Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 568 ggr
Muppen
0

JAG BEHÖVER HJÄLP!

asså, det är ju inte direkt akut som det kanske ser ut, men asså jag behöver ändå hjälp! Min kanin Amy är inte sig själv! Hon har blivit mindre rörlig och har inte ätit sin mat. Jag brukar alltid släppa henne lös på trädgården och låta henne skutta runt och leka med leksakerna men idag när jag satte ner henne så gjorde hon ingenting bara stod där och tittade på mig. Jag lät henne få springa ett tag och tittade ifall hon började röra på sig men nej, hon satt kvar kanske tog två-tre skutt. Jag har tagit upp henne i famnen och så, och då händer inte så mkt mer än att hon njuter av att bli klappad och ompysslad. Men när hon kom in i buren och skulle få mat och så, åt hon ingenting! Hennes pellets är helt orörd, även höet! Dricker gör hon, typ hela tiden. Hon åt inte äns sin favorit grönsak persilja. VET NI VAD DET SKULLE KUNNA VA FÖR FEL PÅ HENNE, FÖR HON ÄR INTE SIG SJÄLV ÄR HELT STILLA I BUREN! jag vet att jag ska kontakta veterinären, men mamma säger att vi ska vänta ngn dag, men vet ni ngt jag kan göra eller vet ni ngt mer så skriv. jag är jätte rädd o skitledsen.

Muppen
0

putt putt

twinnie
0

Min kanin var så. Han hade trumsjuka och dog tyvärr lite senare. Hur känns hon runt magen? Spänd?

Muppen
0

Tack för att du svara, jag ska gå och kolla

[Niike]
0

Kontakta vet. om du är osäker och rådfråga dem, eller åk dit så får de undersöka kaninen.

Muppen
0

jag brukar ju inte känna på hennes mage, men den känns en aningens liksom "fast" eller hur jag ska förklara det…

Muppen
0

#4 ska göra det… men mamma o pappa ligger o sover

twinnie
0

Är magen spänd bör du kontakta en veterinär så fort som möjligt!

Muppen
0

Så du menar att jag ska göra det nu? Vadå kan hon dö annars eller? Gråter

twinnie
0

Jag kan inte säga säkert vad felet är, men om hon inte äter eller bajsar och är spänd runt magen kan hon ha trumsjuka. Sålänge hon dricker ordentligt är det nog ingen fara. Men så fort du kan ska du helst kontakta en veterinär för säkerhetsskull!

Muppen
0

Jag förstår, Imorn ska jag kontakta en veterinär, hoppas hon klarar sig bara..

twinnie
0

Sålänge hon får i sig vätska ska det nog gå bra. Du kan också försöka "tvinga" henne att röra på sig lite!

Muppen
0

det ska jag försöka göra, tackar så himla mkt för allt!

Timotej
0

Hur går det med tösen?

Jag hade en kanin förra sommaren som betedde sig liknande - helt olik henne själv. Kom inte fram och hälsade, satt ihopkurad i ett hörn och ville inte röra sig, åt inte…

Jag gjorde:

1. böt på buren för att se om mina misstankar stämde, dvs att hon inte bajsade. Detta visade sig stämma + spänd mage och jag förstod därför att tösen fått akut förstoppnig.

2. Tvingade i henne parafinolja + vatten med en spruta i munnen. Sedan satt jag hela dagen och masserade hennes mage och tvångsmotionerade henne.

3. Över natten lät jag henne bo i köket för att hon skulle kunna röra sig, på morgonen hade hon lyckats pressa ut små, hårda bajskulor. Aldrig brukar man väl vara så lycklig över lite bajs :P

4. Gav henne honungsvatten för att ge henne lite energi (stackarn var helt slut).

RebeccaMelander
0

min kanin var så där för ett tag sedan .. hon hade blivit förstoppad i magen .. åk till en vetrinär på en gång .. så får du hjälp och hon kommer att klara sig ..

RebeccaMelander
0

jag åkte till vetrinären och hon fick massa saker för att hennes mage skulle komma igång .. efter två timmar i ett vetrinärs rum kom en liten stenhård bajsklutt .. tack vare medecinen hon fick så åk dit

[Nalle-]
0

Hoppas verkligen att din kanin blir bra!Är jätterädd får att min lilla kille ska få trumsjuka, så han har ätit blött gräs…

ciss
0

#16: Har du gett honom blött gräs för att du är rädd att han ska få trumsjuka? För du skrev ju "är rädd att han ska få trumsjuka så han har ätit blött gräs".

/ Cissi, medarbetare på Kanin
    www.frihetenskaniner.se

Vemsan
0

#16 det är inte så bra att ge kaninerna blött gräs.. :S

Hälsningar Vemsan

twinnie
0

Vad har det för betydelse om hon har gett sin kanin blött gräs? Det är Muppen's tråd och det är hon som vill ha hjälp, Håll inte på och avleda tråden så det blir bråk som vanligt!

Som tidigare nämnt är Parafinolja riktigt bra mot förstoppning, om det visar sig att det är det hon har. Men har hon trumsjuka kan man ge henne en tesked kumminte i halvtimmen. Tvångsmotion och massering är också super :)