninerna, känner en hel del som har köpt kanin från djuraffär och är supernöjda över sina kaniner, det är ju ingen som går och fångar en kanin i parken och sätter i djuraffär direkt x)

[Niike]
0

#10 Bara för att det är en uppfödare måste inte kaninen vara renrasig och ha stamtavla. Kaninen kan vara framavlad för att ha bra kropp till hoppning, och då kan det vara t ex en vädurskorsning. Och vissa kaniner säljs med härstamningsbevis, eller med inget alls. Så bara för att det är en uppfödare måste det inte vara stamtavla på kaninen ..

twinnie
0

Man ska låta kaninen vara i 1 dygn ungefär (gärna mer). När den kissat, bajsat, ätit & druckit samt sovit lite kan man vara ganska säker på att den gjort sdig hemmastadd.

Julliz
0

Jag tycker det är jättebra att du kollar upp allt innan du köper :) fortsätt så!

lolaisdenied
0

åter igen tack för svaren. är lite tveksam om jag ska köpa hos en privatperson eller uppfödare. hittar jag någon som jag blir kär i så spelar får det kvitta, så får jag chansa med att den inte blir sjuk, är osocial etc. fast jag skulle föredragit uppfödare, men som sagt så får det kvitta då:P

#13 okej då får jag försöka hålla mig borta ett tag. gissar på att det inte kommer bli lätt.

Vad tycker ni jag ska leta efter; Hona eller hane?? några för och nackdelar med de olika könen?

KajsaM
0

Inte nå direkta nackdelar, det är vad man själv tkr :)

lolaisdenied
0

#16 tänkte mest om de var mycket skillnad på temperament, lukt, hur sociala de är. om hanarna skvätter revir eller något sådant:P

KajsaM
0

#17 Vissa säger att honor kan vara lite sura, men jag säger att kanin blir vad man gör det till. Ja, hanar kan skätta. Vissa gör det och vissa inte :) Hur sociala osv. den är beror från kanin till kanin :)

lolaisdenied
0

då har jag hellre en sur hona än en hane som skvätter:P

KajsaM
0

Men komihåg att vissa hanar skvätter, min har aldrig gjort det så mkt. Man kan lösa det genom kastrering :)

lolaisdenied
0

hum då ska de inte spela någon roll om jag skaffar hona eller hane:)

-funderar om det är något mer jag ska tänka på¨-

KajsaM
0

Hehe, nej det spelar inte så stor roll :)

Se bara till att ha en stor och laglig bur till kanin och tänkefter hur den ska få Motion :)

En bra sak att tänka på innan man skaffar en kanin är att, man ska t.ex städa en bur ca. 1 gång/vecka i ca. 7-8 år. Och man ska mata och ta hand om den på samma sett i 8 år. Det är en bra sak att tänka på :)

lolaisdenied
0

Jag är ganska säker på att jag ska bygga en egen bur, eventuellt hitta ett stort skåp (med rätt djup) som jag kan bygga om. Motion får kaninen på mitt rum hehe. sen ska de bli kul att lära den vara lite i koppel. jag har redan en stor rasthage i trädgården som kaninen kan vara i.

det kommer inte vara någon fara med städningen. har redan råttor som jag måste städa till. visserligen lever kaninen i fler år än råttorna men det kommer inte vara någon fara med den saken. har tänkt igenom detta ett bra tag nu:)

KajsaM
0

Tänker du ha råttor och kanin i samma rum?

lolaisdenied
0

råttorna kommer inte vara ute i det rummet om kaninen är där. kaninen gör väl knappast något mot råttorna om de är i sin bur?
för den delen är den en bit upp, som du ser på bilden, sen är där även 15 cm plexiglas innanför gallret så deras pellets inte kommer ut, så kaninen når nog inte upp:P

Råttorna och vår mise gick bra ihop. fast katten bor inte här numer utan hos min flickväns föräldrar.

KajsaM
0

Bilden? :)

lolaisdenied
0

bilden längst upp, på mitt rum där kaninen ska få vara=)

lolaisdenied
0

idag bestämde jag mig för att köpa kaninbur. måtten på den största de hade var ca 120x50x58. dock hade jag velat att den var lite högre.. men jag ska ha en dvärgkanin så de ska väl fungera. den lär ju endån inte spendera så mycket tid i buren för den har oftast fri tillgång till rummet :)
tyvärr har min pappa lånat min kamera annars skulle jag bifogat en bild.
har ännu inte hittat den rätte kaninen. -letar-

felicia93
0

12# kanske inte men jag tänkte mest på utställnings kaniner…

Vemsan
0

Jag ska själv också skaffa kanin och valde att tinga ifrån en uppfödare :) Man kan känna sig trygg vid att kaninen har fått en bra bakgrund om uppfödaren är seriös!

Det man bör tänka på(som jag har läst) är att kaninen ska få ha lugn och ro det första dygnet! Dagen där på kan man locka fram kaninen med en godisbit eller kanske nån matbit. I god tid ska du bekanta dig med din kanin steg för steg. Tillslut kan man sitta med kaninen i knät på golvet och bara sitta och klappa på den(om den gillar det förståss).
   Man ska inte heller ha kaninen ute och springa på golvet de närmsta 14 dagarna då kaninen behöver göra sig hemmastadd i sin bur och upprätta toahörna.

Det är vad jag har fått uppfattat med hjälp av att jag har kollat runt på lite sidor och så :)

Hälsningar Vemsan

lolaisdenied
0

#30 Tack så mycket för svaret! Det var mycket mer än vad jag visste. Då ska jag försöka berga mig och inte bomba den med min närvaro första dagen och sedan ta det lungt^^

ciss
0

#30: Man ska inte heller ha kaninen ute och springa på golvet de närmsta 14 dagarna då kaninen behöver göra sig hemmastadd i sin bur och upprätta toahörna.

Ska kaninen inte få Motion på 2 veckor? Vi tog ut våra efter ca 3 dagar och lät de springa lösa i en box. Självklart hade vi ställt in både husen från deras burar & andra gömställen ifall de blev rädda.

/ Cissi, medarbetare på Kanin
    www.frihetenskaniner.se

lolaisdenied
0

stämmer..stämmer du är på skarpen du ciss:)

Sandra-
0

#30: Man kanske inte ska låta kaninen springa i hela huset direkt, men efter några dagar så kan man nog låta den springa lite fritt i nåt litet rum eller så :) Men bara inte på förstora ytor direkt, då den lätt kan bli skrämd av det. Annars går det nog bra ;)