Godis?
Hej! Jag heter Josefin och min kanin Stella. Jag har hört från flera hemsidor att man inte ska ge sin kanin godis för att dom kan bli tjocka. Men vissa hemsidor tycker att man ska ge dom godis när dom är små men inte annars. När ska man ge dom godis??? Frö pinnar räknas det som godis eller mat?🤔
Det beror på vad man räknar som godis. Det som jag ger som "godis" är frukt och bär. Det kan man ge lite då och då, frukt och bär innehåller massor utav nyttigheter men även en del socker. Sedan skiljer sig sockerhalten från frukt till frukt. Så om du vill ge dina kaniner något extra gott satsa på frukt eller bär inte "kaningodis" och kaninstänger från butikerna. 🙂
Människogodis och godis för kaniner som man köper färdigt är ingen höjdare men som #1 säger kan du ge frukt och grönsaker som godis. Jag ger det ofta till min kanin vilket gjort att han tigger något väldigt ;) Men dessutom så kommer han alltid fram när man kommer till buren och har inget emot att bli hanterad.
/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus
Tacka för svaren! Ska börja vänja henne långsamt med frukt och bär när hon gör något bra. Är det någon speciell frukt eller grönsak man bör undvika?
#3 Frukt med mycket bekämpningsmedel är aldrig bra. Det bästa är färska svenska frukter och grönsaker som du tvättar av. Banan är väldigt sött så det ska man ge med måtta, men kaninerna älskar det ;)
/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus
Jag brukar lägga små äppelbitar på ett fat och låta dom ligga framme och torka i några dagar. Skuttis älskar det.