Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 674 ggr
callo
0

Mina bebisar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

För ett tag sen var min kanin på rymmen en dag, en månad senare födde hon 6 st små ungar varav en vildkanin var pappa!

Idag är dem snart 6 veckor och alla har klarat sig och är friska och pigga som attan och jag har heller inte märkt några defekter som bettfel etc. så måste varit en frisk fin pappa. Dem ser möjligtvis lite roliga ut bara då dem alla fått olika utseénden haha:), Varav två är väldigt lika sin pappa.

Så tänkte dela med mig av lite bilder; först ut när dem var lite mer än två veckor och alla ville krypa ner i knäet->

callo
0

två veckor, lille bobbie

callo
0

Teddie 2 veckor

callo
0

Minstingen och prinssessan ca. tre 1/2 vecka

callo
0

Bobbie tre 1/2 vecka

callo
0

Minstingen lik sin pappa! 3 1/2 vecka

Tina-A
0

Supersöta! Undrar hur dom blir till temperamentet med en vildkanin till pappa ;)

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

callo
0

teddie 3 1/2 vecka

callo
0

alla ligger och myser 4 veckor

callo
0

Från idag, tittut!

callo
0

..=)

callo
0

mamma Acki, slut på bilder=)

callo
0

#6 Dem är helt klart mer "temperamentsfulla":p, än mina tidigare men det var ju inte direkt planerat så har fått göra det bästa av situationen bara

ciss
0

Gud vad mamman var fin! Hon är ju helt underbar!

Vad häftigt med tamkanin + vildkanin. Har aldrig hört något sådant! :)

/ Cissi, medarbetare på Kanin
    www.frihetenskaniner.se

callo
0

Mhm det blev ju lite överraskande! Tror dem kommer bli utmärkta hoppkaniner dem dem är otroligt spänstiga och har långa starka bakben, började redan hoppa upp på transportburen vid två 1/2 veckas ålder inte sätt ngt liknande ;P

ciss
0

Vad roligt! ;D

www.frihetenskaniner.se

callo
0

Dem är förresten till salu, om några veckor. Kanske inte vad man letar efter i vanliga fall man kan garantera att dme är underbara och unika i både sätt och utseénde. Men ska självklart inte användas till avel=)

Rymdkanin
0

När kommer dom att vara till salu då?

Keligast
0

Aww vad sööta dom är med sina långa öron XD ser ut som små harar^^

callo
0

#17 I mitten av juli, dem är då ca. 9 veckor

callo
0

Kan även tillägga att jag aldrig skulle sälja dem om jag misstänkte dem var smittade på ngt sätt. När jag hittade Acki låg hon bredvid en liten mörk vildkanin som såg helt frisk/normal ut och skuttade snabbt iväg, så misstänkte ju att hon hade blivit parad. I det området har jag heller aldrig sett några sjuka vildkaniner.

Ska inom de närmsta också ta med alla till veterinären och göra en grundkoll samt vaccinera alla innan dem säljs.

KvirrZ
0

Jättesöta och gud så fin mamman var, någon mer bild på henne? man blev ju helt kär :D

- Mvh Emma

callo
0

Mhm hon är underbar, har många konstiga saker för sig också, b.la slänger hon sig på rygg (ligger alltså upponer) och riktigt gosar in sig innan hon lägger sig till rätta och vilar, detta har ungarna tagit efter haha.

Sen ska hon bada hela huvudet om det finns vattenskålar, därav att hon är lite blöt om nosen på bilden->

hon badar också öronen så man behöver inte kyla av henne om det är varmt:) Sen behöver man bara ropa hennes namn en gång så kommer hon kutande och hoppar upp i knäet:)

KvirrZ
0

#22 Så himla vacker<3

- Mvh Emma

[Niike]
0

Åh gud så söta ungarna är! Mamman har ju underbar färg också! Spännande med vildkanin som farsa^^ Hoppas han är frisk o så bara. Tycker det är superbra att du ska till vetten innan de säljs och vaccinera!

huldisen
0

Vad underbar fin mamman är ^^ Hellt kär ju ;P Och ungarna var också super fin :)

Stj3rnfallet
0

Jättesöta och fina ungar!=) Hur söta som helst :D En av dem skulle man ju ha :P Mamman var också jättefin. Får man fråga vad du hade tänkt ta för pluttarna?

[Niike]
0

var bor du? :)

callo
0

Jag bor i malmö, hm priset. Det är väldigt oviktigt tycker jag. Känner jag dem får ett riktigt bra hem skulle jag kunna skänka bort, men eftersom alla ska vaccineras och få veterinärkoll skulle jag tro runt hundralappen.

Dem har redan många spekulanter och fått mkt uppmärksamhet men vände mig hit för vill först och främst sälja dem till kaninvana familjer/personer.

Min rädsla är ju att dem kommer till ngt barn som sen tröttnar får dem sitta instängda hela dagarna. Dem har mkt energi och livsglädje och mkt spänstigare kropp än om man jämför med t.ex dvv (även fast dem också är bra på kaninhoppning) därför ser jag gärna dem kommer till ett aktivt hem där dem kanske får hoppa eller liknande :)

Alla här verkar så måna och gulliga mot sina kaniner så skulle vara ett nöje sälja till ngn av er!

Stj3rnfallet
0

Okej, var mest nyfiken =) Jag bor utanför Malmö ;) I Burlövs egna hem :P Jag skulle också vara rädd för samma sak som du, för att oftast när barnet/barnen har tröttnat på kaninen, så vill föräldrarna inte ta sitt ansvar (många gör väl det, men de finns de som inte gör det) =/

ciss
0

Vad gulligt sagt #28, att alla var så gulliga mot sina kaniner :)

www.frihetenskaniner.se

Mysofi
0

Åh vilka söta!!

senna
0

Jättesöta ungar, och underbart vacker mamma! :D

mintooo
0

Gud! Vad roligt ! haha hade min kanin fött ungar utan att jag viste något så skulle jag bli helt shockad!" lycka till med ungarna ..   Gud vad vacker acki är!

callo
0

Ja Acki är väldigt söt, vet dock inte vad man kallar hennes färg? Hon är som ni ser grå på öron, nos, svans sedan har hon några brunaktika stickelhår på ryggen. Hmm, hon har också väldigt djupblå ögon. Vad kan det vara?

Stj3rnfallet
0

Såg din annons på blocket och dina ungar är verkligen supersöta :D Jättefina måste jag säga =) Blir lite Sugen på en av dem faktiskt :P

callo
0

Har tagit lite ny bilder idag! Så här kommer dem, ungarna är nu 6 1/2 vecka.

Acki; Nej jag har inte grävt i jorden varför tror du de?

callo
0

Prinsessan;

callo
0

Bobbie;

callo
0

Och här är på dem tre som inte ärvt Ackis lilla med befintliga man utan är mer lika sin pappa;

Cleopatra, pose!

callo
0

Är hon inte vacker?!

callo
0

callo
0

Gamla damen spanar och rynkar på näsan åt dem vilda ungdomarna ;P

Stj3rnfallet
0

Oj, de är verkligen vackra dina bebisar!=)

callo
0

Mhm det är en som inte är såld om du är intresserad fortfarande:p

Stj3rnfallet
0

Är det en hona eller en hane?:P

[Quellii]
0

Wow :) Vilken mix av kaniner ;D

Sosso
0

Oj, vad roligt! Söta också :) Undrar som Tina, vilket temperament dom kommer att få.. :P

myriis
0

Blir inte ungarna sterila? :) Eller är det mellan kanin och hare?

Stj3rnfallet
0

#48 Det är nog vildkanin.. Finns tydligen inte så mkt harar här ;) Men massor av vildkaniner :P

johanna_loveAnimals93
0

Ååå vad söta!! <3

Zvintos
0

#48: Vad jag fått lära mig kan inte harar och kaniner få ungar ihop, då de inte har samma antal kromosomer. Var en diskussion om det på ett annat forum, ska se om jag hittar länken.

EDIT: Hittade inte den tråden jag letade efter, men hittade en annan.
Länk

myriis
0

#51: Okej ;) Då blir väl ungar sterila när det är en tamkanin och en vildkanin som parar sig? Eller är jag helt fel ute nu? Det är på något sätt några ungar blir sterila av någon anledning, men kommer inte på vad, haha xd

callo
0

Om dem är sterila eller inte spelar ju ingen roll för man ska ju ändå inte avla på dem! Och ja det var en vildkanin och inte en hare:P

Ang. temperament så har de blivit likadant som deras päls, tre är jättelugna (dem med kort päls) vill gärna bara ligga still i knäet och mysa men är lite försiktiga av sig på nya ställen och så. Medans dem andra tre som ärvt hennes man är mer frammåt, busigare och inte alls lika glada för att ligga still:)

[Eichan]
0

Söta ungar.. Och mamman var ju underbar :)

SaraB
0

Putt!
Jättesöta allihopa :D

Nathalieee
0

Fina:)

callo
0

#45 Det är tre st. som fortf. är till salu. Det var en som ville ha två, men efter dem varit här och kollat och det visade sig dem hade en jätteskrikig liten två åring och fler mindre barn tyckte jag inte det var så lämpligt, hehe.

Det är Bobbie, Prinsessan och minstingen (en av dem på #41) som fortf. är till salu. Är tyvärr inte så bra på kön men nästa vecka är dem 8 v så lär väl se lite bättre då kanske:p

Vill bara skriva av mig lite här, lite OT men strunt samma. Nala på #42 var ju lite mer än 5 år, hon har gått på en nogrann diet senaste tiden bestämd av en vetrinär och så för att hon enklast skulle gå ner i vikt.

