Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 852 ggr
Idlil
0

Ultraljud

Hej, jag funderar på en sak. Min kaninhona har gått i 34 dagar nu och imorgon 35. Jag tycker attack har känt något sparka men det kan ju vara tarmljud. Sedan har det känts som det är ungar som ligger med ryggen emot. Förra gången hon blev parad så gick hon tom och då kändes det inte såhär för nu är hon hård. Jag funderar också på om det bara är 1-2 stycken ungar för då brukar dom ju komma senare. Men om dom inte kommer ska ja göra ett ultraljud ifall att det är döda ungar där inne?

Kramar & tassar från Ida, Toffee & Lakrits Hjärta

PrinzeZz
0

Ultraljudar gör man mig veterligen inte på kaniner, jag har röntgat när jag velat ta reda på om det finns några ungar.

Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010 Måne 
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |

Summerdogs
0

Kanske du ska vänta och se? Själv så skulle jag inte vilja stressa honan om hon är dräktig

Idlil
0

Nej, jag skulle inte göra det i onödan. Såklart att jag ska väntan men jag menar ifall att de inte kommer om någon vecka osv för vill inte att pm ungars är döda där inne och ger honan likförgiftnong och dör.

Summerdogs
0

När min hona fick ungar som vad dödfödda så kom dom någon dag senare

Idlil
0

#4 Okej.. Fast dom hade varit döda i magen ? Förstår du hur jag menar.

natha-mjau
0

#1 ultraljud kan man visst göra på kaniner.
När min kanin var sjuk och dem inte hittade fel trots röntgen och massa tester föreslog de ultraljud och operation men eftersom det var så illa ute valde jag att ta bort henne istället.
Så ultraljud gör man om det behövs, men det är rätt dyrt om jag förstått rätt och de väljer alltid röntgen först

Idlil
0

#6 ja, dyrt är det. Men jag är ju rädd ifall att hon har däda ungar och får likförgiftnong.. Men kanske ite så vanligt? :)

fossingen
0

Har också fått en stor dödfödd unge. Honan gick övertid och fick på dag 33-34.

Har hon inte fått något imorgon kanske du bör överväga en röntgen.

Idlil
0

#8 hon har inte fått idag.. Inne på dag 36 eller 37.. Men jag är fortfarande osäker på om hon verjkligen tog sig.

fossingen
0

#9 Ja, antingen är de dödfödda eller så tog inte parningen. Har hon boat eller så? Och på vilken dag?

Ljusta
0

#9 Har svårt att tro att det tog sig om hon så långt gången och mår bra (?). Eller är hon olik? Har hon gått upp i vikt? Tarmar kan kännas precis som ungar bland. Om det är ungar så borde de befinna sig långt långt ner nu, så långt ner på magen mot könet som du kan känna. Känns det som stora klumpar där?

Ljustadalens kaningård

Idlil
0

#9 Nej, men hon har bökat runt lite och så har hon grävt upp allt spån i sitt hus (trähuset alltså "sitthyllan") men det kan vara för det är så varmt här. Hon är på dag 37.. 

#10 Börjar också tro att det inte tog sig dock att det var 3 lyckade parningar.. :( Har inte vägt henne på ett tag men kan göra det hon känns ju tyngre och hon har fått en hård mage.. eller hårdare än vanligt. Nja, hon är ganska mjuk där.. Fast längre upp på vänster sida är det något hårt men kan det vara något organ?