Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 608 ggr
Stellathebunny
0

Tänder!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

I Stellas bur har hon en mineralsten och en slicksten. Men hon slickar inte så ofta på dom var för gör hon inte det? Stella biter på allt just nu! Är det för att hon är liten och att det kliar i tänderna???🤔

Rebornbabyn
5

De ska inte ha mineralsten/saltsten.

Älskar mina djur Hanna, Cocos och Pärlan.

Stellathebunny
0

Fick med det i djuraffären när jag köpte mitt kanin paket ska det inte ha mineralsten/saltsten?🤔

[neptunens]
4

Sålänge kaninen får pellets är mineralsten/saltsten totalt onödigt.

RebeccaG
4

Tag bort salt/mineralsten. Det kan orsaka urinsten, det vill du inte.

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

Ljusta
1

Kaniners naturliga beteende är att gnaga på allt möjligt, och har de inte tillgång till saker i buren att gnaga på så kan de gnaga på allt de inte ska gnaga på. Vissa gnager på allt ändå trots att de har material som de får gnaga på.

Överdrivet gnagande kan också vara ett stereotypt beteende och utlöst för att den behöver stimulans av något slag, tex få röra sig fritt mer, en kompis, grävlådor osv osv… Tror inte att det kliar i en kanins tänder när de är unga då det naturliga är att tänderna växer hela livet.

Och att hon inte slickar på sin saltsten är nog för att hon år i sig allt salt hon behöver genom hennes foder. Så saltsten är onödigt som flera sagt, och dessutom inte bra att överdosera.

Ljustadalens kaningård

skuttis88
3

Ge pinnar från riktiga träd istället :)

MVH Celina

Stellathebunny
1

Vi har plockat flera grenar från vårt äppelträd i trädgården:)