Dem senaste veckorna hade hon blivit piggare och inte lika lak mkt smalare etc. Tog detta kortet dagen innan jag åkte på en resa förra veckan (åkte på onsdagen tog kortet på tisdagen) hon var jätte glad som vanligt och sprang runt och åt gräs tiggde godis etc och höll koll på ungdomarna som sprang utanför henne. Jag hade tänkt börja ge henne vanligt med mat igen när jag kommit hem från resan dvs en vecka efter, eftersom hon nu var i så pass bra form och hälsa. Men två dagar efter jag åkt hörde mamma av sig och sa hon blivit jättetrött och hon hört med vetrinären etc dem sa hon skulle avvakta. Dagen efter låg hon lugnt och stilla i sin bur och plötligt när mamma satt där ute tittade hon bort på mamma snabbt, sen vände hon sig om och bara la sig på sidan och somnade in. Hon hade inte ens skakat hackat tänder eller ngt som tydde på smärta.

Har ingen aning om varför hon dog, men är så ledsen. jag hann inte ens säga hejdå. Jag var bara borta en vecka, varför just när jag var borta? Vad dog hon av? Varför? Varför? Hon hann inte ens få börja med sin vanliga mat som hon älskade över allt annat. Hon hade ätit druckit helt normalt förutom just den dagen hon somnade in, Hon hade inte visat några som helst symptom. Hon hade varit säker från alla olika slags faror.

En av de värsta veckorna i mitt liv, kom hem igår och det hade varit så varmt så mamma hade begravt henne direkt i trädgården. Så hade bara en grav att komma hem till. Fick inte ens se henne. Känns bara så overkligt.

Ellen95
0

#8 Gud så gullig bild:) Vad fin mamman var:)

Stj3rnfallet
0

#57 Prinsessan som är så fin :D Hon hade så vackert ansikte!
Usch, vad råkigt gällande den andra kaninen!=( Förstår att du är jätteldesen! Ungefär samma sak hände mig, fast för ngt år sedan och det var en råtta, hur som helst vet jag hur det känns!Jättehemskt och jättejobbigt när det blir så =( Massor med tröstkramar från mig! Vet ju att det inte finns ngt som gör det bättre, men en tröstande kram är alltid skönt att få då.. Min mamma hatade mina råttor, men just då när Chio gick bort så grät faktiskt hon också.. Trots allt..
Synd att det inte fanns ngt ni kunde göra =( Tråkigt att hon skulle gå bort.. Beklagar verkligen!

Milly_94
0

Så coolt med kanin/hare korsning

KvirrZ
0

#60 vildkanin, inte hare :P

- Mvh Emma

Leoponken
0

Ungarna är supersöta jue!

Elvis_chippi
0

Jättesöta :) haha  tänk vilka harar dom ser ut som :)

callo
0

#63 Mhm, dem är 10 v nu och fortf. jättesmå(konstigt nog) fast jätte långa bakben :P men dem växer väl till sig;P

Vaccinerade även alla för ngn vecka sen för över tusen spänn! Men det var det värt :)

Jojsan
0

tråkigt med kaninen som somnade in :( alltid tråkigt när djur dör :(

skulle jättegärna skaffa en av dina kaninungar eftersom jag då skulle satsa på hoppning med den.. men för det första, bor du för långt bort och fär det andra så kan jag inte ha fler kaniner :( synd :( såå sööta är de ändå! :)

callo
0

#65 Okej va synd:/  var bor du? haha, har inte tagit några nya bilder men tänker göra de snart, för deras bakben (även frambenen) är JÄTTE långa, det ser så roligt ut :P Tänkte ju att det skulle göra att dem har kap. för hoppning men vet ju inte säkert eftersom deras mamma är en hittekanin jag bara haft i ngra månader och hon var inte alls van vid sele så antagligen hade hon aldrig hoppat.

Så försökte jag hoppa lite med henne för första gången förra veckan och efter att hon inte förstått riktigt vad hon skulle göra och jag lyfte henne över hindret flög hon över alla hinder jag satte upp:D med en väldans fart, tror dem låg på 30 cm eller ngt sånt, hon älskade det! Satte upp 3 efter varandra och hon bara flög över alla och stannade inte mellan dem en enda gång, hon fattade galoppen;) haha. Så visst kan de komma kap. från mammas sida också!

[Saarah]
0

guud, va fina dom va :) man blir ju sugen.. :P

Jojsan
0

#66 åå det lät ju perfekt! :D bor i Luleå så det är långt.. :( hade kanske kanske kanske kunnat övertala mamma och pappa om du bodde närmare.. :(

Sotis
0

Guuud vad gulliga<3;)

callo
0

Putt! :P