Klippning.
Jag klippte för en tid sen min kanins klor för första gången, förut har dem inte vart långa men nu har dem vuxit så jag klippte lite.
Jag har inte erfarenhet om sånna här saker, så jag undrar om jag bara kan klippa av det vassaste på kanten istället för att klippa jättemycket?
Jag klipper klorna själv, utan att ha hjälp av någon annan. Om det nu har någon betydelse.
Nej, egentligen inte. Det kommer göra att pulpan växer och klorna likaså. Klipper du alltså lite, lite i klon kommer det börja blöda eftersom puplan vuxit så mycket.
Sämst på att förklara ^^
Det bästa är iaf om du kan klippa så nära pulpan som möjligt, någon/några milimeter ifrån bara.
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Jag klippar bara av toppen av klon :)

Jag klipper ofta och lite/mycket beroende på hur mycket klora växt! Buffen bor ju inomhus så de slits ju inte ett dugg på honom!
Men det är nog bättre så som Tina säger att klippa lite mer för annars så växer sig bara pulpan längre och längre ner i klon vilket medför att även om du klipper så blir klon längre hela tiden för att du inte kan klippa av den ordentligt, utan småtoppar bara på det som ändå ligger utanför pulpan. Usch, inge bra på att förklara jag heller!
Jag klipper så långt ner man kan , då tar det längre tid innan dom växer ut igen och då kan han inte klösa mig lika snabbt ,. Han sprattlar ibland men han håller på sluta med det :) är så stolt över honom ;D Han vet att om han sprattlar när jag ska ta upp han så får han skäll och om han sprattlar när jag ska sätta ner han så sätter jag inte ner han före han slutar.
Jag gillar inte heller att klippa klor, men då gör jag så att jag klipper en gång i veckan /varannan vecka och då klipper jag bara topparna. Sen sliter kaninerna klorna en del åsså ;P
Vår kanin har fått klorna klippta en gång, förra sommaren & den tjejen skulle lära mig hur jag ska göra, men hon dök aldrig upp.
Att klippa kattklor eller hundklor har inte varit några prblem, men Snuttan blir toksprattlig & jag är så rädd att hon ska göra illa ryggen & så. Jag har släppt henne varje gång, för direkt hon sprattlar & har sig, så blir jag nervös…
Nu är dom jättelånga & när min dotter skulle ut med kaninen i sele såg vi hur långa de blivit,men jag vågade inte klippa för jag såg inte ens pulpan… HUr ser man lättast pulpan? Några tips? på skonsam & snabbt klippning?
#6 Har kaninen ljusa (vita) klor, syns pulpan lätt. Det är mörkare där den är. Har kaninen mörka klor blir det lite svårare. Min Fia har mörka klor, men jag klipper en liten bit i taget. Det funkar faktigst bra. Sen vet jag ungefär hur mycket jag ska klippa på resten av klorna. Förut hjälpte mamma mig med klippningen eftersom det var svårt att göra det själv. Nu gör jag det själv, och lindar in kaninen i en handduk så den inte kan sprattla (funkar utmärkt!) och lägger den på rygg i mitt knä. Sen är det bara att ta fram framtassarna och klippa de klorna, sen tar man fram baktassarna och klipper . Lite svårt att förklara menmen .. hoppas du fattar:)
Ahh, men så gjorde en kompis med sina katter :)
Min mamma sa idag att hon klippt klor på hundar som haft mkt långa klor & att hon då klippt en bit varje vecka & att den utväxta pulpan då dragit sig till baka.. Kan det stämma?

#8: Det stämmer.
/ Cissi, medarbetare på Kanin
www.frihetenskaniner.se

Men min kanin har väldigt mörka klor, s¨jag ser kanppt pulpan!
Hur ska jag då göra?
#10 Jag tror du får göra som jag ska göra, klippa en liten bit varje vecka, tills klorna är lagom långa :)
Vår kanin har både ljusa & mörka klor, så jag får klippa lite på känn antar jag. Ska ha potatismjöl att lägga på, om jag har sån otur & klipper så hon blöder, men jag har svårt att tro att pulpan ska vara nästan framme vid klons slut.

#11 Okej, tack för hjälpen. :)