Är dem på G?
Nu startar jag en ny tråd ang. Candys bäbisar. Eftersom det blir min första kull så har jag lite frågor :)
1. Först och främst vill jag fråga lite om hennes beteende. Här kommer en liten "dagbok" om hur hon varit dem senaste dagarna:
Torsdag - Varmt ute, väldigt slö. Legat och sovit hela dagen. Ätit och druckigt bra. Fått morot, tomat, äpple, bana + broocoli
Fredag - Inte kallt/varmt ute. Orolig, går omkring i buren, vilar med mellanrum och äter/dricker mer. Fått morot + broccoli
Lördag - Inte kallt/varmt ute. Slö hela morgonen, lite orolig senare på dagen, men inte lika mkt som i fredags. Äter/dricker mkt. Har fått lite morot.
Det är alltså hur hon har bettet sig. Hur tycker ni det verkar? Tror ni hon får några bebisar snart? Idag (lördag) är hon på dag 29.
2. Hur vanligt är det att man kan känna ungar? Jag kände på hennes mage i torsdags och tyckte jag kände en unge, men det kan ju varit inbillning. Min syster tyckte hon kände två, men somsagt, kan vara inbillning. Hur vanligt är det att man lyckas känna ungar när man är "nybörjare"? Kände även lite idag och då tyckte jag inte att jag kunde känna något.
3. Med tanke på att hon är lite slö, finns det något jag kan ge henne för att "pigga upp" henne, så hon får energi? Det lär hon ju behöva om hon ska föda några bäbisar.
4. Vad tycker ni är viktigt att ha hemma när en kanin föder?
5. Vilket är det mest smärtfria sättet att avliva en unge på? Tänkte då främst om den var allvarligt missbildad, då vill jag förkorta dens lidande..
Hoppas ni svarar på frågorna :) Det räcker med att bara svara på typ en eller två, men svara gärna på så många som möjligt.
Bifogar en bild på Candys mage när hon var på dag 27.
Nu kanske jag hoppar över dina frågor lite, men jag har ju inte haft någon dräktig hona så jag vet inte ;)
Men, om du ser att hon börjar få värkar fast det inte händer något, alltså att hon inte föder trots värkarna så kan det vara bra att låta henne röra på sig för att få igång "födseln", bara en kort stund. Jag har nämligen hört att det ska vara bra :)
Jag tycker varej fall det verkar som ungar är på G :) Det är nog att vänta och se.
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com
Just nuJust nu ligger hon bara och vilar, men det skiftar. Tycker ni jag ska låta henne springa en stnud? Hon har ju inte varit ute på en vecka nämligen.
Nu har hon fått springa i ca 15-20 minuter, under övervakning. Hon sträckte lite på sig, och var mer nyfiken på omgivnignen. Men hon rörde ju på sig iaf, så vi får se.
Ska ladda upp lite bilder jag tog, visar sen..
#4: I know, men hon har en ganska stor bur åsså, 160*60 ^^ Det är ju stort för en liten kanin som henne, men iaf, Motion är viktigt.. ;)

*Håller tummarna* :)
Har det kommit några ungar än? Jag väntar själv på en kull! Lycka till!