Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 18629 ggr
Thereselindqvist
1

Få kaninerna tysta på natten

Jag har två dvärgvädurskaniner,undrar hur man gör på natten,om dem låter och man vill ha mer tyst så man kan sova,i alla fall någorlunda tyst,kan man lägga en filt eller något över buren då? Bara undrar.Har svårt och sova om det låter mycket på natten i buren mm.Tack på förhand för era svar.Mvh. Therese Lindqvist

farvendal
0

Ja, det kan fungera med en filt över buren. Gjorde det ett tag för mig, fram tills det då hon började äta på filten :) Se till att det inte blir för varmt bara.. nu när det är så varmt.

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

Thereselindqvist
0

Hej farvendal:

Jag ska tänka på så det inte blir för varmt för dem då,kanske ha något fönster eller balkongdörr öppet,är ju ändå inte så himla kallt ute,eller något,för att det ska va svalare för dem då.Ska försöka att lägga någon filt på buren då inatt,hoppas det funkar.Får nog testa mig fram lite då.Tack för tipset här.Hälsningar Therese

fossingen
1

Först och främst vilka ljud för de som stör dig? 

Exempelvis är det vattenflaskan som låter illa?

Thereselindqvist
1

Fossingen: Jag har inte haft kaninerna så länge än,fick dem i dag tidigare i dag måndag då.Jag menade mest vattenflaskan som låter och kanske när dem hoppar omkring i buren,men det verkar rätt lugnt på dem nu.Så man kanske kan sova och sedan är det nog en vanesak,man vänjer sig allt eftersom då tror jag med olika ljud och så på dem,både när dem dricker,hoppar omkring i buren och annat på nätterna när man ska sova då.Hälsningar Therese

PrinzeZz
0

Att dem hoppar omkring i buren och dricker/äter om natten får du leva med, de sover inte genom natten som vi människor gör.

Du kan ju flytta ut dem ur sovrummet om de stör dig.

Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010 Måne 
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |

Thereselindqvist
2

Hej PrinseZx:

Jag har öppen planlösning där jag bor,så öppet från kök till sov och vardagsrum.Undrar om man kan under natten bara,när man ska sova,om man kan ha dem i badrummet då,fast i deras bur i badrummet då? Om det är okej och ha  så? Tacksam för svar om detta.Hälsningar Therese

farvendal
0

Min ena kanin bor i badrummet eftersom hon har en tendens att härja om nätterna :P

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

Thereselindqvist
0

Okej jo jag kan förstå det ;) Jag undrar om det är okej då,att ha sina kaniner i badrummet medans man sover om nätterna,för när jag ska sova,så är jag så lättväckt också,klarar inte av när det låter massa i buren då.Men älskar mina goa kaniner mycket.Men på nätterna kanske det är lösning att ha dem i buren i badrummet då,eller vad tycker du? Hälsningar Therese

fridaaocrazy
0

Skulle jag varit du skulle jag haft dom i badrummet. :)

Det bästa sättet att misslyckas är att inte försöka

Nouvel
0

#8 Vad synd (och väldigt ironiskt) att kaninerna är orsaken till att du inte kan sova, eftersom du skaffade dem för att kunna sova (läste på din profil). 

Stänga in dem i badrummet känns spontant inte så snällt, men är det din enda lösning så..

Du skriver att du har två dvärgvädurar, är det en hona och en kastrerad hane?

fossingen
0

#4 Vissa vattenflaskor låter ganska mycket. Ett tips? är att byta till vattenskål eller Savic Biba vattenflaskor, de låter mindre än vanliga Classic vattenflaskor. Biba finns att köpa på granngården http://www.granngarden.se/product/vattenflaska-250-ml-biba

Sedan finns det olika vattenautomater för exempelvis katt på diverse djurbutiker. Själv har jag en som ser ut ungefär såhär som är köpt på arken zoo för ca 100 spänn, men rymmer dock inte 3,5 liter utan 1 liter http://djursport.com/hund-1/matskalar/vattenautomat-3-5-l.html

När det gäller ljud på natten så får man nog vänja sig med lite spring då och då. Men självklart kan man försöka vänja kaninerna att sova samtidigt som en själv.

Låt kaninerna springa ute en stund och mata dem innan du ska sova så blir de tröttare. Om de har en sitthylla så köp ex en bit konstgräsmatta och limma på så blir det inte massa skrapljud när de hoppar upp och ner.

Vad har du för bottenmaterial? Vissa material låter mer än andra.

LIMOUSIN
0

Jag har med samma problem, har kaniner inne där jag sover men får sätta in dem i badrummet på natten då det verkligen inte går att sova med dem där inne då jag är väldigt lättväckt tyvärr 🙂