Långa klor.
HJÄLP!
Jag passar en kanin medan ägarna är på semester och jag har upptäckt att hans klor inte ser så bra ut. De är alldeles för långa och böjda! Jag är rädd att han kommer bryta av dem.
Jag har ingen som helst vana med kaniner, men jag känner att jag inte kan lämna honom så där! Har pratat med ägarna och deras ursäkt är "vi har helt enkelt inte vågat"
HJÄLP! VAD SKA JAG GÖRA?
Han är väldigt skygg, men under tiden jag har tagit hand om honom börjar han låta mig klappa honom och han sitter nu helt lugnt i mitt knä utan att darra av skräck.
Det finns inget så underbart som att ha ett litet djur i knät
Kan du ej klippa klorna så ta kaninen till en djuraffär(arkenzoo hjälper nybörjare med kloklipp :)) eller en veterinär. Ge sedan kvitto till ägarna så då får ersättning för det och be dem få kaninens klor klippta oftare! Klor som inte klipps kan orsaka brutna tår, m.m och orsakar smärta för kaninen. Blir så j*vla sur på människor som inte kan ta hand om sina djur! Stackars kanin! :c
Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning | Youtube
Du får helt enkelt klipppa klorna. Jag skulle göra det genom att du håller i honom och klappar honom i famnen medan någon annan klipper hans klor. Dvs att han inte ligger på rygg utan är i din famn som vanligt, fast du sitter ner på en stol. Sedan får du prata med ägarna och säga att det är jätteviktigt att klorna klipps regelbundet annars får se problem som den här kaninen säkert har, ont. Lycka till!
Ev kan du linda in kroppen i en handuk o ev täcka ögonen, kan gör så att han håller sej lugn. Ta fram en tass i taget o klipp varje klo. Kan vara bra vara 2 personer😉 Lycka till
Det där är djurplågeri. De borde inte få ha kanin om de inte kan ta hand om den.
Som nybörjare och utan kaninvana rekommenderar jag dig inte att klippa klorna själva när de ser ut så där. Det stämmer att vissa djuraffärer klipper klor, men det är inte säkert att de vill ta något som ser så där illa ut. Då är det veterinär som gäller. Eller om du känner någon som har mer kaninvana och kan hjälpa dig.
På hillevill.wordpress.com hittar du fina bilder och roliga äventyr
Håller med #4
När klorna är så vanvårdade är det bäst att någon erfaren hjälper till. Kanske finns någon kaninvan person här på Kif som bor nära dig och kan tänka sig att hjälpa till? Annars veterinär.
Det är väldigt viktigt att du pratar med ägarna sen och förklarar att klorna måste klippas regelbundet. Att låta dem bli så långa är inte ok, kaninen lider av det.
Verkligen tur att du såg det! Du verkar mycket klokare än ägarna :)
Men usch! Åk till veterinär och klipp dem, skicka fakturan till ägaren :)
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
#4 #6 Det behövs ingen veterinär för att klippa klor, vilket nonsens!
Ts: var bor du? Jag kan hjälpa dig om du bor nära.
Annars åk till en djuraffär, de kan säkert hjälpa till dig.
Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur
Såg att du har marsvin, då har du väl vana av att klippa klor? Gör som #3 skrev o linda in han i en handduk och klipp av dem. Det är inte hela världen om man råkar klippa i pulpan.
Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
om man råkar klippa in i en pulpa finns det ju också blodstopp att köpa, vi har det men har aldrig behövt använda det (men det känns skönt att ha).
Spara kvittot däremot så att ägaren kan betala.
l'm back
Stackars kanin!
Om du inte är van vid kaniner kan din mamma eller pappa hjälpa dig att klippa klorna. Eller kan du gå till djuraffären och klippa klorna det kostar Ca 100 kr.🙂
#9 totalt onödigt!! går att använda mjöl eller potatismjöl
#7 Du behöver inte vara otrevlig. Tänkte mer att det inte är mer än rätt att ägarna ska få betala en slant för att ha misskött den stackars ninen (vet dock inte vad det kostar jämfört med hos en djuraffär ^^)
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
#11 det är för att vi som har kaniner ska känna sig lugnare och säkrare.
är den som klipper lugn är kaninen betydligt lugnare.
sen skulle jag inte använda mjöl på ett sår som jag har och då kommer jag inte använda det på en kanin heller.
helldre att jag har lite färdigkokt örtte som stoppar blödningar (jag vet några såna) om jag inte har blodstopp som jag har köpt.
l'm back
#12 Vadå otrevlig? ..
#13 Förstår inte riktigt det du skrivit?
Potatismjöl är allmänt känt att använda som blodstopp… Blodstoppspulvet som har järnsulfat som blodstopp, är något som tillverkats för att tjäna pengar, varför använda det istället för vanligt potatismjöl som ändå oftast har hemma och som är betydligt billigare.
Skulle du hälla blodstoppspulver i ett sår? xD
#14 vi blir lugnare av att ha "nått" även om vi inte har behövt använda det.
blir vi lugnare så blir kaninen lugnare = ännu mindre risk för att klippa i pulpan
Du får väl använda potatismjöl om du vill (som inte kan vara så känt för jag känner inte till det och jag gillar huskurer och dyl) men jag tycker inte att det är dyrt för att känna sig säker (särskilt eftersom det inte går åt)
oddsen att jag får ett litet rikligt blödande sår och är närmast lagårn är inte så stort men skulle jag det så skulle jag väl det. men i dom flesta fallen så finns det nog bättre sätt för just den situationen.
l'm back
Om den är jätte skygg linda in den i en handduk och klipp sedan men om du lyckas få den på rygg är nog de lättaste sättet och du kan lugna den genom att täcka för ögonen med hjälp av handen.
Har du klippt klor innan? om inte så var försiktig att du inte klipper i pulpan, inget kaninen dör av men de kan göra ont och blöda en del.
Veterinär/ djuraffär behövs inte men om du känner att du verkligen inte kan göra de själv så kan du ta den dit.
#7 TS skriver att hon inte har någon som helst kaninvana, klorna är väldigt långa och kaninen är skygg. Jag tycker det låter som en situation då TS behöver hjälp av en erfaren person. Men hon gör naturligtvis som hon vill :)
#7 Jag bor i Uppland och är marsvinsvan
Nu är klorna klippta och han mår bra!😃
#19 så bra! :)
Ang. potatismjöl/blodstopp etc. Jag har också hört om potatismjöl, men det har inte funkat så bra nr jag testat det.
Alun på apotek säljs som blodstoppande. Finns även på ica för 7kr påsen ;)
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.