Personligheter?
Jag har börjat fundera på vilka raser jag vill ha nästa gång jag skaffar kanin och har kollat på fakta och så men det står inte mycket alls om personligheterna tycker jag.
Så jag undrar om någon av er har dom här raserna och hur era kaniner är?
Just nu har jag en hane som är blandning med lejonhuvad och dvärgkanin och han är helt underbar, så sjukt snäll, lugn och nyfiken.
Så skulle verkligen vilja ha en lejonhuvad igen sen.
Och jag har haft en engelsk scheck men hon var lite rädd av sig verkade det som, hade henne bara i ett halvår för hon dog tyvärr. Men hon var ändå väldigt snäll och lugn.
Så ja jag vet inte riktigt hur scheck är. Men hon hade en helt underbar päls och var väldigt fin, så scheck skulle jag nog vilja ha igen också.
Rex verkar vara väldigt snälla och nyfikna, har läst lite om andra som har rex och skulle verkligen vilja ha en rex.
Hur är det med angora, är det väldigt jobbigt med pälsen eller är det inte så svårt? För jag tycker om att pyssla om med djuren och sådär så jag tycker det låter roligt med en angora men vet ju inte hur dom är som husdjur liksom.
Tack för svar =)
Angora är ett produktionsdjur, så de är inte avlade direkt för sällskap. Många sällskapskaninägare tycker de är mer tråkiga än sällskapskaniner.
Mitt tips? är att inte skaffa angora om du inte är intresserad av att spinna ullen.
Får du ett bra exemplar av angora så kräver de bara klippning, dock tål de ingen väta alls (pälsen filtar sig) och ska allra helst vara utomhus för att ullen ska utveckla sig bra.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
jaha ok, då ska jag inte skaffa angora. Bra att veta =)
Kan tipsa om "min ras" Lejonhuvad kanin. Liten, luddig utan att behöva klippas och väldigt trevlig sällskapskanin, brukar sälja ungar till barnfamiljer som vill ha en lugn och snäll kelkanin(sen finns det vissa som min ena hona, lite 'explosiv' av sig. Sprängfull med bus och energi :D) Har aldrig hört talas om en elak lejonhuvad, så gott som alla jag mött har ett hjärta av guld, endast någon enstaka har varit lite tillbakadragen.
Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning | Youtube
Jag har en Lejonhuvad hemma, hon var riktigt aggressiv när hon kom så det finns sådana med.. ;) Men nu har hon blivit snällare och pälsen tycker jag inte är några problem att ta hand om iaf =)
Annars är Holländsk kanin väldigt speciell, rekommenderar alltid barnfamiljer holländsk kanin när de frågar mig: vilken kanin är bäst? Super kelig, mina gillar att hoppa om man är intresserad av det och i princip vem som helst kan hantera dem :)
-----
Kan avslöja att jag har i princip samma kaninsmak som dig! Har alltid velat haft en Scheck och rex! Vet tyvärr inte hur de är i beteende då jag bara har holländska o hoppkorsningar men skulle också vilja veta :)
Med vänlig hälsning, Linda Meijer, Ztrawberries Kaningård ♥
Vad för dvärgkanin mer än lejonhuvad kanin är det i honom TS? 🙂
Jag älskar dvärgvädur i olika pälstyper.
Men dvärgvädur rex är väldigt livliga och envisa, så rekommenderar mer dvärgvädur eller lejonhuvad dvärgvädur om man söker lite lugnare (finns såklart pigga där med, men överlag tycker jag att de är lugnare) 🙂
Angora måste rakas/trimmas/klippas var 3-4 månad. Lever i regel inte lika länge som andra mindre/medelstora raser.
Rex är en härlig ras, underbar päls!
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#5 Angora trimmas eller klipps, de rakas inte.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#6 skrivit dit trimma med. Missade att skriva dit det i all hast.
Vissa rakar på vissa ställen. Men inte hela kaninen.
#7 Var rakar man? Inget jag någonsin gjort, men det kanske finns fler läror än den jag lärt mig.
#8 Jag vet en som har satinangora, och på vissa ställen har hon fått göra det, men bara på vissa kaniner. Så är kanske individuellt med?
Annars klipper hon 🙂
#9 Jag har aldrig haft satin, men vet att deras päls är väldigt annorlunda gentemot originalet. Dock är det första gången jag hört om rakning av en sådan, kanske den hade en väldigt dålig kvalitet på sin päls?
#10 Ja det är den.
Ja kan ju vara så med, vet inte riktigt hur man ser bra kvalité eller inte så. Men vackra är satinangororna 🙂
Jag vet faktiskt inte vad det är mer än lejonhuvad på min kanin som jag har nu, jag fick honom när jag var 10 år så då tänkte jag inte på mycket på det utan det var ju min mamma som kanske tänkte på det mer. Men han är iallafall inte hel lejonhuvad och han e liten :P =)
Och ja jag har märkt det att lejonhuvade är väldigt snälla och lugna av sig, hade en kompis som också hade en lejonblandis och han var också väldigt snäll och lugn =)