Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1407 ggr
Loj
0

Det var inte 2 systrar. ...

Min misstanke har nu blivit bekräftad. Vi har fått en hane och en hona…så nu behöver jag råd! Vi får helt enkelt boka tid för kastrering av hanen. Kan dom vara i samma bur efter det? Vi misstänker att honan redan är dräktig. Vad ska vi då tänka på? Kaninerna är syskon, hur blir ungarna då? Vad ska vi göra med ungarna? Kan man skänka/sälja dom fastän föräldrarna är syskon? Vet absolut ingenting om födsel och eftervård av kaninungar. Behöver all hjälp jag kan få! Kan tillägga att jag är väldigt besviken på djuraffären där vi köpte dessa båda "honor"… Jeanette

fridaaocrazy
0

Köpte också två "hanar" (marsvin) från djuraffären fast de var ju inte syskon… Det kom ut två friska ungar nån dag efter julafton och därefter (när ungarna var 8v) så fick djuraffären betala för mamman och honan av ungarna. :/

Det bästa sättet att misslyckas är att inte försöka

Fridaaaa
2

Man måste vänta 4-6 veckor efter kastrering innan man kan sätta ihop dem igen.

Ungar blir inte missbildade osv bara för att de är syskon, det är bara om föräldrarna bär på defekter, då kommer de fram (en av anledningarna till att vissa gör syskonparningar).

Skulle aldrig skänka bort ett djur. Hade sålt dem.

Om Avel mm kan du läsa mycket bra på kaninmagazinet.se 🙂

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

djurtok
0

Om din hona nu var dräktig och föder ungar, Vänta tills ungarna är ca 2 veckor sedan kan du lägga ut annonser om att tinga ; ) Hoppas allt går bra för din hona och hane! :)

För evigt med Gaia

Fridaaaa
3

#3 Det bestämmer man helt själv när man vill göra det 🙂

-------------

TS: Rör inte ungarna i början, alltså tar upp dem osv, utan kolla bara i boet om det är någon död unge eller så.

Sedan ta det lugnt första tiden.

monstermash
0

#3 - Varför ska TS vänta tills ungarna är 2 v?

Zabbio
0

Är du säker på att de är syskon? :)

Hur gamla är de? Inte säkert att de får ungar själva om de är unga. Vet folk som haft syskon ihop hos mamman tills de var 4-5 månader mer eller mindre rutinmässigt utan att det blev kull (fast jag rekommenderar det ju inte)

Se till att honan har halm/hö att boa med och en bra plats. Ang. att röra ungarna så är det bra att se så att de fått mat (magarna blir runda), räkna dem och ev. ta bort någon dödfödd. Du kan vänta någon dag, speciellt om mamman verkar nervös. Verkar hon ok med att ha dig där så kolla på. Om nån unge inte fått mat kan man hjälpa den hitta spenen. Men i stora drag krävs ingen  vård eller skötsel av dig, det klarar mamma kanin.

När hanen är kastrerad så är det bäst att vänta några veckor, som sagts innan. Men sen kan de troligtvis trivas bra ihop igen.

#5 Antagligen för att det är relativt vanligt att kaninungar dör de första dygnen. Efter två veckor har man lite koll på hur många de är, hur de ser ut osv :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Fridaaaa
0

#6 Extremt dum chansning, och vid den åldern kan de ju bli dräktiga samt para. Förstår inte hur de vågar chansa 😮

djurtok
0

#5 vid den åldern (oftast) skuttar de ut och hon kanske kan se färgerna bättre då!

För evigt med Gaia

Zabbio
0

#7 Som sagt, inget jag rekommenderar :) Skiljer pojkarna från flocken vid 8 veckor själv. Men om man nu har fått hem två kaniner som  visat sig vara pojke och flicka och de kanske är 3-5 månader när man upptäcker det, så kan det ju vara skönt att veta att det inte är helt säkert att det blir ungar ändå. Även om man måste förbereda för att det kanske  blir det.

Loj
1

Dom är cirka 4 månader nu. Jag ör inte hundra på att dom är syskon men dom är väldigt lika i färgerna. Och när vi köpte dom sa dom att dom var syskon, dom sa iofs att det var två honor oxå…. ;-) Kaniner trivs jättebra tillsammans tvättar och ligger alltid nära varandra. Kommer detta att ändras när dom är separerade? Kan hanen släppas in efter kastreringstimeouten till honan och eventuella ungar eller ska man vänta tills ungarna är borta.?

Fridaaaa
0

#10 Vart köpte du dem?
Lika i färg osv kan ju kaniner vara utan att vara syskon.

Du får vänta med att ev sätta ihop dem, efter att du särat honan från ungarna (om det nu blir några), hoppas det inte blir några.
Från det du särat på dem, så har du 1 månads väntar om det blir bebbar eller inte.

