Skygga kaniner
Hejsan. Jag har två kaniner som är ute på sommaren och inne på vintern (vi tar ut/in dom i tid ofc) men jag har märkt att det är jätteskygga på sommaren! De har en jättestor utebur som många misstar för en hundgård och där har de sina burar och lite andra grejer de leker med. Vi var tvungna att sätta när i botten så de började gräva under buren.
På vintern/ lite av våren och hösten tar jag ut de varje gång jag är hemma och de skuttar runt och sitter på mig och slickar på mig och busar, men på sommaren för man inte ens ta i dem! De är ganska handskygga och vill inte att man håller i dom så länge man inte sitter på golvet och har de i knät.
Jag kan tillägga att mina föräldrar är skilda och det hände när jag haft kaninerna ett tag. Jag är hos mamma (där jag har kaninerna) Varannan vecka och på sommaren är det typ fyra veckor emellan och då tar mamma hand om kaninerna men jag åker och är med kaninerna MINST en gång i veckan om jag har tid, jag gör väldigt mycket nu på sommaren.
Varför tror ni de håller på såhär? Jag ska försöka vara mycket mer hos de nu när jag inte är där kan jag också tillägga.
//doge
I och med att du är så lite med dem under somrarna kan nog felet ligga där. Vad gör din mamma? ger hon bara dem mat och städar burarna eller umgås hon med dem någonting? Har dem i sele, sitter och gosar med del eller så? Har de ingen direkt kontakt med människor varje dag i längre perioder kan de nog bli lite reserverade.
Så jag tycker du ska överväga att ta med dem till din pappa då du är borta i fyra veckor i streck åtminstone. Och kanske även varannan vecka? Vet dock inte hur känsliga kaniner är att flytta så ofta? Annars får du nog be din mamma, eller en kompis, vara hos dem lite oftare då du inte kan?
http://pillasddv.weebly.com/
#1 Tyvärr ger hon de bara mat och städar :/ Men de är ju handskygga så de är svåra att fånga.. Hos pappa kan jag inte ha de eftersom att buren är platsbyggd (vi har byggt den själva) så att säga och i stort sett omöjlig att flytta.. Då måste vi köpa en ny som är mindre. Ska försöka be mamma att vara hos de mer. Jag ska börja gå med de i koppel så snart jag kan komma dit igen.
//doge
Kan du inte cykla/gå/ta bussen till din mamma några ggr i veckan du är hos din pappa och gå ut med dem i sele/rasta dem/kela med dem osv… ?
HAHAHAHAHAHA…..
Jag cyklade dit igår, hon bor ca fem min bort så långt är det inte men det är inte alltid jag kan lägga ner typ fyra-fem timmar på att vara där, det är väl ungefär så lång tid jag skulle vilja vara med de jämt..
//doge
Vill du ha tama och glada kaniner får du nog lägga den tiden. Eller åtminstone vara där en timme om dagen. Bur du så nära så borde inte det vara några problem. Annars kanske du ska överväga lite varför du har kaninerna? Kaniner är ingenting man bara tar hand om varannan vecka. Min ena kanin bodde hos en ägare som endast gav henne mat och städade då och då. Denna kaninen är helt förstörd. Hon är så otrygg och reagerar på all oväntad beröring. Jag får jobba jättemycket med att hon ska bli kanin igen. Så ifall du inte umgås mer med dina kaniner så kan du nog förvänta dig att dina kaniner kommer bli värre än vad de är idag. Tyvärr.
http://pillasddv.weebly.com/