Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 16618 ggr
batis
6

Inne eller ute?

Jag har hört att kaniner mår bäst av att sitta ute året runt. Det tror jag är riktigt. Men skall man inte ta in dom om det blir minus 20?

Mandysan
1

Om kaninen är van vid att vara ute dygnet om samt her skydd mot väder och vind tror inte jag att det är någon fara. Dock skulle jag lägga in lite halm i kaninens hus så att det blir lite extra varmt och gott:)

Tina-A
1

Håller med #1. Halm värmer gott, och har du en isolerad del i din utebur kan den sitta ute. Pälsen blir tjockare ju vanare den blir vid kylan, och när våren kommer fäller den pälsen. Blir det alldeles för kallt kan man såklart ta in kaninen, det är inte alltid den förstår att det ska sitta i den isolerade delen och då är detta inte alls bra. Att sitta ute i sådan kyla kan skada kaninen. Vill den inte gå in där det är varm borde du alltså ta in kaninen inomhus tills det blir lite varmare ute, men inget måste om kaninen tar hand om sig själv.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Tina-A
1

Jusste, att kaninen mår bättre av att sitta ute än inne är jag inte säker på. När kaninen är inne kanske man oftare är runt kaninen och kan ge den mer kärlek, men går man ut till den ofta kan den må lika bra av att sitta ute.

batis
0

Om man inte vill pyssla om sin kanin för att den sitter ute, då skall man nog inte ha något husdjur.

Tina-A
0

#4: Ja, precis. En kanin vill ha mat, vatten och omvårdnad även i spöregn och snöstorm. Klarar man inte av det kanske man ska ha den inne, får så vitt jag vet varken regnar det eller snöar inomhus Glad

Horsegirl
0

Jag har mina kaniner ute året runt. Kaniner klarar kyla bättre än värme. Däremot är det bra att ha en vattenskål på vintern i stället för vattenflaska men detta har jag inget problem med då jag använder vattenskål hela tiden :)

Du ska absolut inte ta in en kanin som suttit uten en halv vinter i 20 minus mer än en halvtimma. Den kan i så fall tappa sin varma goa vinterpäls och sätter du ut den igen så kan den förfrysa :(

Tina-A
0

Ja, vattnet kan frysa i vattenflaskan och det kan därför bli väldigt svårt för kaninen att dricka om "pluppen" längst fram i röret fastnat.

Zvintos
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag kan säga att jag personligen märkt att mina kaniner mår bäst av att bo utomhus!!
Hade 5 kaniner utomhus och 1 inomhus under vintern.
De som bodde ute var enormt mkt piggare och gladare än kaninen som bodde inne, han tyckte det var för varmt, så han låg mest och slöade. De ute sprang runt som galningar och hade jättekul, trots -20 grader. Lade in ett tjockt lager halm som de kunde bädda ner sig under och bygga tunnlar i om de ville. Glad

Kaninen mår inte dåligt av att sitta ute i -20 grader, då de faktiskt tål grader neråt -40 om de har tillräckligt med bomaterial.

Och vad gäller att det är jobbigt att ha kaniner ute, det kan jag inte påstå alls!
Visst, ibland kan det ta emot att gå ut och byta vatten i -20. Men det är sånt man får stå ut med, för man får otroligt mkt tillbaka utav dem. Plus att man kan ju faktiskt ta på sig rikligt med kläder när man ska ut.
På vintern tycker även kaninerna att det kan vara kul med en promenad i snön, speciellt om du frågar min Zvinto (se bild). Räcka ut tungan
 Vad kan vara roligare än att gräva tunnlar i snön (mer hållbart än halm)? Sen kan man ju också äta snön om man blir lite törstig under promenaden. Och gräva fram gamla buskar är ju skitkul!

Så jag förespråkar att man ska ha kaninerna ute om man kan (och vill iofs)!Skrattande

Zvintos
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är en till som tycker att det roligaste som finns är att gräva i snön!!Skrattande Fördelen med att de bor ute året om, är att de kan vara ute i snön mkt längre än en innekanin. Glad

Ispärlan
0

Jag tror att kaninerna mår bäst ute.

Min kanin bor inne, men är ute på dagarna i sitt galler på sommaren. Eftersom hon har aldrig bott ute på vintern och är 10 år så vill man inte börja ha henne ute.

Ispärlan
0

Ninni H, kan man ha kaninen ute på vinter och leka i snön om den är innekanin?

Zvintos
0

Ispärlan, en sådär 5-10 minuter brukar kunna gå bra. Men inte för länge, eftersom de inte har någon vinterpäls. Ett alternativ är ju att köpa/sy ett täcke till dem att ha på sig, så fryser de inte lika mkt iaf.

