torka nässlor?
jag har hört att man kan torka brännässlor på sommaren och spara dem till vintern, är detta sant? kan man ge torkade nässlor till kaninen? tacksam för svar!
med vänliga hälsningar Hanna & djuren
Jepp! Vi gör detta hela tiden och kaninerna älskar det ;) Passar dessutom perfekt som belöning. Dessutom väldigt nyttigt. Du kan ju blanda i lite i pelletsen också :P
http://pillasddv.weebly.com/
Tack så mkt! Ska börja torka på en gång :)
med vänliga hälsningar Hanna & djuren
Ja kaniner älskar torkade nässlor (är perfekt vitamintillskott också)
däremot har alla mins försök med att torka "kaninnässlor" misslyckats, antagligen gör jag för stora buntar, våra brukar då och då få "människonässlor" istället men förhoppningsvis går det bättre att torka dom i sommar.
l'm back
tlover:
Vad är det för skillnad på kaninnässlor och människonässlor? Trodde bara att det fanns en sort.
Kaninnässlor = långa nässlor som blivit fibriga
människonässlor = korta nässlor utan långa fibrer i.
människor vill inte gärna tugga så mkt som krävs för dom långa nässlorna men kaniner bryr sig inte och det är ju till och med bra med fibrig mat för dom så det är bara en smaksak.
(det tar mycket längre tid att samla korta nässlor därför vill jag gärna att kaninerna har egna)
l'm back
Tack för svar tlover.
Är det ok att använda nässlor som blommar? Har börjat plocka nu, därav frågan. Skulle ju underlätta lite om det är dessa nässlor som är "kaninnässor".
#6 vad jag vet så är det ok, sen när du har klippt av dom så kommer det ju komma upp nya spädare nässlor från samma ställe efter ett tag
l'm back
kan man torka dom näslorna med hängen på?
#8 jag har gjort det (och även ätit dom själv) jag tror näringsvärdet förändras lite men nässlor är ju alltid nyttiga, dom är också mycket mer fibriga i den "åldern" än tidigare även om dom är små.
l'm back
#8 Jag har faktiskt gjort nässelsoppa på sådana nässlor, man fick bara rensa bort de grövsta bladnerverna efter förvällning. Så jag tror inte en ninis skulle spotta i glaset direkt.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
så det spelar egentligen ingen roll vilka nässlor man tar?
så det spelar egentligen ingen roll vilka nässlor man tar?
#11 inte för kaniner (människor är ju mer kräsna) däremot kan vitamin och protein halten vara lägre senare på året men det är fortfarande en nyttig grönsak
l'm back
Enligt skogsskafferiet ska man dock INTE plocka nässlor som växer i skugga, nära gödselhagar eller på kvävegödslad mark, så det kan ju vara något att ha i minnet. 🙂
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor