Utebur och inredning, hantering
Jag behöver hjälp….vi har tagit över 2 kaniner efter en som misskötte de och vi är inte alls vana eller kunniga kaninpersoner, vi är dock väldigt djurvän! Buren vi fick med är för liten och ska bygga en ny, vi behöver all tips? och råd vi kan få av er som läser. Bur strl vet jag men hur stor ska deras hus vara? Jag tror de vill ligga ihop. Hur stor ska öppningen vara, ska det vara flera öppningar? Om de ska ha matplats ovanpå hur högt till taket ska de ha? Ska det vara dubbel av matskål, vattenflaska etc? De är inga dvärgkaniner, mer kan jag inte säga om ras etc. Hur ska vi aktivera dem ? De vill inte gärna sitta i famn, hur tränar man det? Tack på förhand!
foto på dem? så kan man se ungefär hur stora de är och ras kanske någon här kan se.
Dvärgkaniner, ja. Dvärgvädur, renrasig eller korsning med mycket dvärgvädur i säger jag. Har man två kaniner ihop kräver de stor yta och helst två hus, flaskor och häckar, gärna en i var ände av buren så risken för bråk minskar. Några matskålar behövs inte om de bör i en vnterbur, det ger bara extra aktiverinh att leta maten. Selpromenader, släppa ut dem i Hage och Kaninhoppning är lite fysisk aktivitet. Hjärngympa i form av godisleksaker med lock tex och klickerträning om du är intresserad utav lite tricks också :)
Ok så de är dvärgkaniner! Tack, dessa tjejer är väldigt förtjusta i buren och de ligger nära varandra hela tiden, de rör sig nästan inte utan varandra, man vet inte vad varit med om, vi har haft dem i 1 vecka nu. Så jag tänkte bygga ett hus åt dem ihop, hur stor ska den vara, tar gärna emot tips?! De är inte lätta att hålla eller klappa, de springer iväg å gömmer sig, tar gärna emot tips? på hur vi ska hantera dem. Eller det kanske bara är att ha tålamod?
#4 De tillhör gruppen dvärgkaniner ja, eftersom de väger under 3 kg (ser det ut som?).
Men ser ut att vara dvärgvädurkorsning eller dvärgvädur 🙂
Du behöver ha flera olika hus och gömställen, så de kan välja om de vill ligga ihop eller vara var och en försig.
Hade haft en bur som är minst 2kvm till 2kaniner.
Så: mycket gömställen, stor yta.
Tålamod när det kommer till tamhet. Sitta med dem i Hage t.ex
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.