LinLin
0

Min tuss älskade att vara ute, även på vintern. En vinter var det -28 (ganska ovanligt här) och då fick hon vara i källaren över natten eftersom det skulle bli ännu kallare då. Det uppskattades inte! Hon slet runt och sönder allt i buren och blängde som sjutton på mig när jag skulle släppa ut henne dagen efter ^^

Horsegirl: Jag trodde vinterpälsen hade med ljuset att göra och inte hur varmt/kallt det är??

Talismana
0

Min kanin var ute hos förra ägaren, när den kom till mig var den ute på sommardagarna och inne på nätterna, hela vintrarna var den inne, nu har den bott ute hela sommaren och jag ska börja ta in den så den lär sig vara inne hela vintern igen.

amanda_
0

är det inte jobbigt att har en kanin ute?får den lika mk uppmärksamhet som en inne? hade min kanin ute innan men sen tog jag in han. visst han är ltei tröttatere men jag umgås mer med honom, han är med mej överallt. men självj´klart är det en fördel om man inte fr har en inne elr har många kaniner. har men glädje av ett djur som är ute hela tiden?ja vet itne.Fundersam

Noa-Nisse
2

#15… Klart att man har glädje av att ha sin kanin ute! det var faktiskt lite dumt sagt.. Det finns ju för och nackdelar med utekanin.. men det finns också för och nackdelar med innekanin.. så..

Medarbetare på Hundar.ifokus

Tina-A
0

#15: Om han får lika mycket uppmärksamhet när han står ute som inne beror ju på hur mycket tid du spenderar med din kanin. Vill du ge honom massor med uppmärksamhet och tid och kärlek så går man ut till kaninen och är med den. Man behöver ju inte låta kaninen vara utomhus hela tiden heller bara för att buren står ute. Man kan ju ha den inomhus i sitt rum några timmar eller på gräsmattan, sen låta den vila och sen gå tillbaka lite senare och pussas med den lite mer.

Det beror på vad du gör det hela till, det är upp till ägaren.. Vissa klarar inte att ha sin kanin ute för de "orkar" inte gå ut och bry sig vilket är synd (min syster är nästan ett sånt exempel) :P När Molle stod ute var det nästan bara jag som var med honom, nu är dom med varandra hela tiden när han står inne :P Det är upp till ägaren.

amanda_
0

nej jag menade inte att vara dum elr nåt!!! jag ville bara veta vad ni tyckte! ni får itne missförstår mej!kram

Noa-Nisse
0

#18 okej! man kan ju alltid missförstå varandra! kram!!Skrattande

Medarbetare på Hundar.ifokus

amanda_
0

jao heheRäcka ut tungan

men vad bruka ni göra med era knainer ute då???

kan man har kaniner i typ ett garage?

__iE
0

vi tog alltid in blixten om det va jätte kallt på vintern och på nyårsafton, imed att det smälls så mkt då, ville inte att han skulle få hjärtslag (hm, elr vad det heter..?)..

så vi tog då in han i en annan bur i garaget, funkade utmärkt :)
han brukade isf bara va där på antten, sen ut på dagen i sin vanliga bur, ibland va han där i ngt dygn..

amanda_
0

okej. så man akn ahr dom i garaget då?även om det inte är isolerat elr vad det nu heter?Flört

__iE
0

hm, är det ngn temperatur skillnad ute o inne i ert garage? är ju lite onödigt annars om han är där inne ;P
ska du isf ha kaninen i en bur inne i garaget?

amanda_
0

ja ja tänkte det? garaget ligger liksom mer intill huset lättare likosm. ehhe

Tina-A
0

Det är som bra är ju kanske att det inte snöar i garaget, hoppas jag? :P Så då blir inte höet eller bottenmaterialen blöt, om du inte har ex. plexiglas till väggar på vintern, där nät annars brukar sitta

Bella 2013
0

Hejsan

Vi har precis fått hem en Fransk vädur, 12 veckor, Tänkte ha den ute dygnet runt, med halm, kutterspån o hö i buren, och när det bli kallare ha henne som inne kanin tills våren kommer. Min fråga, när är det dags att ta in henne, hur kallt får det bli?  Är det fler som gör så här?

Mvh Catarina

[cindy2013]
0

Jag föredrar att ha kaninen inne istället för ute =)

Fridaaaa
0

#26 7 år gammal tråd.

När det skiljer ca 10 grader max mellan inne och ute, även nattetid, då kan du ta in henne.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.