Kanin iFokus

Kanin

Etikettfärger-teckningar-och-raser
Läst 541 ggr
cejeu
0

Färghjälp

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har en kull nu där samtliga ungar är gul/svart japan. Dock har jag funderat på en sak. Deras nosar är väldigt mörka. Har tidigare sett flera japan kaniner men då har inte nosen varit mörk på dem. Tänkte om det är typ någon mer färg på dessa eller hur man ska säga, eller om de bara är vanliga japan ändå :)

[neptunens]
1

Zobel/siames-japaner brukar få den där mörka nosen :-)
De som inte har den är "viltjapaner" eller "äkta japaner" beroende på vem du pratar med😉

cejeu
0

Okej tack för svar! :) men vad säger man att färgen är då? Gul/svart japan zobel?

[neptunens]
0

Zobeljapan gul/svart skulle jag säga.
Alltid teckningen först, sen färgen 🙂

[RC1393]
0

#3 Nej, tvärtom, färgen först, teckningen sen 🙂Så gör SKAF i alla fall, och jag rättar mig efter dem.

[neptunens]
0

#4 Näru, Det är teckning först.

[Luppa]
0

#5 Stämmer, teckningen ska skrivas först.

cejeu
0

De är alltså Zobeljapan gul/svart om jag har förstått rätt?

Hur har de kunnat bli såhär och inte vanliga gul/svart japan då? Är inte så bra på zobel, siames osv.. Tyckte detta vad väldigt intressant faktiskt!

Pappan är viltgul och mamman är gul/svart japan.

-Greta
0

Nää, dom är vanliga gul/svarta japaner. En del japaner kan ha sådär på nosen, minns inte om det var på viltfärgade eller enfärgade det brukar kunna dyka upp. 🙂

Zobelanlaget hindrar gul färg från att bildas, alltså det blir "svart/vita" japaner - som dock brukar ha mörkare på nosen än de svart/vita japaner som är det pga chinchilla-anlaget (som också hindrar gult från att framträda).

/Greta

Medarbetare på rexkanin.ifokus

[neptunens]
0

#8, suck, såklart! Mitt huvud är på semster. Det är de enfärgade japanerna som får det mörka på nosen.
Och zobeljapanerna, men då är det ju också svart"vita".

#0. Det är Japantecknade Svart/gula. Med teckningen först och färgen sedan 😉

cejeu
0

Okej tack så mycket :)

Elina.
4

Kaninen är slöjad och därför blir nosen, öronen, tassarna, svansen och sidorna mörka ifall kaninen inte har svarta fält på dessa områden. Den har troligen anlag för gult och dubbla anlag för enfärgat, dvs A bjb C D gg.
Enfägade gul-baserade japaner har i regel inte slöja, det är kombinationen bjb som tillsammans med gg som orsakar slöja.

[RC1393]
0

#5+6 Okej, konstigt för jag har alltid hört färgen först🤔 Well, well, man kan ju lära sig fel första gången🙂