Bada Kaniner?
Hej!
Jag undrar om jag kan bada mina 2 kaniner i lite ljummet vatten eller lite kallare!
Eftersom det är sååå varmt för dom på varma dagar!
Dom liksom blir anfodda *STAVNING* p.g.a varmheten!:O
Kommentera om ni vet!:D
Nej. Dem ska inte bada. Vira in en frysklamp, som legat infrusen över natten, i en handduk & lägg in till kaninerna istället.
Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning | Youtube
Okej! Tack för tipset;D
Se gärna till att dem har fräscht vatten också, byt flera gånger på dagen om du kan så dem kan dricka svalt vatten.
Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning | Youtube
Jag brukar ta en stor colaflaska med vatten och hälla och gnida in i pälsen, samt på öronen då dom svalkas bäst där.
Man bör nog inte bada kaniner i onödan. Men ibland blir min kanin riktigt smutsig i stjärten och då brukar jag doppa ner kaninens bakdel i ljummet vatten tills smutsen har löst upp sig. Sen torkar jag så torrt som möjligt med en handduk.
Ta kallt vatten och ta på öronen. Med akta så att det inte kommer inne i öronen, det är inte bra.
Sen kan du ta små vattenflaskor, 0,5 l eller mindre och fylla dem med vatten och frysa. Sen lägger du dem bredvid kaninen.
MVH Celina
Du har fått bra tips? från ovanstående men om du upplever att kanin är fortfarande andfådd och väldigt varm skulle jag testa att duscha den med en mjuk stråle. Men duscha bara kroppen och se till att inte få vatten på öronen och ansiktet.
Du kan också spruta kallt vatten i gräset innan du släpper ut dem.
MVH Celina