Tips för kaningård!
Hej hej!
Nu har vi satt igång med vårat kaningårdsbygge! Någon som har gjort detta tidigare och har lite tips? att dela med sig av?
Gården kommer vara ca 2x6 meter mot ena husväggen. Vi har grävt upp marken ca 2-3 dm där vi tänkt ha nät och fylla igen så att dom kan gräva en bit ner. Den kommer vara ca 2 meter hög så att man kan stå upp i den och ha lutande plasttak som går ut en bit så regn rinner av. Vi hade tänkt köra hönsnät runt om, kan det vara nåt?
Tanken är att vi ska såga av benen på en gammal utebur och ställa in så att dom kan hoppa in och vila och ta skydd. Någon som har mer inredningstips ? Hade också tänkt få in typ en stubbe med lite rötter kvar och någon typ av rör och så och lite fler småhus. tips? på vad man kan använda eller kanske göra själv utan att köpa dyrt i djuraffär?
Sen är min nästa fundering, kaninerna som skall bo där är en hane och en hona. Båda okastrerade men det görs ju självklart innan dom flyttar ihop, iaf hanen. Finns det risk att han ändå kommer vara på henne? Dom funkar bra ihop annars, och han är inte jätte mycket på henne när vi släppt dom på tomten.
I want to take time to remember, cause I always make time to forget. When it usually ends in disaster, I know it's not over yet.
Jag skulle inte ta hönsnät, lätt för kaninerna att ta sig ut och rovdjur in. Byt till något kraftigare (dock dyrare) minknät tex.
/Kram Jennifer
Åh vad fint det låter!
Tycker också att du ska köra på något ordentligare nät! Och tänk på att, i och med att kaniner har så staka bakben att ha många högre saker de kan hoppa upp på!
Sedan tycker jag att du ska ha båda kaninerna kastrerade så får du bort det beteendet från båda två!
Tack för tipset! Då blir det till att kolla efter ett lite ordentligare nät, vill varken ha rymlingar eller ovälkomna gäster! ;)
Angående det att att ha lite högre saker, vi hade en tanke på att sätta som lite olika hyllplan nästan, på husväggen i olika höjder som dom kan hoppa upp på, skulle det kunna vara något? Och vad skulle kunna vara ett bra material? Känns som att trä kanske blir lite halt om det blir fuktigt, fast man kanske kan häfta på fleece eller något?
Och så tänkte vi få in någon större sten och snickra ihop något dom kan hoppa upp på :)
I want to take time to remember, cause I always make time to forget. When it usually ends in disaster, I know it's not over yet.
#3 Olika hyllplan låter bra! :) Bara ni inte sätter för högt så att dom kan trilla från högsta och bryta benen, men det förstår du nog själv också. Ta trä och häfta en gammal skomatta ovanpå! :)
Mvh. Ida Lundahl
www.idalundahl.com / www.ovarpskaniner.weebly.com
Ja me n det låter toppen! Ha hyllplanen som en trappa ty, så att de liksom inte kan trilla. Om du inte vill ha tyg ute som det kan växa massa bakterier om de blir blött och inte hinner torka kan du ju alltid ha typ plywood eller något liknande icke-halkigt material! Lycka till!
Det enda jag vill tillägga: Fäst nätet (förslagsvis galvat fyrkantsnät - lättare att hitta än minknät) ordentligt med skruv och brickor - inte med stift eller liknande - det blir för vekt och lätt för rovdjur att forcera. Det är bättre att göra det ordentligt från början än att tvingas genomgå en förlust.
Placera något av kaninhusen så att ingången är vänt mot väggen, så att kaninen kan gömma sig därinne helt utom synhåll om ett rovdjur skulle komma förbi och sitta utanför hagen och "hetsa". Kaninen känner sig då också tryggare om den slipper se djuret.
Ett annat kul tips: En vajer som löper just under taket där ni kan fästa upphängningsbara leksaker, som t.ex gallerboll med foder i, en ampelkruka med färska örter som dinglar ner, osv.🙂
Nät-tips: Biltema. Putsnät - 500kr för 25m, 1m högt :)
Fäst med brickor som #6 sa eller ännu hellre - kläm fast det med skruv och tunna brädor.
Stenar, kraftiga grenar etc kan bli roliga leksaker :)
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
#6 Märlor/krampor/U-spik går också bra 🙂
Det låter jättebra! Vi har något liknande men inte lika stor. Vår Hage är ca 2,5 x 3,5 m och 1,8 m i höjd med ett stort hus inuti på ca 170 x 70 cm. Vi har nät runtom, i botten och i taket. Vi har dock inte grävt ner nätet, det hanns inte med när gården byggdes, utan har istället fyllt på med jord i efterhand.
Som inredning har vi lite pallar, en gammal stubbe med rötter och annat. Inredningen byts lite då och då för omväxlingsskull. Det med hyllplan låter jättebra :)
Det enda jag är missnöjd över med den är att jag skulle velat att den var dubbelt så stor men det har ni ju redan löst. Och som andra sagt, svetsat fyrkantsnät/putsnät är bäst, det finns billigt på tex biltema eller jula. Ibland kan man hitta på ÖoB också. Granngården har också nät men till ett ganska saftigt pris.
Det är svårt att ge bort vänlighet.
Den kommer hela tiden tillbaka till dig.
www.hoppfullt.blogg.se
#8: Jag gillar inte märlor. De är förhållandevis svåra att få fast (har testat, det slant lätt så jag hamrade mej på fingrarna, aj aj) och kan vara svåra att få bort om de sitter djupt, om man någon gång behöver montera ner buren.
Det känns också säkrare med skruv, eftersom de gängas fast i träet. Med märla slår man ju in två "raka" hål, vilket betyder att märlan också kan åka ut samma väg med tillräckligt mkt tryck om den är illa ispikad - eller lossa om träet sväller och sväller av allteftersom vädret påverkar…
Nä, jag föredrar som sagt skruv och brickor, eller listspalt som #7 sa. Men virke är dyrt, så det kan bli billigare med skruv och brickor😎
Märlor har fungerat jättebra för oss i alla år. Jag tycker inte de är så svåra att få i och nätet går sönder innan man får ur märlan. :)
Det är svårt att ge bort vänlighet.
Den kommer hela tiden tillbaka till dig.
www.hoppfullt.blogg.se

Hur har det gått, finns det någon bild tillgänglig? 👋