Kanin iFokus

Kanin

Etikettproduktion
Läst 1626 ggr
VildaVittra
0

(X) Välja andra raser?

Jag har suttit och klurat lite. En dvärgkanin kan väga runt 1 kg och det är var mina hundar ska äta per individ och dag. Hur snabbt blir ex hermelinen fullvuxen?

Kan man frysa kaninen utan att plocka ur inälvorna?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

taxidriver142
0

Hermelinen är fullvuxen vid ca 6 månader. Men tänkte du äta upp den? Hermelinen är ju en sällskapskanin!

VildaVittra
0

#1 Jag har alla mina djur till sällskap, samt det dom är avlade till. Hermelinen är en pälskanin. Och nej, det är mina hundar som ska äta upp kroppen, inte jag.

6 månader, tack.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Gronstedt
0

*hovavtryck*

Rimligen borde det gå att frysa den som den är, utan att ta ur den, om du tänker ge den hel till hundarna sedan. Speciellt om du ger den inte helt tinad. Men det är min spekulation, jag har inte provat.

RebeccaG
0

Du kan nog frysa hela kaninen, tror inte det ska vara nödvändigt att ta ut inälvorna, fast det kommer ta längre tid att tina den när den väl ska användas ;) Man fryser ju möss & råttor hela när dem används som foder. Vet att kanin är ju foder till större rovfiskar & fåglar, så det ska ju gå bra :)

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

VildaVittra
0

#4 Tina? Jag har huskies, dom kommer åtminstone försöka att svälja dom hela, vilket temperatur kroppen än har. 😃

#3 Det enda jag tänkte ta tillvara på är pälsen.

RebeccaG
0

#5 Haha, ja då behöver dem ju knappast tina😎

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

Hilda123
0

Det är nog svårt att få tag i en kaninuppfödare som går med på att sälja en hermelinkanin för att döda den åt hundarna.

VildaVittra
0

#7 Jag ska inte slakta den, utan avkomman.

Hilda123
0

Jaha.

Mickis1994
0

Varför inte använda en "vanlig" produktions ras? :)

Mvh Michaela Glansk.
Riverruns Hoppkaniner, uppfödning av hoppkorsningar. 

Alone
0

så de kommer gå åt minst 1 hel kanin varje dag om jag fattat de rätt? blir inte de väldigt många då, då får du ha en väldigt storskalig uppfödning väl? :)

Mvh Järnskogens kaniner

Efter Regn Kommer Solsken

[Bolten]
0

#7 Nej det är inte svårt.

#11 Man ger inte samma djurslag varje dag då skulle hundarna inte må bra.

fridaaocrazy
0

Min granne föder upp kaniner till slakt, de är jätte raser och de slaktas vid 4månaders ålder, då är de tillräckligt stora :) Det är new zealand red, stor silver, belgisk jätte och vädurs blandraser ;)

Det bästa sättet att misslyckas är att inte försöka

[Bolten]
0

#13 NZR och Stor silver är inte jätte raser :)

Belgisk jätte är inte en bra produktionsras eftersom det äter väldigt mycket och växer långsamt.

fridaaocrazy
0

De är blandraser skrev jag ju ;) De är ju inte renrasiga, därför är de mycket större än standarden :)

[Bolten]
0

#15 Aha uppfattade det som att de föder upp dem raserna OCH vädurskorsningar :)

fridaaocrazy
0

Ja, det blir lätt missförstånd, det är så lätt att fatta själv men skriver man minsta lilla fel så blir det ju helknasigt för de som läser haha ;)

fridaaocrazy
0

Ja, det blir lätt missförstånd, det är så lätt att fatta själv men skriver man minsta lilla fel så blir det ju helknasigt för de som läser haha ;)

[MiriamPiriam]
0

Jag visste inte ens att det var lagligt att göra så 😐

[Bolten]
3

#19 göra vadå? Slakta kaniner? Det är klart att det är lagligt. De är ju som att de skulle vara olagligt att slakta kor eller grisar?

VildaVittra
0

#10 För att någongång ge dem mat enligt Preymodellen.

#11 Jag tror de ganska snabbt skulle få näringsbrist då. 🙂

tlover
0

bara en tanke, mindre kaninraser får väl ganska små kullar? det kanske bli jobbigt för honorna (eller så få du ha flera avelsdjur) ifall man ofta ska ha kanin till hundarna.

jag tänker jag räknar 6 ungar som en liten kull och det tror jag är snittet för en gotlandskanin (men vi har nog bara haft "tur" och har ett snitt på 8,75) och om snittet är mindre på mindre raser så kan det bli endel kullar som måste fram.

l'm back

VildaVittra
0

#22 Det jag funderar på är att korsa ex en hermelinhane, med en något större mor och då hålla ner storleken, men får chansen att öka storleken på kullen.

Eller så kör jag renrasigt, då hermelinen ska ha fantastisk päls.

tlover
0

#23 såg att hermelinkanin har väldigt trubbig nos, inget jag skulle vilja ha alltså (bettfelsmässigt)

men jag kom på ett tips? jag fick av en gotlandskanin uppfödare, hon avlar på varje hona minst 2 gånger/år eftersom om man avlar bara 1 gång/år minskar kullstorlekerna och dom ska visst klara kullarna bättre på 2 kullar/år.

Däremot tror jag inte hon tog kull mer än 3 gånger/år (mer än 5 gånger/år skulle i alla fall vara för slitigt för en kanin även om dom tekniskt sett kan ta fler kullar)

l'm back

[Guldvingens]
0

Om jag skulle avla på hermelin, för just köttavel, så skulle jag försökt hitta "paddor" att avla på. Så att du får större antal ungar i kullarna, de blir kanske något större än de med dvärggen - men du får i utbyte inga muppar, och ett större utslag levande ungar i kullarna.

Det borde inte vara helt omöjligt att hitta… 🙂

VildaVittra
0

#24 Hmm, det kanske skulle vara en räddning för rasen att någon började föda upp produktionsdjur av den, då vill man ju inte ha djur man får avliva i förtid eller ha höga kostnader för.

Men som sagt, jag funderar ännu bara, även om jag har ögonen på en vuxen hane. Där borde ju bettfelet visat sig tycker man.

VildaVittra
0

#25 Och för någon som aldrig hört begreppet paddor så betyder det vad? 🙂

[Guldvingens]
1

De är de hermelinerna som inte har dvärggen, så de blir lite större i storleken och inte lika "runda". Utan får mer ett "normalt" kaninutseende. :) Parar man två hermeliner med dvärggen så får man 25% dubbeldvärg 50% dvärggen 25% "paddor" (utan dvärggen). Ibland behåller uppfödare paddor ibland för att få större kullar utan muppar :)

VildaVittra
0

# 28 Hur skulle kullfördelningen se ut om jag parar en dvärg med en padda? Nyvaken, kan räkna sånt själv, men inte just nu. 😴