Vad betyder det?
Vad menas med Exteriörbedömning utom tävlan?
Att kaninen bedöms som på en utställning, men tävlar inte mot övriga djur utan kommer enbart dit för bedömningens skull.
Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning | Youtube
#1: Okej, jag har en Tysk jättescheck hane som har ett pyttelitet jack i ena örat o jag hade velat ställa ut honom då han ska användas till Avel o behövs då stambokföras. Kan Exteriörbedömning vara något för min hane?
#Jag brukar bara ställa ut i klass A eller B när dem har åldern inne, tävlan spelar ingen större roll för mig men det e roligare så :P Är han mellan 4-7 mån ställs han i klass B, över 6 månader klass A(man kan välja klass A eller B mellan 6-7 månader, beroende på hur "vuxen" kaninen blivit) Jag tycker du kan ställa ut honom inom tävlan, tror inte det är någon prisskillnad, så varför inte? :)
Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning | Youtube
#3: Okej, det låter ju bra, han är lite över ett år så det blir vuxen klass isåfall.
Om han blir nollad pga jacket så kan du ta med han på bordsbedömning om din förening ordnar någon sådan, de brukar kunna ha lite överseende med sådant då! :)
Sen får du väga han så han väger tillräckligt mycket, surt att bli nollad för det, det blev jag med min frasse 😃
Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur
#5: Okej, japp jag håller på att göda upp han lite, då han känns lite tunn just nu, men de ska nog gå fort, har ett par veckor på mig :)
Visst bär man fram kaninen själv till domaren i Exteriörbedömningen?
#6 nej
Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur
#7: Aha ok, jag får fråga när vi kommer till utställningen :)
Kan jag ställa ut min jättehona när hon är 4 månader gammal? tänkte då jag fördet mesta bara sett bilder från utställningar med ungdjur som är ca 6 månader o uppåt, jag har kollat på Tysk jättescheck bloggen.
Ursäkta om jag ställer en hel del frågor…