Fel på stamtavlan???
Hej, jag har precis fått hem stamtavlan till min kanin som jag köpt av en uppfödare, men nu när jag läst igenom stamtavlan så hittade jag ett fel, både farfar och morfar är samma kanin! är det nå fel med det eller är det okej?
Jag behöver snabbt svar så jag vet om jag skaffat mig ett dåligt avelsdjur…

det är helt ok, och det är inget fel på stamtavlan för det
You can't spell Bitchy without Itchy
#1: okej, är det vanligt att man gör så?
Nu känner man att man ställt en dum fråga, men har man aldrig haft kaniner med stamtavla tidigare så måste man fråga :)

ja det är vanligt att man gör en inavelsparning, kanske för att se om kaninerna bär på ngt dolt anlag eller likn
Prata med uppfödaren.
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
skriv till uppfödaren och fråga ifall att det är inavel, annars är de fel :)
Nathalie Månsén
_http://thecityhelditsbreath.blogspot.com
http://kaninmagazinet.se_
Till skillnad från oss människor är inavel inte så allvarligt på kaniner. Pratade med min uppfödare om det och det är helt okej att para kaninen inom samma familj men inte i för många släktled eller hur man ska säga. Att ha samma morfar som farfar är okej men inte om du skulle para din kanin med dess barnbarn t.ex. DÅ kan de få defekter. Men man får vara lite försiktig, uppfödarna har koll på vilka man kan och inte avla inom familjen i hur många generationer osv. Så det med andra ord inget konstigt att det är så🙂
/Gizzma
Everything has its beauty, it's up to you to see it!
#6 De får inte några defekter även om man skulle para ts inavlade kanin med dess barnbarn så till vida det inte redan ligger i generna. Ger en inavelsparning defekter så vet man att det är dåliga linjer, och det beror inte på inaveln i sig utan på att nära besläktade djur bär på liknande gener, både bra och dåliga. Finns det inga defekter i linjen så finns det inga defekter som kan komma upp oavsett hur mkt man inavlar.
Så ts, man ska INTE vara rädd om det finns besläktade djur i stamtavlan, tvärtom är det bra då man vet lite mer om vad som ligger bakom och vad man avlar på.
Ljustadalens kaningård
#7 Okej för några uppfödare jag har pratat med har sagt inavel går med blir det för mycket kan de få problem🤔
/Gizzma

#8 det stämmer att för mkt inavel är dåligt, men att para med barnbarnen skulle inte göra ngt iom att det är utblandat i andra linjer i 2 generationer
#9 Tog bara ett exempel Har ingen aning om exakt HUR långt man kan inavla😉
/Gizzma
#8 Ja det kan det bli, men det blir inga defekter. Det som kan hända är att djuren blir mindre, får sämre motstångdskraft mot sjukdomar och sämre fruktsamhet. Men detta gäller en långsiktig stark inavel i flera flera generationer.
Ljustadalens kaningård
Cesse hade samma av en i hans släkt som var båda av .
så du behöver inte oroa dig