Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 614 ggr
Annaaa
0

Vått gräs?

Hej!

Jag har innekaniner och har hört att det är farligt att flocka in gräs som är vått av regn. Stämmer det? Och varför då i så fall? Tycker det låter konstigt, men har hört det från kaninfolk! Men som inte kunde förklara varför.

/Anna

Tina-A
0

Det är för att dom kan få trumsjuka av blött gräs

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Blazen
0

#1 gäller det även kaniner som bor utomhus? Förvånad

KajsaM
0

#2 Ja.

huldisen
0

Det ær inte bra før kaniner att æta våt græs før dom kan få trumsjuka. Och det går ofta att inte rædda kaninerna om dom får det. och det ær typ svårt att se om det ær førstoppning eller trumsjukan. så om man tror attt dom har det ska man genast kontakta vetrinær :)

Tina-A
0

#2: Det är väl inngen skillnad på kaniner som bor inne och ute? Dom som bor ute har inte superkrafter för det ^^,

Nej men, precis som Kajsa skriver i #3 så gäller det samma sak för alla kaniner - vart dom än bor.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Blazen
0

#5 & #2 Tack då vet jag det :P :D

KajsaM
0

#5 Haha, Superkrafter var väl liite överdrigvet ^^

Flippa
0

Men gud! Filippa brukar äta vått gräs!

Flippa
0

Hur vet man att dom har trumsjuka eller vad det heter?

Denna kommentar har tagits bort.
[Eichan]
0

ojdå.. det visste jag inte.. Mina kaniner går ju ute på bete hela sommaren!

Henni-Chan
0

#9 - Om din kanin har fått trumsjukan får den uppsvälld mage som ömmar vid beröring, djuret sitter stilla och har svår smärta. Kaninen kan ev. gnissla tänder eller trumma med bakbenen p.g.a smärtan. Det kan även förekomma andnöd.

Unga kaniner drabbas lättare då deras mage och tarm ännu inte hunnit anpassa sig till den tarmflora som vuxna kaniner har. Speciellt kaninungar som skiljts tidigt från sin mamma löper risk att drabbas.

Trumsjuka kan uppstå vid snabbt foderombyte, vid utfodring av gasbildande foder som t.ex. rödklöver och kål, eller vid mögligt foder. Det kan även uppstå i samband med infektionssjukdomar. Sjukdomen är mycket plågsam för kaninen och den kan leda till döden inom ett par dagar. Maten jäser i magen och bildar gaser som gör magen uppsvälld. I värsta fall kan magen eller tarmen brista och kaninen dör, eller så kan kaninen kvävas.

Hendrike "Pinkku" Palm 

Miss Pinky's Hoppkaniner ~

Reg. gårdsnamn i SKHRF

Flippa
0

#12 Hoppas inte filippa kommer få det. Tur att jag vet det nu!

ikea
0

Men kaniner som lever i det vilda borde väl kunna äta vått gräs. Annars skulle dom bli väldigt hungriga om det regnade i en vecka.

melia
0

mina kaniner har bur som alltid är öppen med stor Hage runt så dom går också ute hela sommaren, än har ingen fått trumsjuka ialla fall, jag tror det är som dom är van, för jag hade däremot en inne kanin förut som dog av det när han kom ut och åt gräs, han var ju inte van att äta det dygnet runt när han hade lust men det gör ju mina andra kaniner så deras magar är ju van det.

Flippa
0

#14 Det finns ju annat att äta också :) Dom kanske har en anan kropp? Eller vad man ska säga

Anneliiw
0

Jösses. Mina får komma ut i hagarna varje morgon till kväll och eftersom det regnar den mesta tiden så äter dom vått gräs mest hela tiden där det inte är tak över förståss. Annars kan dom ju inte vara ute något alls.   Hoppas verkligen inte någon blir sjuk för dom älskar att vara ute .

twinnie
0

Min innekanin Moses dog den 22 Juli i trumsjuka. Det är hemskt plågsamt för kaninen och de flesta kaniner överlever inte.

[mangaa]
0

Just det , som twinnie säger , dom flesta kaniner överlever det inte , så varför ta den risken .. har man möjligheten tar man ju tort gräs eller man kan torka det innan man ger det :)

melia
0

är ju lite svårt att torka gräset när dom går ute fritt i en Hage dygnet runt.. får gå ut med hårblås varje morgon och blåsa av gräset :) näe jag tror faktiskt inte det är någon fara för mina utekaniner som är van det. Däremot skulle jag absolut inte ge min innekanin det!