Honan måste ha bolåda med i buren 🙂

Loj
0

Dom har en stor 2 våningsbur med väggar och tak sen kan dom fritt springa ut i en rasthage som är 2x2 m. Behöver hon även en bolåda?

Fridaaaa
0

#12 Ja bolåda är det lag på att honor ska ha om de är dräktiga.
Svarade dig mig eller rent allmänt?

Zabbio
0

Det är bättre att sätta in honan i hanens bur efter kasteringen :)

Ja, bolåda och halm/hö ska hon ha tillgång till.

Det kan funka att släppa ihop dem även om där är ungar. Jag hade nog testat efter kastreringstiden, och hållt hanen i en bur så att de ser varandra och kan lukta (men inte para). Hellre testa en gång tidigt, ju längre de är ifrån varandra desto större är risken att de inte vill dela hem.

Hanar brukar tycka om små ungar. Att de ska hållas borta från mamman är för att de gärna betäcker igen, och att de i ivern kan råka trampa ihjäl nyfödda när honan blir ''brunstig'' under födseln.

Honan kan vara lite  beskyddande mot honom om hon har ungar, men det kan också vara så att hon ''känner'' honom och att det går bra. Jag håller honor i par även under dräktighet och med småttingar. (inte i par med  hane då utan hona+hona) När han är redo att träffa henne igen, släpp ihop dem utanför hennes område och se vad de gör. Är hon aggressiv pga ungar så testa när de flyttat.

Loj
0

Ska nan lägga halmen i bolådan eller ska man lägga det i annan del av buren så att hon själv kan reda till det i bolådan? Kom på att vi har bolåda till utomhus buren i stugan, så vi får ta hem den så får hon bo i den tills hon är redo att flytta tillbaka till den gamla buren. Men ggrejen är den att dom använder bara bolådan att kissa och bajsa i kommer hon ändå att bygga bo i den? #14 om det bästa är att honan flyttar in hos hanen ör ju den bästa lösningen att flytta honan till den tillfälliga buren så att hon sedan kan flytta tillbaka när kastreringstimeouten är över. Men om hon då fått ungar, flyttar man då in hela gänget till hanen? Ursäkta alla dumma frågor, men jag vill bara att det ska bli så rätt som möjligt nu när det blivit så fel som möjligt. …

Zabbio
0

Om hon använder bolådan som toalett så flytta på den eller erbjud nån annan (en pappkartong funkar, fast hon lär tugga sönder dem så ha några till hands ;) Eller vad som helst där hon kan komma in och bygga bo )

Låt bolådan vara tom, speciellt om hon vill ha den som toalett. Hon bygger själv boet där hon vill ha det om det finns material. Lagen säger att hon ska ha en bolåda men låt henne välja själv. Se till att hon har en ren låda att välja mellan bara så att hon slipper använda sin ''toalätt''.

Beror på hur små ungarna är. Och buren. Får hela hennes tillfälliga bur plats i hagen? I så fall flyttar du  dit hela, eller ha den där under tiden efter att hanen kastrerats om det är lämpligt. (typ, inte är en oskyddad innebur i en oskyddad hage). Sen bara öppna när det är dags. 

Efterhand som du ser hur saken utveclas, ålder på ungarna, om det blir ungar, hur honan och hanen reagerar etc så kan du bestämma exakt hur du gör :)

Är den tillfälliga buren stor nog för en kull?

Loj
0

#16 den tillfälliga buren är 1x1, 5 meter är den tillräckligt stor?

Fridaaaa
1

#17 Ja det är tillräckligt stort 🙂

Jag hade inte satt in hanen medan honan har ungar (om hon är dräktig, jag hade väntat tills ungarna är runt 7 veckor och säras från mamman.

Mannez
2

Vet ej vilka tips? du redan fått, men här är några från mig.

Efter kastrering av hanen bör du vänta 4 veckor innan du sätter ihop dem, dock bör ungarna ha särats ifrån mamman innan.

En kaninhona kan bli könsmogen redan vid tre månader, så risken finns att hon är dräktig.

Första generations inavel brukar inte vara några problem, kaniner är mycket inavelståliga.

Kaninhonan går i regel dräktig i 30-31 dagar, när nedkomsten börjar närma sig boar hon med halm och päls som hon rycker loss ifrån magen.  Vissa honor boar precis innan de föder och andra kan boa redan två veckor innan (men då är det ofta tecken på skendräktighet)
.

Ungarna föds nakna, blinda och döva. Du bör inte röra ungarna i början, men du måste kika efter i boet så det inte ligger någon död, den måste avlägsnas direkt. Men innan du kommar i boet så plocka ur mamman ur buren, ta en av hennes pluttar eller lite päls ifrån boet och gnid in dina händer så du luktar som mamman och inte för in okända dofter i boet.

