Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 1666 ggr
Verticalvein
3

Bur- & nybörjarfrågor

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan!

Jag har precis tingat en liten dvv och är nu i farten med att bygga en bur till honom.
Jag lägger upp en bild på burskissen jag har ritat, hojta gärna till om ni ser något galet.

Jag har hittat förzinkat fyrkantsnät på granngården och när jag pratade med han som jobbade där så sa han att kaninägare använde det nätet till sina burar men jag kände att det ändå var bäst att fråga er om det är okej att använda?

Sedan undrar jag vilket märke ni rekommenderar på hö och pellets som går att köpa i lite mindre säckar (1 kanin) och hur lång tid en 10l säck med hö räcker till en kanin.

Verticalvein
1

Här är sidan med rampen

Suskiv
2

Jag tycker du ska göra buren djupare. 

Tänk på att rampen får över 50 graders vinkel, det är väldigt brant för en kanin.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

Verticalvein
0

Hur mycket djupare då?

RebeccaG
4

#3 jag skulle nog göra 80-90 cm brett. Blir mer utrymme & mer att inreda för ninen :)

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

Verticalvein
1

Jag ska se hur djup vi har plats till men lite djupare kan vu nog allt göra den :)

amidelapin
1

Angående foder så är b.la. cuni complete, cuni pro, selective och oxbow bland de bästa foderna som går att få tag på. Ganska dyra dock men finns i småpåsar, så kanske funkar till bara en kanin? Hö kan köpas från en bonde alt. en djuraffär där höet kommer direkt från bonden( dyrare från djuraffär) Kan tänka mig att det i ditt fall är bättre från djuraffär, då balar från bönder är väldigt stora = blir dåligt innan kaninen hunnit äta upp det.

tussen12
0

#6 man brukar kunna köpa i lösvikt hos en bone också :) Hö då alltså :P

//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!

Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story 

amidelapin
0

#7 Det är ju toppen, kunde inte det hos en bonde vi var hos, gick bara att få balar.

[Rabbitte]
1

Känns som jag ofta gör reklam för Oxbow här, men de är verkligen att rekommendera som foder för kaninen. Jag köper på vetzoo.se och de är toppen, jag har två kaniner som äter cirka 30 ml per dag, jag köper en påse med Oxbow Essentials Adult Rabbit Food på 2,3 kg för 210 kr och den räcker i ungefär 4-6 månader så blir pellets för under 500 kr/år 😉deras foder för ungkaniner har samma pris.

amidelapin
0

#9 Märker du att kaninerna mår extra bra av ett foder med såpass bra värden, om du testat något annat "sämre foder" innan menar jag ? Hur mycket är 30 ml ungefär? ;)

[Rabbitte]
0

#10 Tidigare köpte jag granngårdens pellets, men var inte alls nöjd med det + att jag märkte att kaninerna var hungriga kort efter att de ätit. Klart det kan skilja sig lite, men personligen märker jag att kaninerna är mätta och glada, samt håller vikten stabilt och inte har extra hull🙂
Jag använder sådana matlagningsmått man köper på typ IKEA och den är på 15 ml - de får 2 sådana skopor. Jag skulle uppskatta det till 2 matskedar ungefär.

Verticalvein
0

#2 Hur många graders vinkling på rampen klarar en kanin av då?

Jag har tittat på på Oxbow och det var faktiskt det fodret som jag har fastnat för så det blir nog det då :)

Jag har sätt att det finns flera olika sorters hö att köpa vilken sort och vilket märke är bäst?

Fridaaaa
0

#12 få märken som är bra. Hö från bonde brukar i regel vara bäst eller om man hittar ett ställe där dem paketerar hö själva :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Verticalvein
0

Hur är oxbows hö? Jag har bara möjlighet att förvara ca 10liter i taget hemma hos mig tyvärr och jag har hittills inte hittat någon bonde här i trakten som säljer så lite åt gången :/

Suskiv
0

#12 30-40 grader är ok.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

[Rabbitte]
0

#14 Oxbows hö är superkvalité; inte smular det, är ordentligt grönt coh håller sig lika fint så länge du förvarar det bra. Dock vägrar mina kaniner äta annat; blev dyrt för matte 🙂

Verticalvein
1

#15 Okej då ska jag försöka få till det :)

#16 Tack för svar, jag ska fundera lite hur jag gör med höet, vill ju att han ska få det bästa men inte att han äter mig ur huset ^^

Jag fick 3 bilder på sötnosen idag och han är hur bedårande som helst <3

Verticalvein
4

Här kommer en bild på honom.

(Jag har fått tillstånd av uppfödaren att lägga upp bilden)

djurtok
0

#18 Gud vad gullig! Det var en sådan färg jag letade efter innan :)

För evigt med Gaia

Verticalvein
0

Ja han är så söt så jag vet inte vad jag ska ta mig till ^^

Vilken färg? valde du ist?

Verticalvein
0

Nu kommer jag med några till frågor :)

1.Ska buren målas på insidan eller ska det vara obehandlat?
2.Kan man ha fleece eller typ en trasmatta som underlag i buren?
3.Kan man plocka stora brännässlor och torka dom eller måste det vara små?
4. Kan dom blad från tomat- och paprikaplantor och kan dom äta sockerärtor + blad?

Idag ska jag betala tingnings avgiften :D

[RC1393]
0

1.Ska buren målas på insidan eller ska det vara obehandlat?

Måla botten och en bit upp med kalasfalt (något i den stilen heter det) så tål botten väta bättre. I övrigt skulle jag inte måla inne i buren, ifall kaninen gnager.

2.Kan man ha fleece eller typ en trasmatta som underlag i buren?

Inte till en unge, de har lite jobbigt att hålla sig likt alla andra djurungar så det är lätt hänt att det händer en olycka. När den blir äldre så går det bra, men då måste du ha ett tjockt lager för annars kan den få skavsår under tassarna.

3.Kan man plocka stora brännässlor och torka dom eller måste det vara små?

Jag plockar både och, går lika bra med båda🙂

4. Kan dom blad från tomat- och paprikaplantor och kan dom äta sockerärtor + bla

Bladen vet jag inte något om, men sockerärtor kan de äta men de är gasbildande har jag för mig så var försiktig med dem🙂

Verticalvein
0

Tack för svar!:)

djurtok
0

#20 Ist blev det White Svart ;)

För evigt med Gaia