Pellets frågor
Hej!
Ska få hem min lilla dvärgvädur om ca 1 vecka och jag känner mig helt lost på pellets.
Har sökt runt lite här på KiF, men känner att jag inte får någon klarhet i vilket märke jag vill/ska ha.
Just nu äter den Rabbfor och så som jag har uppfattat så finns det bättre märken?
Har läst lite om Oxbow och verkar som att många är nöjda med det? Och att de även har speciellt till yngre och växande kaninen, har jag fattat rätt då?
Och om jag väljer att inte köra på rabbfor, hur gör man i övergången. För vill inte byta rakt av för det kan aldrig bli bra.
Har inte haft kanin på 10år och det är mycket som har ändrats sen dess kan jag lova :P Så vill att allt ska bli rätt nu :)
Tacksam för svar :)
Oxbow är jättebra!! De har som du säger för yngre (Young rabbits) och för vuxna (Adult). Om du tycker det är dyrt så rekomenderar jag cuni Complete. Du kan be att få övergångsfoder och sedan blandar du i några bitar av ditt foder i taget. Lycka till! :-)
Hälsningar,
Ninni :-)
#1 Tack för supersnabbt svar :)
Okej men då kanske jag ska kika lite på cuni complete också, är ju kanske inte gjord av pengar ;)
#2 Jag köper Cuni Complete i 8 kg säckar, grymt prisvärt och minerna älskar den!
Hahahahahahahahahaha- FUCK YOU
Köper också 8kg. Ca 350kr med frakt på zooplus.dk! :-)
Hälsningar,
Man brukar få med ett kilo övergångsfoder oftast. Ge lika mycket av pelletsen som kaninen är van vid ur påsen du får/fick med i några dagar så stressas inte magen i onödan över flytten och foderbyte samtidigt.
När det gått någon dag börjar du lägga ned lika mycket av pelletsen du vill byta till som du tar ur påsen. Fortsätt så tills det bara är den nya pelletsen i påsen 🙂
Oxbow bättre än Rabbfor? Allt är relativt…
Allt beror på Vilken ras? av kanin du har, vad du ska använda den till, samt vad du har för hö. Oxbow till en pälskanin, i kombination med ett proteinfattigt hö, vore katastrof.
Rabbfor till en Dvärgvädur, i kombination med ett proteinrikt hö likaså.
För mina kaniner är Oxbow för klent.
Sen så tycker jag personligen att det är idiotiskt att sitta och importera pelleterat hö från USA… Men det är jag det.
#7 Kommer få köpa hö från en bonde så det är ju ett väldigt bra hö tippar jag på. Ganska proteinrikt med andra ord, så då kanske rabbfor vore tokigt då det är just dvv jag ska ha.
Åh gud vilken djungel! :P
Men EDEL då? Någon som har någon erfarenhet av detta foder? :P
#8 Hö från olika bönder varierar enormt i näringsinnehåll, köp analyserat om det är möjligt!
Varför är det en katastrof att ha nyttigt hö i kombination med nyttig pellets? Det låter ju lite som att det är katastrof att själv äta grönsaker tillsammans med en nyttig maträtt??
Hälsningar,
#10 Hon jag ska köpa det av slår det själv och har även till sina hästar :) Det är inget fel på det. :)
Ett bra pellets/torrfoder ska ha:
- MINST 18% fibrer, gärna mer, kan inte bli för mycket
- Inga konstgjorda tillsatser så lång det är möjligt
- Inget korn, majs eller liknande, enbart örter/växter/grönsaker. Absolut inga "gnagarblandningar" alltså.
Edel har bara 14% fibrer så det är inte bra.
Det bästa fodret jag hittat är JR Farm Grainless Complete dvärgkanin. Finns på zooplus: http://www.zooplus.se/shop/gnagare_smadjur/foder_gnagare_smadjur/kaninfoder/jr_farm/279025
#12 Dock kan det variera från år till år, med kvalité, näring osv 🙂
Alltid intressant om man kan analysera det.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#11 Därför att ett pellets kompletterar höet. Om höet har till exempel högt i protein och man ger Rabbfor som också har högt protein så kan det resultera i kaniner som får alldeles för hög giva av protein och blir feta. Därför är det alltid bäst att ha ett analyserat hö så man vet vad man ska komplettera med. I och med att kaniner i Sverige utfodras med så mycket hö (dvs fibrer) så tycker inte jag att man ska stirra sig blind på fiber/växttrådhalten. I Usa (där Oxbow kommer från) ger de nästan inget hö alls och då är växttråden väldigt viktig av förklarliga skäl.
Ljustadalens kaningård
Alltså uppfödaren kör ju på rabbfor och hon har aldrig haft några problem, så självklart skulle det ju vara smidigast att köra på samma för att "slippa" övergången.
Jag kanske kan köra på det nu och sen om jag märker att han blir för stor/fet så får jag hantera det då?
#16 Jag hade haft bra koll, och ser du att han börjar bli lite rund, så minska direkt, så att han inte hinner bli fet.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#17 Kommer absolut hålla stenkoll, nåt jag är noga med är det att ha bra hull på mina djur :)