Honan diar sina ungar 1-2 ggr per dygn och ofta på natten, sedan "skiter" hon i ungarna. Så bli inte oroad om du aldrig ser henne hos ungarna. Men skulle ungarna vara magra och spinkiga så är det ett tecken på att de inte får di. Men om de är tjocka och fina så sköter mamman dom bra.

Ungarna får ögon mellan 8-14 dagars åler och strax därpå lämnar de boet, då kan du röra dem och mysa med dem så mycket du vill.

Kaninungar växer snabbt och enligt lag får man sälja dem redan vid sex veckors ålder, men det är på tok för tidigt. Vänta tills de är åtta veckor, men vid sju veckor kan du sära kullen ifrån mamman så får de klara sig en vecka utan modern.

När ungarna skall flytta är det mycket viktigt att du skickar med övergångsfoder också. Jag brukar i regel skicka med tio deciliter pellets.

Tänk på att när honan fött sina ungar behöver hon extra mycket pellets. Mina honor som är av dvärgras, får en deciliter pellets efter födseln.

När ungarna lämnar boet börjar de snabbt knapra på mammans mat, så då får du öka mängen sucsessivt i takt med att de växer.

Vänj ungarna sakta vid grönsaker, frukt och gräs, ja alla nya saker. De har mycket känsliga magar och ger man för mycket nytt för snabbt kan de få diarée och dö.

Har du några frågor, tveka inte att ställa dem och så skall jag försöka besvara dem så gått jag kan.

Hälsningar Amanda och kaninerna

Loj
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu känns det som om jag har lite koll på läget! Tack för all hjälp! En sitta grej bara. Titta på bifogad bild och se om vi har en bra lösning nu, tills ungar och kastrering är klar. Hanen bor kvar i ordinarie bur, den stora alltså, dit honan flyttar tillbaka sen. Honan har fått en tillfällig bur vid sidan av med två bolådor. Är det något som bör ändras?

MissFake17
0

ser fint ut, tänk på att städa till honan varje dag så det inte är smutsigt när du upptäcker ungarna :) 

sen kan du även städa runt om när ungarna har kommit, plocka pluttar som ligger mer än en dm runt boet med händerna meddans du matar mamman så hon ser det som positivt och att du inte vill ungarna illa :)

Loj
0

Usch, jag tycker verkligen synd om dom. Kan dom sakna varandra nu när dom är separerade? Dom låg alltid tätt tillsammans och tvättade varandra och verkade verkligen trivas i varandras sällskap.

fridaaocrazy
0

De kommer nog tycka det är lite konstigt nu de första dagarna, men det är inte säkert ;) Sen vänjer de ju sig, och det är bara ett galler mellan dem så de är ju NÄSTAN samma sak :)

Det bästa sättet att misslyckas är att inte försöka

Melao
0

Det kan vara bra att tänka på, om det nu blir en kull, att risken är stor för vitscheckar då båda föräldrarna är brokade. Det finns en bra artikel om vitscheckar (eller dubbelbrokat som det också kallas) om du vill läsa mer om vad det innebär, men kortfattat ger det kaniner med mag- och tarmproblem som sällan blir särskilt gamla. Jag skulle inte sälja några brokade ungar ur den kullen alls.

Oho för att satsa det sista på mirakel!

Loj
0

Åh, herregud, detta blir bara värre och värre. …Hur vet jag att inte våra kaniner är bokade och inte vitscheck? Vad gör jag med eventuella ungar? Avlivar dom? När gör man i så fall det?

WhiteBunnyWithBlueEyes
0

Hänt mig också. Dom sa att min första kanin var en hane. 2 år senare så såg jag att det var en hona. Man blir lite irriterad.

Melao
0

#25 Faktiskt är enda sättet att veta om dina kaniner är vitscheck eller inte är att ta kull på dem (eftersom du inte har härstamning, annars kan det ju uteslutas om en förälder är helfärgad). Om det kommer ut någon helfärgad unge vet du att dina kaniner inte är vitscheckar, den är också själv helt säkert fri från defekten. Om det bara skulle bli brokade ungar vet du inte eftersom det till viss del är slumpen som avgör. 

Det finns de som medvetet gör kombinationer som kan ge vitscheck och de hävdar ofta att de kan se direkt på ungarna när de är små om de är dubbelbrokade eller inte, men det är inte alls säkert. Om du vill vara alldeles säker på att inte föda upp några vitscheckar kan du förstås avliva alla brokade ungar direkt, men jag skulle hellre vänta och se om någon visar sig ha dålig mage. Men som sagt skulle jag inte sälja några brokade ungar ur den kombinationen just för risken att sälja en sjuk kanin. Nä om jag skulle spara dem skulle jag behålla dem själv och vara lyhörd på eventuella magbesvär.

Oho för att satsa det sista på mirakel!